אילו פעולות בירוקרטיות העסיקו אותנו במהלך 2022? לבקשת חברת "יד ביד", המסייעת לישראלים לנצל את זכויותיהם, חקרה קבוצת "גיאוקרטוגרפיה" 500 ישראלים מכל השכבות והמגזרים, בגילאי 30 פלוס, ובדקה מולם באילו ענייני בירוקרטיה הם עסקו במהלך השנה שמסתיימת.

הסקר נערך הבוקר וטווח הטעות הסטטיסטית שבו עומדת על 4 אחוזים. ובכן – 27.9 אחוז מהישראלים תבעו השנה לפחות פעם אחת את חברות הביטוח. הנשאלים ציינו כי בממוצע השקיע כל אחד מהם 8.5 שעות סביב תהליך הגשת התביעה, איסוף הנתונים, מילוי דוחות, שיחות, הבהרות, טפסים וכו'.

30.7 אחוזים מהישראלים הנסקרים הגישו דוח אחד לפחות למס ההכנסה והשקיעו בממוצע בתהליך 32 שעות סביב חיפוש חשבוניות, קבלות, פנייה לחברות וספקים שישלחו להם דוחות מרוכזים, מילוי טפסים ועוד. 63 אחוזים מהישראלים עסקו שעה בחודש בטיפול סביב תשלומים שונים לוועד הבית. 36.2 אחוזים חידשו חוזה שכר דירה וזה לקח להם כ-10 שעות סביב קריאת ההסכם, מילוי צ'קים, פגישות לצורך חתימה ועוד.

כמו כן, 52.9 אחוזים מילאו טופס 101, שזה טופס של עובד חדש שמתחיל לעבוד אצל מעסיק חדש עבור עצמם או עבור בן משפחה. זה לקח להם שעה וחצי בממוצע. 20.4 אחוזים השקיעו שש שעות בפתיחת חשבון בנק ו-14.9 השקיעו מעל 35 שעות בהגשת בקשה לקבל משכנתא כולל חיפוש, השוואת תנאים, ייעוץ, פגישות, לימוד ההסכם, פגישות עם עו"ד ויועץ משכנתאות, חיפוש מקורות כספיים, בניית תוכנית החזרים וכו'.

בנוסף, 14.3 עסקו בשליחת תלונה לנציב תלונות הציבור. זה לקח להם 5 שעות עבודה. רק 6.1 אחוזים מהנשאלים לא טרח לבצע אף פעולה בירוקרטית מבין אלו.

עו"ד ניצן הראל ממשרד עו"ד קן דרור-הראל ושות', המתמחה בתביעות נזיקין וביטוח: "הנתון של אחוז תובעי הביטוחים מפתיע מאוד ונמצא בעלייה. אנו מניחים כי היציאה מתקופת הקורונה הביאה למקרים רבים בתחום הביטוח"

"הנתונים שהגיעו לידינו מצביעים של שביעות רצון נמוכה של לקוחות ישראלים בנוגע לטיפול חברות הביטוח בתביעות שלהם. 31 אחוזים מכלל התובעים הביעו חוסר שביעות כללית מהטיפול בתביעותיהם ו-17 אחוזים טוענים כי התביעות נדחו על הסף ולא הוענק כל פיצוי. הנתונים לגבי עיסוק בענייני מס וחשבונות בנק נמצאים בעלייה זעירה. נרשמה עלייה משמעותית של 23 אחוז בנתון מילוי טפסי 101 לעומת 2021, בשל חזרת שוק העבודה לפעילות מלאה אחרי תקופת המגיפה".