נוסעים יקרים, שלום וברוכים הבאים, אני עובד אצלכם!

כדי שתבחרו בתעופה ישראלית, שהשירות יהיה ראוי, שלא תצטרכו לבלות שעות בכבישים בדרך לחופשה, להמתין יותר מדי למזוודות ולהמשיך לענות על שאלות, כאילו כל אחד מכם הוא מחבל פוטנציאלי, כדי שתיזכרו בנו לא רק כשאף אחד לא ירצה לטוס לכאן, כי יורים טילים או אף מטוס לא ינחת כאן ונצטרך להביא מכונות הנשמה, כדי שתדעו מה באמת קורה בשיוט ואיך הקפיצות משפיעות עלינו, למה אורך הטיסה משתנה ממזרח למערב ועוד - הטור הזה הוא בשבילכם. חגרו חגורות ונצא לדרך.

אבל לפני הכל, בתום חודש שבו עם ישראל בילה בחו"ל בהמוניו, טייל ונפש, חשוב שתדעו כי בשנים הקרובות אין מספיק תשתיות להמשיך את הנוחות המתבקשת הזאת במדינה שהיציאה היחידה ממנה כמעט עוברת בשדה התעופה. במילים אחרות: יהיה צפוף יותר, יקר יותר והרבה פחות גמיש.

לפני 25 שנה היו כאן 6 מיליון נפש, יכולנו לטוס מקריית שמונה וראש פינה לעטרות שבירושלים, וב־50 דקות היינו ממריאים מלבה של תל אביב ונוחתים ממש במרכז העיר אילת.

לשם השוואה, בדובאי היה אז מסלול אחד ו־45 מעלות, טורקיש איירליינס הייתה חברה קטנה, ואף אחד לא חשב לבנות שדה של 100 מיליון נוסעים בשנה באדיס אבבה. היום הטורקים מתקרבים לנתח השוק הישראלי, כולם נוסעים לדובאי, ואם תרצו לבקר בקריית שמונה המסלול עדיין קיים, יש עליו מרוץ מכוניות קרטינג, ובמה שהיה פעם שדה דֹב יש עדיין רק חול.

אם לא משקיעים בתשתיות לפני שיש מחסור, אז כשנשקיע… תמשיכו לבד. נוסעים יקרים, עומס בשדה תעופה בודד אינו סימן טוב. גם יותר מ־15% מהתנועה במרכז היא לשדה התעופה וממנו. ככה זה כשאין תשתיות, פשוט אין כאן שדות תעופה!

בשנת 2030 יהיו בישראל כמעט 15 מיליון נפש. נסו לדמיין שלושה שדות, יעילים ותחרותיים, המכניסים למדינה כ־12% מהתל״ג, שהם עוד בית חולים בשנה, אלפי מורים ושוטרים. בקפריסין ובתוניסיה כבר חצו רף  של 20 מיליון תיירים - ואנחנו עם קצת יותר מ־4 מיליון, לא חבל?בבב

הטייס האוטומטי הוא טור קבוע מבית איגוד הטייסים הישראלי, ביתם של כל הצוותים הישראליים, אלו שעובדים בשבילכם, ויביא עבורכם מדי שבוע מידע מקצועי ועדכני. קברניט מידן בר הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי