"אני מקבלת עשרות שיחות טלפון ממלונאים ואנשי תיירות בצפון, וכולם מודאגים"
מיקי ענבר, סמנכ"לית שיווק ודוברת אתר החרמון

זה החורף השמיני שאני עוברת באתר החרמון, ואני לא זוכרת תקופה כזו, שבתאריך כזה בחודש ינואר כמעט לא היה שלג", אומרת מיקי ענבר, סמנכ"לית שיווק ודוברת אתר החרמון. "אומנם ירד שלג בסוף השבוע, שעדיין ישנו במפלס העליון, אבל מדובר בכמות קטנה מאוד. בחלומות הכי שחורים שלנו לא חשבנו שנגיע לתקופה הזו, שלא יהיה אפילו שלג למבקרים".

מה זה אומר מבחינה כלכלית?
"יש הפסדים עצומים. אנחנו מחזיקים את אתר החרמון בלי קשר לאם יש שלג או אין שלג. עשינו הרבה מאוד השקעות בתקופת הקיץ, הבאנו אטרקציה חדשה, יש קפטריה חדשה. אנחנו עושים גם הרבה מאוד הכשרות לעובדים, תחזוקת רכבלים. אנחנו חייבים לעשות זאת כדי לקבל אישורי הפעלה. כל העלויות עלינו, אנחנו לא מקבלים תקציב מאף גורם במדינה. אנחנו כמובן מסתמכים על כך שיהיו לנו הכנסות.

נכון לעכשיו יש אובדן הכנסות. כמו כן, אנחנו מעסיקים ישירות קרוב ל־400 עובדים בתקופת החורף, שכרגע אין להם פרנסה. החרמון הוא עוגן מאוד חשוב בתיירות הצפון. גם כל הצימריסטים והמלונאים בצפון נסמכים עלינו, על תנועה של קרוב ל־400 אלף מבקרים בעונה. כרגע הכל עצר. אני מקבלת עשרות שיחות טלפון ממלונאים ואנשי תיירות בצפון, וכולם מודאגים. הפגיעה היא לא רק בנו, באתר החרמון, אלא בכל האזור. אנחנו מאוד מקווים ומחכים לשלג. אנחנו מוכנים לקראתו. רק שיגיע". 

"המחסנים של היבואנים מלאים במוצרי חימום שנרכשו מבעוד מועד"
ארז וסנר, סמנכ"ל מכירות רשת מחסני חשמל

מזג האוויר שפוקד את ישראל בימים אלה, והיעדר מערכת חורפית משמעותית בטווח התחזית, השפיעו באופן ישיר הן על יבואני מוצרי החימום והן על הרשתות הקמעונאיות", אומר ארז וסנר, סמנכ"ל מכירות רשת מחסני חשמל. "זה יצר כשל שוק, שכן בניגוד למוצרי חשמל אחרים מדובר במוצרים עונתיים שחייבים להימכר בתקופת זמן מוגדרת".

מה זה אומר בפועל?
"נכון להיום, המחסנים של היבואנים מלאים במוצרי חימום שנרכשו מבעוד מועד ויש לחץ גדול על החנויות לרכוש סטוקים גדולים במחירים מוזלים על מנת לצמצם נזקים. מאידך, ישנן רשתות שכבר הצטיידו במוצרי חימום, והן חייבות לפנות את המקום במחסנים שלהן למוצרי חשמל חדשים באמצעות הורדת מחירים לצרכן הסופי. כך למשל אצלנו, ברשת מחסני חשמל, אנו מציעים כיום מגוון רחב של מוצרי חימום במחיר מוזל בכ־20% בהשוואה למחיר של אותם מוצרים בדצמבר".

ארז וסנר (צילום: פרטי)
ארז וסנר (צילום: פרטי)

"העבודה ירדה לפחות ב־30% לעומת חורף ממוצע"
רמי חי, בעלים של חברת "א.ב איטום"

אנשים נזכרים לפנות למומחה איטום רק ברגע שהגשם מתחיל לחדור למבנה", אומר רמי חי, בעלים של חברת "א.ב איטום", המתמחה בכל סוגי עבודות האיטום. "אבל כשאנשים רואים שאין גשם, אז הם לא מכניסים זאת לסדר העדיפויות שלהם. הם אומרים לעצמם שבטח לא יבוא עוד גשם, שהחורף עוד מעט ייגמר. חורף שיש בו גשמים הוא תקופה חזקה עבור מי שעוסק באיטום. עכשיו העבודה ירדה לפחות ב־30% לעומת חורף ממוצע. אני וכל חברות האיטום בארץ מחכים לגשם שלא מגיע".

איך מתמודדים עם המצב?
"אם יש לך מספיק לקוחות גדולים, טובים ונאמנים, כמו מוסדות וכו', הם אלה שמספקים לך עבודה. הם לא מחכים לגשמים להבדיל מהבתים הפרטיים. בזכותם אתה ממשיך להחזיק את עצמך, אבל עדיין הפרנסה מאוד יורדת כי אין את הלקוחות הפרטיים. מי שנשען רק על לקוחות פרטיים, המצב שלו לא טוב בתקופה הזאת".

רמי חי  (צילום: פרטי)
רמי חי (צילום: פרטי)

"עכשיו יש ירידה, אבל אין מה לעשות, מתמודדים"
יונית סעדה ממסעדת "שמעון מלך המרקים והבישולים" בכרם התימנים בתל אביב

כשקר, ישר אנשים חושבים עליי, מתעוררים בבוקר ואומרים: 'אנחנו הולכים היום ליונית'. הם הולכים כמו מכורים", אומרת יונית סעדה, מבשלת ומנהלת במסעדה "שמעון מלך המרקים והבישולים" בכרם התימנים בתל אביב. "מרקים זה החלק החזק שלנו, ויש גם בישולים. יש לנו שישה סוגי מרקים ביום רגיל וביום שישי מרק נוסף. אני מחכה ומצפה לחורף כל שנה. בקיץ אני מודעת לכך שאין הרבה עבודה. עכשיו יש ירידה קצת מן הסתם, אבל אין מה לעשות, מתמודדים. אני מצפה שיהיה קצת קריר, אפילו בלי גשמים. כשקריר, אנשים ישר מתחברים למרקים".

יונית סעדה (צילום: פרטי)
יונית סעדה (צילום: פרטי)

"כולם מבינים את המצב, ולכן אנחנו מקדימים את המבצעים"
שחר תורג'מן, יו"ר התאחדות רשתות המסחר בלשכת המסחר ויו"ר דירקטוריון קבוצת בריל

אנחנו, כמו החקלאים, מושפעים באופן דרמטי ממזג האוויר", אומר שחר תורג'מן, יו"ר התאחדות רשתות המסחר בלשכת המסחר ויו"ר דירקטוריון קבוצת בריל.

שחר תורג'מן (צילום: אסף לב)
שחר תורג'מן (צילום: אסף לב)

"אם יש חורף, אז המכירות מתנהלות כמו שהן צריכות להתנהל: טרום עונה, תחילת עונה, אמצע עונה וסוף עונה. מאחר שרשתות אופנה קונות סחורה של חורף שנה מראש, הן לא יכולות להיתקע עם סחורה בהיקפים כאלה. לקוחות לא קונים בגדי חורף כשאין חורף. כדי לשכנע לקוח לקנות בגד חורף כשמזג האוויר עדיין קיצי, צריך לעשות מבצעי עומק. כולם מבינים את המצב, ולכן אנו מקדימים את המבצעים. יצאנו למשל בכל מותגי הקבוצה במבצעים אטרקטיביים הכוללים הנחות, חלקן  עד 60%. ללקוחות יש עכשיו הזדמנות ליהנות מהסיטואציה ולמצוא פריטים במחירי סוף עונה. הרווחיות שלנו אומנם מתחילה להיפגע, אבל עדיף שהרווחיות תיפגע מאשר לא להרוויח בכלל או להפסיד חלילה".