אי הוודאות הכלכלית ברקע מחאת הכלכלנים, לנוכח צעדי הממשלה והכוונה לקדם את הרפורמה במערכת המשפט, החלה לתת את אותותיה. ירידות השערים החדות שנרשמו אתמול בבורסה לניירות ערך, לצד החשש מהתרסקות השקל לעומת הדולר עוררו דאגות בקרב משקיעים רבים, שבוחנים כעת את צעדיהם. על מנת להבין כיצד ההתפתחויות האחרונות עלולות להשפיע הכיס שלנו, ובאילו דרכים ניתן להיערך לכך שוחחנו עם דניאל שבקס, מנהל החטיבה הפיננסית ב"הירשוביץ פתרונות".  

"הפחד עובר באופן פנטסטי": חשש מהתרסקות השקל מול הדולר

"משקיעים צריכים לחשוש במקרים שבהם מדובר בדברים שגורמים נזק לטווח ארוך", מדגיש שבקס. "אם הרפורמה הצפויה במערכת המשפט תוביל לשינויים כלכליים שיכולים להשפיע בטווח ארוך - אז באמת יש סיבה לחשוש. ירידה בדירוג האשראי של ישראל, למשל, היא עוד סיבה לדאגה. לעומת זאת, שכשביצעו רפורמה וייקרו את המס על השימוש בכלים חד פעמיים זה לא פגע בפועל בחברות כי לאורך זמן הן מייצרות מספיק. אמנם יש מגזרים מסוימים שנפגעו מהמהלך הזה, אך בסופו של דבר זה היה רעש זמני שנפתר מהר".

דיברת על ירידה אפשרית בדירוג האשראי של ישראל. איך זה ישפיע על המשקיעים בארץ?
"זה בהחלט דבר שישפיע. אני לא רואה את זה קורה, כי אנחנו מדינה חזקה. אם זה יקרה, זה יוביל לכך שפחות השקעות זרות ייכנסו לארץ. דירוג האשראי, כידוע, גורם לכך שחברות ישקיעו כאן כי הן מאמינות במדינה. כשהדירוג יורד פחות כסף ייכנס מבחוץ, ונהיה מדינה קטנה יותר ומבודדת".

דניאל שבקס (צילום: באדיבות המצולם,יחצ)
דניאל שבקס (צילום: באדיבות המצולם,יחצ)

בהתייחס לסיכונים הטמונים ביציאה מהירה מהשקעות בישראל משיקולים פוליטיים, הוא מסביר: "למשקיע עלול להיגרם נזק אם הוא מבצע פעולות מהירות בלי הרבה הכנה. אדם שימשוך כספים מתיקי ההשקעות שלו בתקופה שבה השווקים יורדים, ולא יחשוב לעומק מתי הזמן הנכון מבחינה כלכלית לבצע צעד כזה - עלול להסתכן. בימים האחרונים ראינו ירידות, ואפשר לומר שזו נבואה שמגשימה את עצמה. אנשים מפחדים, ואם בגלל לחץ כזה משקיע יבחר לבצע פעולות דרסטיות יהיה לו קשה לתקן". 

כשאני שואל אותו מהם הטיפים שלו למשקיעים בתקופות של חוסר ודאות כלכלית, משיב שבקס: "מומלץ לפעול ע"פ עקרון פיזור ההשקעות. כשאדם משקיע בהשקעות ערך הוא בוחר בחברות מסוימות ובסקטורים מסוימים במדינות מסוימות. כשאתה מפזר את ההשקעות אז במילא כל ההשקעות שלך בארץ, והנזק שיכול להיגרם לך הוא חלקי בלבד, כי כשיש שינויים שהם לא מאוד דרמטיים בדרך כלל יהיו סקטורים מקומיים שלא ייפגעו". 

"לכן", הוא מציע, "מומלץ לא לבצע פעולות חד צדדיות בגלל לחץ ורעשים ציבוריים, ולעשות פיזור השקעות גיאוגרפי וסקטוריאלי כי תמיד יש כאלה שנפגעים וכאלה שלא. מי שעושה פיזור השקעות יוכל להיות רגוע".