רשות ני"ע בניהול ענת גואטה שיגרה אתמול מכתב למנכ"לים וליושבי ראש החברות הבורסאיות עם צרכים ודגשים להערכות לשנת 2023, כך נודע ל"מעריב". במכתב נמסר כי "בשנת 2022 חווה שוק ההון מעבר חד מהגל חסר התקדים של הנפקות בשנים 2020־2021 להאטה משמעותית בהיקף הנפקות, במקביל להתפתחות תנאי אי־ודאות בשוק ההון".

בהמשך נכתב כי "דבר זה נבע ממגמות מאקרו־כלכליות משמעותיות של עלייה בסביבה אינפלציונית תוך עלייה חדה בריבית, הן בזירה המקומית והן בזירה הבינלאומית, בשילוב עם משבר אנרגיה וסחורות נוכח מתחים גאו־פוליטיים". בשנת 2022 הרשות התמקדה בבדיקת תשקיפים, בדיקות יזומות של דוחות עתידיים, פרסום עמדות בנושאים שונים, בדגש על גורמי סיכון כמו אינפלציה, ריבית, איכות סביבה וסיכונים סקטוריאליים כמו באשראי החוץ בנקאי.

לפי המכתב, בדוחות השנתיים בשנת 2023 יושם דגש על גילוי סיכוני נזילות וחדלות פירעון, לרבות אי־עמידה באמות מידה פיננסיות ואילוצי תזרים מזומנים, בעיות הון חוזר וגמישות פיננסית. נושאים נוספים שייבחנו הם סיכוני ריבית ואינפלציה וסיכוני ריבית המשפיעים על תאגידים במינוף גבוה, שפעילותם כרוכה במימון זר בריבית משתנה. ברשות מסבירים כי יזמי נדל"ן עשויים להיות מושפעים באופן מהותי לרעה בגין עליית הריבית, עליית עלות הבנייה ושינויים במחירי נדל"ן באופן שונה מתחזיותיהם המוקדמות.

מדובר במיוחד בתאגידי נדל"ן מניב, המהוונים את נכסי הנדל"ן בשיעורי היוון נמוכים מאוד, או כאלו שיחסי הכיסוי בין הרווחיות התפעולית שלהם לעלויות המימון גבוליים. בנוסף מדובר על תאגידי המושפעים באופן מהותי מהשלכות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. בנוגע לסיכוני אינפלציה, מדובר בחשיפת התאגיד למנגנוני ההצמדה של ההכנסות והעלויות למדד.

לטענת הרשות, על פי הנתונים התברר כי ברבעון השני והשלישי של שנת 2022 יישום העמדה בנושא האינפלציה לא היה מספק. הדברים מקבלים משנה תוקף בנוגע לחברות אשר השפעות הריבית והאינפלציה עלולות להביאן לידי קשיים פיננסיים. החברות הבורסאיות התייחסו לסיכונים אלה באופן חלקי ובניתוח כמותי טכני ופשטני תוך התעלמות מכך שלאור קצב העלאות הריבית, הריבית העדכנית גבוהה בהרבה מזו הממוצעת ששררה בפועל לאורך תקופת הדוח.

גורם נוסף שיש להתייחס אליו בדוח הוא סיכוני איכות סביבה, הנובעים בין היתר ממשבר האקלים הגלובלי ומהשפעות סביבתיות כמו סיכוני זיהום אוויר וקרקע וסיכונים של מתקפות סייבר.