תל-אביב-גוואנגז'ו 19 במרץ 2023: ד"ר שוקי גלייטמן, לשעבר המדען הראשי של מדינת ישראל, ממניחי היסודות של ההייטק הישראלי ומומחה בעל שם עולמי למדיניות חדשנות לאומית, זכה אתמול בפרס ייחודי המוענק על-ידי פרובינציית גוואנגדונג. גוואנגדונג, שבירתה היא העיר גוואנגז'ו, נמצאת בדרום-סין והיא הפרובינציה העשירה ביותר בסין ואחת החשובות שבהן, עם כ-130 מיליון תושבים ותמ"ג של כ-2 טריליון דולר (בדומה לאיטליה למשל).

ד"ר גלייטמן עומד מזה כעשור בראש קבוצת GIBF, הפועלת בשיתוף-פעולה עם ממשלת גוואנגז'ו, העיר השלישית בחשיבותה בסין. GIBF מייצגת את ממשלת גוואנגז'ו בישראל וכן מנהלת קרנות השקעה וחממה טכנולוגיות בתחום מדעי-החיים המיועדות להשקעה בטכנולוגיות ישראליות. קרנות ההשקעה שבבעלות הקבוצה הן קרנות סיניות לכל דבר ועניין ועיקר ההשקעה בהם מגיעה מממשלת גוואנגז'ו. אף-על-פי-כן, ובאופן יוצא-דופן, הקרן נשלטת ומנוהלת על-ידי השותפים הישראליים - ד"ר גלייטמן, פרופ' שלמה נוי ואבנר לושי – ומודל ההשקעה הייחודי שלה בנוי באופן המגן על הקניין הרוחני של החברות הישראליות. 

בשלוש שנות הקורונה, בהן סין הייתה סגורה למעשה לעולם החיצון, שותפי הקרן הישראליים לא פסקו מלנהל אותה ונסעו במצטבר קרוב לעשר פעמים לסין, בכל פעם בתנאי בידוד קשים, והם בין הזרים שנסעו לסין מספר הפעמים הרב ביותר באותה תקופה. המאמץ של השותפים השתלם, והקרן הראשונה, שהיקפה כ-100 מיליון דולר, ביצעה כבר 12 השקעות במיטב החברות הישראליות בתחום המכשור הרפואי והרפואה הדיגיטלית, חלקן השקעות שבוצעו בתקופת הקורונה, ואף רשמה אקזיט ראשון. בסוף שנת 2021, גם כן במהלך אותה תקופה, הודיעה הקרן על סגירה ראשונה של הקרן השנייה שלה, המתוכננת להיקף של כ-300 מיליון דולר. קרן שנייה זו מתמקדת בחברות ביוטכנולוגיה מערביות, המפתחות תרופות חדשניות ונמצאות בשלב 3-2 של הניסויים הקליניים, וכבר ביצעה שתי השקעות ראשונות, לרבות בחברה הישראלית קאמארי.

הפרס שהוענק עתה לד"ר גלייטמן מביע אפוא את הוקרת הממשל הסיני על המאמץ העצום שלו ושל הקבוצה שבראשותו בתקופה בה היה נדמה כי מרבית הזרים נוטשים את עסקיהם עם סין. בין מקבלי הפרס השנה גם המנכ"לים של החברות הסיניות של BASF וטויוטה. הפרס ניתן בד בבד עם פתיחתה המחודשת של סין לעולם, אשר באה לידי ביטוי גם במשלחות סיניות רבות שהחלו להגיע לארץ בשבועות האחרונים.