רפאל נוה, מנכ"ל אתר החרמון, קיבל בסוף השבוע שעבר טעימה ממה שציפה לו כל כך: שלג, האטרקציה שמושכת המונים לאתר. ההתמודדות עם הטבע, שיש לו לו"ז משלו שלא מתחשב בתכנון עסקי, מהווה מבחינתו את אחד האתגרים המרכזיים בניהול המקום. "אנחנו עכשיו באמצע ינואר ואין לנו שלג משמעותי עדיין", הוא אומר. "רוב השלג שירד בסוף השבוע שעבר כבר נמס. אין לנו גם צפי מדויק מתי יירד השלג המשמעותי שיפתח את האתר לגלישה. זה בעצם משפיע על כל ההתנהלות הכללית של החברה, כי בסוף כל ההשקעות שלנו וההתפתחות תלויים בשלג.

השנה, למשל, השקענו המון בשיפוץ הבניין, בהרחבת החניות, יש לנו גם אטרקציה חדשה. השקענו כמה מיליוני שקלים כהכנה לעונה, ועדיין אנו לא יודעים איך תיראה העונה. זה בעצם הסיכון בעיסוק הזה. אנחנו גם לא מקבלים סיוע משום גורם חיצוני, הכל תחת חברת הר חרמון השייכת לחברי מושב נווה אטי"ב ומפעילה את האתר. כרגע אין לנו יכולת לומר מתי תחל העונה. קשה מאוד לחזות. לפי הסטטיסטיקה של שנים עברו, בדרך כלל מגיע גל משמעותי של שלג באמצע־סוף ינואר. אנחנו מתפללים שזה אכן יקרה ומקווים לטוב".

זיכרונות מ־2014

ממוצע המבקרים שמגיעים בעונה לאתר החרמון, אתר הסקי היחיד בישראל, הוא כ־300 אלף. "אני מקווה שהשנה לא נהיה מתחת לממוצע, אבל אם לא יירד שלג משמעותי, כנראה כן נהיה מתחת לממוצע. בשנה שעברה, למשל, העונה למבקרים נפתחה ב־23 בדצמבר. אנחנו עכשיו כמעט חודש אחרי, וכל יום הוא משמעותי. אנו מדברים על ממוצע של 7,000 איש ביום", אומר נוה, 35, העובד באתר 12 שנים, מתוכן שנתיים וחצי משמש בתפקיד המנכ"ל.

רפאל נוה, מנכ''ל אתר החרמון (צילום: פרטי)
רפאל נוה, מנכ''ל אתר החרמון (צילום: פרטי)

גלישת סקי, לדבריו, היא גורם המשיכה המהותי לאתר. "ברגע שיש סקי, יש מבקרים והפעילות הרבה יותר גדולה. סקי זה מקור ההכנסה המשמעותי שלנו. בשנים שבהן המצב הוא כמו שאנו חווים עכשיו, לפחות בינתיים, זו פגיעה מאוד קשה. אני כמובן מקווה שזה עוד יתהפך, אבל בהיסטוריה שלנו אנחנו מכירים גם שנים לא טובות. למשל, ב־2014 לא היה יום אחד של גלישה והייתה שנה נוראית. נאלצנו לשחרר עובדים ולא יכולנו לעשות שום דבר, כי היינו תקועים עם תזרימי כסף. בקטע הזה אנחנו מאוד שמרנים ונזהרים לשמור על עצמנו גם בשנים קשות".
בינתיים יצאו באתר החרמון במבצע עד השלג הבא: ברכישה מקוונת של כרטיס לרכבל + אטרקציה בעלות 86 שקל, תינתן אטרקציה שנייה חינם (מזחלות אקסטרים / סקיי ריידר מציאות מדומה).

מחיר מחירון

כמה דוגמאות למחירים לעונת החורף הקרובה: כניסה לאתר לילד (3־12) 36 שקל, למבוגר 42 שקל; כניסה + רכבל ילד או מבוגר 87 שקל; חבילת גלישה ללא ציוד (כניסה+סקי פס) ילד או מבוגר - 280 שקל; חבילת גלישה עם ציוד לגולשים מתחילים (סקי פס ביה"ס לסקי ורכבל בינוני) - 315 שקל; חבילת גלישה עם ציוד לגולשים מתקדמים (סקי פס לכל הרכבלים) - 415 שקל.
"שואלים כל הזמן למה המחירים שלנו כאלה, אבל אני חושב שיחסית לשאר האטרקציות בארץ המחירים שלנו מאוד סבירים", אומר נוה.

"המחירים הם סבירים וכאמור גם אין לנו שום הבטחה לגבי מה יהיה באותה שנה. זה לא גן החיות התנכ"י, למשל, שיודעים בו מה צפי המבקרים, מהו תכנון שנתי, יודעים פלוס־מינוס מה הכיוונים. אצלנו אין את זה. אם אין חורף, אנחנו נמצאים במצב מאוד קשה, ואין לנו שום סיוע משום גורם גם בשנים שאנחנו מפסידים בהן. בקורונה, כשכל המדינה חטפה, גם עלינו זה השפיע. קיבלנו משהו מינורי ולא את הפיצוי האמיתי שהיינו צריכים לקבל מהמדינה. מצד אחד, המדינה יודעת לדרוש את התמלוגים שלה, מצד שני אני כל הזמן נאלץ לבקש: בואו עזרו לנו בתשתיות שמסביב, בדרכי גישה, בנושאים של חשמל, מים, הדברים האלמנטריים שנמצאים כאן מאחורה. הכבישים פה צרים, עם בורות. מגיעה כמות מבקרים גדולה לגולן באופן כללי בעונת החורף והתשתיות לא מתאימות. המטרה שלי היא שישפרו את המקום הזה, הגולן הוא נכס לאומי".

איך אתם מתמודדים עם הפקקים לאתר בתקופות השיא?
"אחת הברכות הגדולות מהקורונה זה שהכל נהיה אצלנו הזמנה ממוחשבת מראש. אין יותר להגיע ספונטנית לחרמון. אנשים לוקחים יום חופש במיוחד במהלך השבוע כדי להגיע. הכל מסודר ולא כמו שהיה לפני כן, שכולם רוצים להגיע והראשונים שמגיעים הם אלה שנהנים. הפקקים לאתר עצמו ירדו משמעותית בזכות ההזמנות מראש. זה צמצם משמעותית את הספונטניות של האנשים ויצר איזון בין כל ימי השבוע, מה שהרבה יותר נוח תפעולית ובכלל מכל הבחינות".

משקיעים בקיץ

כשיש שלג בחרמון, גם בעלי הצימרים שבסביבה נהנים ממבקרים רבים והמחירים ללילה עולים בהתאמה ולעתים אף מרקיעים שחקים. "אני לא מתעסק בנושא של צימרים, כל אחד גובה מה שהוא גובה, אבל זה נורא פשוט: עניין של היצע וביקוש כמו בכל מקום בארץ ובעולם. גם באילת המחירים קופצים פלאים בתקופת הקיץ. בכל מקום שיש יותר תנועה ומוקד משיכה, המחירים קופצים", אומר נוה.

כאמור, למבקרים שיגיעו בעונת החורף ממתינה אטרקציה חדשה: מציאות מדומה במתקן הסקיי ריידר תוך כדי ריחוף. לפני העלייה למתקן המוכר מרכיבים משקפי VR וצופים בסרט במהלך הנסיעה, מה שמעצים את חוויית הריחוף. "בשנים האחרונות אנחנו מאוד משקיעים את המאמצים שלנו בעונת הקיץ", אומר נוה. "בחורף יש את האטרקציות הידועות כמו סקי, מזחלות שלג, הרכבל - הכל עובד ופעיל. אנחנו מחפשים תמיד איך להוסיף דברים שגם יתאימו לחורף ושגם ייתנו את האופציה הנוספת בקיץ עצמו, שמבחינתנו נמשך תשעה חודשים. היינו בארה"ב בתערוכה של אטרקציות ונפגשנו עם חברה שמייצרת מציאות מדומה על מתקן קיים, כלומר על אטרקציה קיימת. שילבנו על מתקן הסקיי ריידר את המציאות המדומה. זה מעלה את חוויית המשתמש בטירוף. הכנסנו את המציאות המדומה בקיץ ומבקרי החורף ייחשפו אליה לראשונה".

ה''סקיי ריידר'' (צילום: דביר להר)
ה''סקיי ריידר'' (צילום: דביר להר)

במה עוד השקעתם?
"לקראת עונת החורף שיפצנו את המבנה המרכזי, הפכנו את קומת המשרדים למתחם קפיטריה מעוצב עם אופציה לאירועים פרטיים. כמו כן, אנחנו ממשיכים לתכנן מלון ספא חמישה כוכבים של 120 חדרים שייבנה במקום. בחורף אין ספק שמלון כזה יהיה מלא באופן טבעי, אבל הוא גם ייתן מענה למשיכת מבקרים בקיץ. תארי לך מלון מפנק שנמצא בלב החרמון".

לא מתחרה באירופה

נוה לא מצפה מאתר החרמון להוות אלטרנטיבה לחופשת סקי בחו"ל. "רוב הגולשים המקצועיים באים אלינו ליום־יומיים לחימום. הרוב המקצועי טסים לחו"ל. השנה, אגב, גם אירופה סובלת מאוד מחוסר שלג", הוא אומר. "הגולשים המתחילים באים ללמוד אצלנו. אצלנו יותר קל להם להתמקצע קצת, ללמוד במקום שבו מדברים בעברית. אני לא מתחרה באירופה, אני אתר בינוני בהגדרה שלו. אני אומר: בואו תלמדו אצלנו, תעשו אצלנו את הריענון, תחממו את הרגליים ואחר כך תמריאו לכל אתר סקי. זה לא פוגע לנו בפרנסה. אנחנו מאוד מעודדים את הספורט הזה שגדל משמעותית עם השנים, אנשים אוהבים את זה. כמו כן, אצלנו בישראל, בשונה מאירופה, אנשים לא רגילים לראות שלג. לכן החרמון גם מהווה מקום לבילוי משפחתי בלי קשר לסקי".

מציאת מדומה ב''סקיי ריידר'' (צילום: אתר החרמון)
מציאת מדומה ב''סקיי ריידר'' (צילום: אתר החרמון)

אתר החרמון נפתח ב־27 בדצמבר 1971. "בחורף שעבר, באיחור קל בגלל הקורונה, התחלנו לציין 50 שנה לאתר", אומר נוה. "לפני מספר שבועות הוצאנו בול של רשות הדואר לרגל 50 שנה, וממש בימים הקרובים מסתיימת עריכת ספר על ההיסטוריה של האתר".

בינתיים, תוך כדי המתנה לשלג, נוה כבר נערך לקיץ, מה שאומר מבחינתו גם הכנות לציון 50 שנה למלחמת יום הכיפורים. "כולנו יודעים את רקע ההיסטורי של החרמון במלחמת יום הכיפורים, כיבוש החרמון והקרב המאוד קשוח שהיה שם", הוא אומר. "מתחילת חודש מאי אנו מתכננים לעשות סיורים מיוחדים, בדגש על מלחמת יום הכיפורים. כרגע אנחנו בוחנים את המסלולים ונביא לסיורים האלה לוחמים שיספרו וייתנו רקע, אנשים שמרצים בתחום. אנחנו יודעים בוודאות שיש התעניינות בכך".