יוקר המחיה ממשיך לעלות ורשתות השיווק צפויות להיות כפופות לחברות הגדולות ולייצרניות המזון עם העלאת המחירים הצפויה. בהסתדרות פתחו בצעדי מחאה ברחבי הארץ ובמקביל קראו לממשלה הבאה לפעול באופן חד משמעי כלפי יוקר המחיה. ליאת רון ואריה מליניאק שוחחו עם יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, ששיתף מדוע פעלו כך, וכיצד הם עתידים לפעול על מנת להשפיע על הכיס של כולנו.

יוקר המחיה משפיע לרעה: גיוס כספי עמותות ירד ב־2022 ב- 5%
מכה נוספת לצרכנים: אסם הכריזה על עליית מחירים במוצריה

"אנחנו פתחנו בשרשרת של הפגנות, היום בחיפה, מחר זה יהיה באשדוד ולאחר מכן בכל הארץ", הסביר בר דוד. "אני חושב שהגיע הזמן שהאזרחים במדינת ישראל והעובדים יחד, נצא לרחובות ונפגין נגד יוקר המחייה. צריך להבין שהרבה מאוד משפחות לא גומרות את החודש, שיוקר המחייה עבר פה כל גבול ושאף אחד גם לא שם את הנושא הזה על סדר היום".

"אנחנו רואים את הממשלה מתהווה לנו מול העיניים ואף אחד לא מדבר על הנושא הזה, כולם עסוקים בתיקים ואני כבר אינני יושב בשקט. הרמתי את זה כבר לפני חצי שנה כנגד החברות היבואניות והיום אני כרגע מרים את הנושא של יוקר המחייה על מנת שמישהו בסופו של דבר, נתאגד כוחנו כדי להילחם ביוקר המחייה, כולנו ויפה שעה אחת קודם", אמר יו"ר ההסתדרות.

"הממשלה יכולה להשפיע" טען בר דוד. "הציבור, קשה מאוד להוציא אותו לרחובות, כולם מייללים וכולם בוכים, כולם יושבים בפרלמט בימי שישי וכולם בוכים אבל כשמוציאים אותם לרחובות הם מאוד מאוד קשים. לכן לקחתי פה משימה לא פשוטה. כדי לא עורר את זה, כדי באמת שישמע פה הקול של אנשים באמת החלשים במדינת ישראל, שזה גם פוגע בהם כי מי שלא גומר את החודש ואחר כך הוא לא גומר את החודש עוד פעם, אז הוא נכנס למעגל העוני. יש פה גם קשישים וגמלאים שאנחנו מבינים שכל חודש שעובר, שהמחירים עולים והקצבאות שלהם לא עולות, נכנסים עוד יותר למעגל של חוסר כסף ולמעגל העוני ומישהו צריך להרים את הכפפה הזאת". 

מדוע אתם לא מרימים את הכפפה כלפי החברות העסקיות? למה לממשלה? 

הוא הסביר: "לפני כמה חודשים יצאתי כנגד החברות העסקיות האלה, נגד יבואניות. יש תהליכים של עליות מחירים, אם הם מעלים בשני אחוז או באחוז - את זה אפשר עוד לסבול, אבל אם מעלים פה ב־20% מוצר, אז כמובן שאנחנו נצא כנגד החברה. ותדעו, שהמחאה שעשינו לפני חצי שנה עזרה".

אני חושב שזה הזמן לפעול. אני מבקר במקומות עבודה, אני מבקר כמעט בכל מקום במדינת ישראל כל הזמן. אני שומע את האנשים אומרים 'ארנון אל תוותר להם אל תעצור אמנם שיש בחירות וכל מיני עניינים אל תוותר, תמשיך להיות לנו לפה', ואני אמשיך להיות פה בשביל כל החלשים", אמר בר דוד.

"הכוונה של המחאות האלה היא אחרת מהכותרת של יוקר מחייה? אולי לשר האוצר הנכנס?", נשאל יו"ר ההסתדרות. על כך ענה: "אני לא צריך להראות לסמוטריץ' שאני בעל הבית, זה לא נגדו אני לא כרגע נכנס לשליטות, זה מחאה ומותר לציבור במדינת ישראל למחות וזה לא כנגד גופו של אדם בכלל. לא כלפי אף שר אלא כלפי ממשלה כזאת או אחרת שלא עושה כלום ולא עושות כלום ליוקר מחייה. הממשלה הקודמת, הממשלה הזאת, אני לא שומע שמישהו מרים יד. אז הנה, אני שם את הדברים על השולחן, אנחנו רוצים להתחיל לדבר ולהתחיל לטפל, יש דברים שאפשר לעשות ואני מצפה שהם יתחילו להיעשות". 

הולך להיות שר אוצר בשר בצלאל סמוטריץ' שהוא באופן עקרוני מתנגד לוועדות עובדים ולמחאות 

"נו אז מה, אני לא צריך לעשות יותר מידי, יש כרגע מהלכים שאנחנו כרגע מתכננים אותם עם שר כזה או שר אחר של הסכם מסגרת רחב שייתן את הפיצוי על השנים שהשכר של העובדים שלא עלה. כולל שנת ההקפאה של שנת 2022 שבה הצלנו את המשק הישראלי, הוצאנו אותו מהקורונה תוך שנה וחיסלנו את כל הגירעון. יש כרגע בקופת המדינה כ־40־50 מיליארד שקל שהממשלה משאירה בקופה כתוצאה מהמלכים שההסתדרות הביאה לקופת המדינה, ואני מצפה שהכספים האלה ילכו לאן שצריך ולא לאן שלא צריך".

"יש פה איזה שהוא סדר במדינה הזאת, זה לא משנה איזה שר אוצר יגיע, יש באוצר אנשים שיודעים מה הטעות שנעשתה פה בשנתיים האחרונות ובכלל ארבע שנים שאני בתפקיד. בואי לא נשכח איפה היינו, באיזו מציאות היינו -  היינו בקורונה, היינו במדינה בלי תקציב, היינו בארבע־חמש מערכות בחירות, אנחנו היינו המגדלור, אנחנו היינו הגוף היחידי בארץ, הממלכתי היחידי שהחזיק את המשק ונתן למדינה הזאת תוקף, כולל למגזר הציבורי בקורונה. עכשיו אני מצפה שנוכל לתת לעובדים הסכם שכר, הסכם מסגרת חדש, זה נכון אבל זה לא קשור לזה, כשאני אצטרך לצאת לרחובות על הסכם מסגרת כבר תהיה שביתה זו כבר לא תהיה מחאה על יוקר המחייה. בוא נשאיר את זה בצד, כזה יגיע נדבר".

"איך הגענו למצב ששליח בוולט מרוויח פי שלוש מעובדי ייצור?", שאלו מגישי תכנית הרדיו. בר דוד ענה כי "זה עצוב, בגלל ביקוש והיצע יש לנו גם מחסור בעובדים. זו תופעה מדהימה שאנחנו מנסים להתמודד איתה בדרך היחידה שאני מכיר. להתמודד עם דבר כזה זה לתת תנאים יותר טובים, לתת שכר יותר טוב, זה בעיקר במגזר העסקי אבל גם במגזר הציבורי. חסר לנו הרבה מאוד אנשים, הרבה מאוד מקצועות ואנחנו צריכים להתמודד עם הדבר הזה וגם המדינה מבינה את זה. אם אנחנו רוצים לתת שירות לציבור יותר טוב צריך לעשות הסכמים יותר מתקדמים ושאנשים בכלל יבואו וירצו להיות ולעבוד במגזר הציבורי".

על מפעל להבים שהולך להיסגר, אמר בר דוד כי "יש ביקוש למוצרים שלהם בכל העולם, אפשר לעשות מהמשרד הזה גם דברים נוספים. יש כמה קבוצות רוכשים שיצרו איתנו קשר כרגע,  הדבר נמצא בבורד האמריקאי והיו צריכים לקבל את ההחלטה אחרי שאנחנו לקחנו ועשו את כל מה שהם יכולים כדי שהם יחליטו למכור. עד שהם לא יקבלו את ההחלטה לכאן או לכאן אני ממתין בסבלנות". 

"ברגע שהם יקבלו את ההחלטה, נאמר שהם לא מוכרים, אנחנו נעבור לשלבים אחרים ונראה, אני אעשה כל מאמץ שהמפעלים האלה, שהם פאר התעשייה הישראלית במדינת ישראל , והם במקומות מאוד אסטרטגיים בפריפריה, יישארו על קנם. אני ביקרתי במפעלים, הם באמת פאר היצירה הישראלית, וכולנו צריכים כרגע להתאמץ כדי שהמפעלים האלה יישארו כך או אחרת כי זה ממש בושה אם הם יסגרו". 

"אתה הצבת אולטימטום לממשלה, שאם עד ל-1 בינואר 2023 לא יגיעו להסכמי שכר חדשים - אתה תפתח בשביתה", ציינו מגישי התכנית. יו"ר ההסתדרות הסביר: "התאריך הזה כרגע לא רלוונטי כי הממשלה כרגע מתעכבת. ברגע שהממשלה תיכנס, שר האוצר יכנס ,השירים יכנסו ונתחיל להתנהל. אם אני אראה שמתנהלים איתי כמו שאני מצפה וכמו שאני חושב שצריך להיות, אז יכול להיות שאני אמנע משביתה".

"אני מניח שבמהלך חודש ינואר הדברים יתחילו להתבהר לאיזה כיוון אנחנו הולכים, האם לכיוון של הבנייה של המשך שיתוף הפעולה כמו שהיה בתקופת הקורונה ולנסות לייצר פה דברים חדשים וחדשניים, או שיוצאים פה למאבק. אם יוצאים פה למאבק אז אחנו נוציא את ספינות המלחמה העתיקות מהנמלים ונצא למאבק כמו שאנחנו יודעים".  

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm