מנכ"ל הבורסה לני"ע איתי בן זאב קרא בנייר עמדה שפרסם אתמול להוציא בהקדם את מערך ייעוץ ההשקעות מהמערכת הבנקאית. בן זאב, ששימש עד לפני מינויו בבורסה כחבר הנהלת בנק לאומי, מסביר כי אחת הסיבות לכשל השוק, המונע מהציבור נגישות להשקעות, קשורה לעובדה שרק 1,700 יועצים מייעצים לכ־3 מיליון בתי אב.

לדבריו, ״הציבור מפסיד מאות מיליוני שקלים בשנה בשל כשל השוק בייעוץ הפיננסי. הר השקלים בעו"ש העומד על 520 מיליארד שקל הוא ההוכחה לכך. הריבית שוחקת את כספי העו"ש של הציבור מדי יום". עוד טען כי "בסביבת הריבית הנוכחית, אזרח ישראלי שלרשותו יתרת עו"ש של 100 אלף שקל מפסיד הכנסה פאסיבית שנתית של 4,000 שקל בשנה. אחת הסיבות היא ניגודי העניינים המובנים בבנקאות - חוק הייעוץ עתיר בירוקרטיה שמגביל את היכולת של היועצים לפעול".

דוח דומה שפרסמה רשות ניירות ערך החודש בנושא הראה שמספר היועצים בעלי הרישיון לעסוק בייעוץ השקעות הצטמצם ב־30% בתוך חמש שנים למרות צמיחת משקי הבית וגידול בהיקף הנכסים של הציבור. 94% מהיועצים עובדים במערכת הבנקאית ומעניקים שירותי ייעוץ רק למי שמחזיקים בממוצע 950 אלף שקל בחשבון. שלל ניגודי העניינים לא באמת מאפשר ליועצי הבנקים לתת ייעוץ אובייקטיבי.

בעוד היצע המוצרים הפיננסיים רק הולך וגדל, ואפיקי ההשקעה משתכללים, מספר היועצים בישראל הולך וקטן. רק 350 אלף ישראלים נהנים משירותי ייעוץ בנקאי, בעוד מרבית האוכלוסייה אינה מקבלת שירות בסיסי וחשוב זה. המלצת הבורסה הינה רפורמת ייעוץ הכוללת את הפרדת הבנקים מהייעוץ וכניסת שחקנים חדשים במספר שלבים: הקמת חברות בנות בלתי תלויות בעלות מודל עסקי יציב, ולאחר מכן מכירתן לגופים פיננסיים מקומיים וגלובליים.

מהלך זה יגרום לכך שהחברות יתחרו למעשה בפיקדונות הבנקאיים ובמוצרים והשירותים האחרים שמציעים בבנקים ובכך תצומצם ריכוזיות הבנקים. "כדי לצמצם את הפערים החברתיים, יש להנגיש את עולם ההשקעות ושירותי הייעוץ לכמה שיותר בתי אב. במתכונת הנוכחית למערכת הבנקאית יהיה קשה עד בלתי אפשרי לחולל שינוי שכזה", סיכם בן זאב.