חברת החשמל סיימה את 2022 ברווח של 1.77 מיליארד שקל. לאחר נטרול אירועים חריגים הרווח ירד ל־1.1 מיליארד שקל. "תעריפי החשמל לא יירדו כל כך מהר. הרווח החשבונאי אינו משקף את הפעילות השוטפת. הצטיידנו במלאי גדול של פחם, ובזכות עליית מחיריו בעולם ועליית שווי המלאי רשמנו רווח חד־פעמי. ואם כבר מדברים, תעריף החשמל אמור היה לעלות", אומר ל"מעריב" מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר.

לדבריו, "הרווח מיועד להשקעות בציוד, בכלי רכב, בכלים ובפיתוח של פרויקטים שונים. כשמשקיעים בתחנת כוח או פורסים רשת, עלות ההשקעה נפרסת ל־30 שנה. בינתיים נוצר גירעון בתזרים המזומנים ואנחנו צריכים לשלם את עלויות גיוס ההון".

כשאני מזכיר שבממשלה הבטיחו הוזלת תעריפים של 8.6%, מסביר מנכ"ל החברה: "תעריף החשמל עלה פעמיים ב־2022 בפחות ממה שהיה צריך לעלות. בעקבות החלטת הממשלה הוא עלה בינואר 2023 ב־8.2%. בפברואר התעריף הופחת ב־2% בזכות הפחתת המס על הבלו, וב־1 באפריל אמור לרדת ב־2% נוספים בזכות ירידת מחירי הפחם".

בתשובה לשאלה מדוע לא מפנים ומוכרים את תחנת הכוח רדינג בתל אביב, עונה שפיגלר: "יש בעיה עם הסדרת נושא התכנון והבנייה. יש גם בעיה עם יכולת חברת החשמל לספק את כל החשמל הנדרש לצורכי המשק".

הוא מוסיף: "האופציה היחידה היא להמשיך להפעיל את תחנת רדינג, אחרת משנת 2026 ייווצר מחסור חריף בחשמל במרכז הארץ. רדינג כבר אינה פועלת זה שנה. התחלנו לבדוק את האפשרות לשיפוצה, וזה כרוך בהוצאה של 400־500 מיליון שקל. בכל מקרה, אמינות האספקה מהתחנה תרד ל־70%".

שפיגלר מעודד צרכנים לעבור למוני חשמל חכמים. "בתוכנית העבודה ל־2023 דובר על פריסת 200 אלף שעונים חכמים. באישור הדירקטוריון, האוצר ומשרד האנרגיה, דחפתי להכפיל את הפריסה ל־400 אלף. המונים החכמים הם הבסיס לתחרות על האספקה. "אנחנו בעד תחרות. בכל בניין חדש שמחובר לרשת החשמל יותקן מונה חכם. כל צרכן שמבקש להחליף מונה ישן בחדש יוכל להחליפו בחדש תמורת 262 שקל. התקנת מונה חכם מעניקה לצרכנים יתרונות רבים".