המשבר בענף הדיור שבר בחודש מאי שיא שלילי של עסקאות מכירה של דירות חדשות, צניחה של 41%, כך דווח בדו"ח הכלכלנית הראשית במשרד האוצר. איציק לוי, ראש לשכת מתווכי הנדל"ן בישראל שוחח על כך היום (שני) עם ליאור רוזנפלד ברדיו צפון 104.5FM.

"הבעיה היא שזה לא רק החודש הזה, זה כבר מעל לחצי שנה, בשוק שאפשר לכנות אותו מדמם. מדמם גם דם וגם משקט. השוק הזה ירד בבת אחת ממהירות של 100 למהירות של 20-30 קמ"ש. יש לזה כמובן השלכות בנושא עליית הריבית. העניין של חוסר הוודאות הכלכלי והפוליטי שקיים כרגע בארץ והתוצאות מתבטאות בכך שאם בעבר הבחנו בחמישה קהלי יעד שקנו דירות בישראל אנחנו כרגע עם אולי שני קהלי יעד. זוגות צעירים לא ייקחו עכשיו משכנתאות בריביות כ"כ גבוהות, משקיעים מעדיפים להשקיע בחו"ל שזו בכלל בכייה לדורות - עוזבים את הארץ ולא קונים פה דירות, משפרי דיור כרגע עומדים על הגדר וממתינים לראות מה יקרה. נשארנו עם מצמצמי דיור, אלה שעוברים מדירות גדולות ויקרות לדירות יותר קטנות - הם לא צריכים משכנתא ומימון, להפך - הם עוזרים לילדים שלהם בעוד איזה 500,000 ש"ח. ומשהו מעניין שקורה לאחרונה כמו בירושלים למשל יש תושבי חוץ שחזרו לקנות, לא דירות בעשרות מיליונים אבל לאור זה שהאירו והדולר מאוד התחזקו לעומת השקל, לפחות ב10%, אנחנו רואים הרבה עסקאות נעשות על ידי תושבי חוץ מצרפת ומארה"ב ואפילו מאוסטרליה שבאים וקונים היום דירות בסביבות השלושה, ארבעה מיליון שקל. כך שהשוק לא לגמרי עצר, יש פה ושם עסקאות".

"שוקלים את נשק יום הדין": ההסתדרות תשבית את המשק?
שר האוצר מתרברב בהורדת יוקר המחיה - אך הנתונים שונים

עוד הוסיף: "השלכות נוספות שיש לנו הן בשוק הדירות להשכרה שם באמת הבעיה קשה. יש יותר ביקוש לדירות להשכרה ע"י זוגות צעירים ויש פחות היצע כי המשקיעים לא קונים דירות. ויותר מכך הדבר החמור הוא שכרגע אנחנו מזהים את כל התחלות הבנייה וההתחדשות העירונית, מאות רבות של מפונים מאזורי הפרויקטים האלה שאמורים להיבנות מחדש וצריכים לעבור לדירות להשכרה, ואין אותן. כאן המשבר החריף, ומחירי הדירות להשכרה עולים ומטפסים. אם מסתכלים על קבלנים שזוכים במכרזים לפרויקטים לדירות להשכרה, הם מחזירים את הקרקעות! התשואה כ"כ בעייתית והמימון כ"כ יקר שגם התחלות הבנייה, הצפי שהיה לאותן התחלות בנייה לדיור בדירות להשכרה, גם הפרויקטים האלה כנראה לא יבנו מה שייצור עוד יותר לחץ על הדירות להשכרה".

על השפעות הרפורמה המשפטית והחקיקה החד צדדית אמר: "אנשים נמצאים בחוסר וודאות ולא מוכנים להיכנס להרפתקאות ארוכות טווח, בטח במה שקשור לדירות חדשות, תהליך שיכול לקחת 3-4 שנים. תוסיף לזה את הנושא של מדד תשומות הבנייה שגם לא ברור לאן הוא צועד, החודש הוא עלה ב-0.3%. ייתכן שהמשך המלחמה באוקראינה תמשיך להעלות את המחירים במדד תשומות הבנייה. והחוסר וודאות הזה גורם לאנשים לעצור ולא לקנות. ההשלכות על שוק המתווכים זה שסדר גודל של 25% ממתווכים שעסקו בתיווך בשנת 2022 לא חידשו את הרישיון שלהם בשנת 2023. יש מתווכים שמדווחים לי שכבר שלושה, ארבעה וחמישה חודשים הם לא סגרו עסקאות, חלק גדול מהם עזבו את המקצוע. בפועל רואים לא מעט מתווכים שעוזבים את התחום וגם אם האינפלציה ירדה עכשיו ל-4.3%, אנחנו לא רואים איזשהו צפי לזה שהשוק יחזור למה שהיה קודם ולכמות עסקאות שהייתה קודם. אנחנו צופים שבחצי שנה-שנה הקרובה השוק פחות או יותר ידשדש".

עוד הוסיף: "שמעתי לאחרונה על בדיקה שעשתה פנינה אלה מבנק מזרחי טפחות שבה היא העלתה תופעה מאד בעייתית לגבי כל מה שקשור לקבלנים. הם לפני חצי שנה-שנה אישרו דוחות אפס לקבלנים. הדוחות האלה הראו רווח של 17% אבל לאור זה שבשנה האחרונה עלויות המימון קפצו בשמונה-תשעה אחוזים הרווח היזמי נחתך למספרים של 8-10% שזה רווח יזמי מאוד מסוכן".

על הצעדים שצריכה הממשלה לנקוט כדי לבלום את הדרדרות המצב אמר: "שלושה צעדים שכתבתי במכתב לשר הכלכלה. אחד זה להוריד את מס הרכישה חזרה למשקיעים, 5% כמו שעשינו בזמן הקורונה. הצעד השני, היום המשכנתא לזוגות צעירים מחוסרי דיור היא בדיחה, משהו בסביבות 30-50 אלף שקל. צריך לייצר משכנתאות מסובסדות. ושלוש, במידה והבנקים לא יהיו גרידים, יהיה פה אחוז אחד פחות ונוכל להוזיל את האחוז הזה לאותם לקוחות שלוקחים משכנתא ולהוריד להם את היוקר הגבוה הזה מ-4.5 או 5 אחוזים ל-4% שזה עדיין לא נמוך אבל זה בטח לא הריבית פריים שאין לנו מושג לאן היא הולכת ואותה ריבית קבועה שאפשר לקחת לשנתיים-שלוש זו ריבית שאם השוק ישתפר תמיד אפשר למחזר ולעבור לתכנית קצת יותר זולה. ואנחנו שומעים שמשרדים עומדים ריקים, ננטשים, אפשר לעשות רעיון שעלה בקורונה ולהסב אותם לדירות".

סייע בהכנת הכתבה, אריק ברחד 104.5FM רדיו צפון