"אם המצב במשק לא ישתנה, המגזר הפרטי יצטמצם כי אנחנו רגע לפני מיתון. כמה עשרות אלפי עובדים כבר פוטרו. אם לא יימצא פתרון שורש לעידוד התעסוקה והתעשייה, נגיע לגל פיטורים שימריא ב־2023 ל־100־200 אלף". כך אומר ל"מעריב" נשיא התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר.

"אם המצב במשק לא ישתנה, המגזר הפרטי יצטמצם כי אנחנו רגע לפני מיתון. כמה עשרות אלפי עובדים כבר פוטרו. אם לא יימצא פתרון שורש לעידוד התעסוקה והתעשייה, נגיע לגל פיטורים שימריא ב־2023 ל־100־200 אלף". כך אומר ל"מעריב" נשיא התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר. על מכתב ההייטקיסטים אמר תומר: "לא חתמתי על המכתב למרות שאני חושב שישראל צריכה להיזהר במעמדה הבינלאומי וההשפעה לסיכון ההייטק. אני מבין את הדאגה, אבל סירבתי לחתום כי אני לא חושב שזה הפתרון. אם מישהו חושב שהבית בוער אסור לפזר לידו נפט".

רון תומר  (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
רון תומר (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

לדבריו, "המכתב הזה עלול לגרום ליותר נזק מתועלת, ועלול לקדם חרם השקעות על ישראל. צריך קודם כל לתקן מבפנים. יש דרכים אחרות להיאבק, וחוץ מזה אני לא מאמין שהבית כל כך בוער. המכתב גם יוצר מציאות שבעקבותיה עלול להיווצר כדור שלג". על העלאת המחירים מצד יצרני המזון מוסיף נשיא התעשיינים כי "התעשייה קשובה לרחשי העם. מחירי חומרי הגלם בתחום המזון האמירו. נכון שבחודשים האחרונים יש ירידה של 25%, אבל מתחילת 2020 העלייה מסתכמת בכ־40%".

תומר: "מדובר בחלק מהמגמה העולמית, אבל הממשלה כן אחראית לייקור החשמל, שיתייקר ב־8.2%. אחרי החשמל והמים תתייקר גם הארנונה, שצמודה לשכר במגזר הציבורי. הציבור יכול לצרוך מוצרי מזון חלופיים, אבל לחשמל, למים ולארנונה אין תחליף. אני מצפה מנתניהו למלא את הבטחת הבחירות להקפיא את החשמל והארנונה".

נשיא התאחדות התעשיינים ממשיך להתריע מפני הבאות: "צריך לדבר לא רק על המחירים, אלא גם על בטיחות אספקת המזון. אירופה תעבור חורף קשה, בסין מצמצמים את הייצור, ואני שומע על מחסור בפניצלין, החיוני למניעת מחלות. מי שלא ישמור על התעשייה יישאר בסוף ללא סחורה. אצלנו שמים את תעשיית המזון על המנגל שלא בצדק". ד"ר תומר תוקף את קמפיין יוקר המחיה של ההסתדרות: "צריך להעלות שכר רק לשכבות החלשות, ולעשות את זה במידתיות. צריך להפסיק לדבר על שכר מינימום, אלא על הכנסת מינימום. אני לא שומע מהם איפה הדאגה לנכים ולקשישים. לצערי יש הרגשה שמשתמשים בהתאחדות העובדים כדי לסחוט העלאות לחזקים.

"הם לא נלחמים על מחירי החשמל כי הפתרונות באים על חשבון חברת החשמל. צריך לשאול מאיפה מגיעים עשרות המיליונים לקמפיין יוקר המחיה של ההסתדרות. חייבים להגיד ליו"ר ארנון בר דוד: 'עד כאן. התבלבלת'".

הראיון המלא יפורסם מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"