יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות, יצחק מויאל, יצא בקריאה דחופה לכל קבלני הבניין בישראל להצטרף מיידית ל"התאחדות הקבלנים ובוני הארץ" כדי להגביר את כוחם והשפעתם "במשבר הגדול ביותר של ענף הבנייה מאז קום המדינה", לפי הגדרתו. דבריו של מויאל נאמרו בכנס חירום שנערך באקספו תל אביב תחת הכותרת: "מצילים את ענף הבנייה והתשתיות", כאשר מויאל קרא גם לראש הממשלה ולממשלה להתערב ולמנוע את קריסת הענף.

הזעקה שעלתה בכנס היא שמפרוץ המלחמה, ב-7 באוקטובר, קרוב ל- 50 אחוז מאתרי הבנייה בארץ מושבתים. בכנס השתתפו מעל 600 קבלנים, יזמים, נציגי חברות תשתיות, קבלני שיפוצים, קבלני פיגומים, קבלני מיזוג ואיטום, קבלני בנייה ציבורית, קבלני נוף, קבלני חשמל ואחרים. הם מחו על כך שלא נמצא תחליף לפועלים מיהודה ושומרון שעבודתם נאסרה על ידי הממשלה וכמות העובדים הזרים שהגיעו היא מזערית.

"הגיע הזמן לפנות לכל הקבלנים, לא יתכן שרק ההתאחדות תפעל. כל הקבלנים צריכים להתאחד ולהצטרף ל'התאחדות הקבלנים בוני הארץ'. ענף הבנייה הוא קטר הצמיחה של המשק. מאות אלפים יישארו בישראל ללא תעסוקה אם הממשלה לא תתערב. כבר עכשיו ראינו שמדד הבנייה עלה וזוהי רק ההתחלה. אנחנו בעד הבאת עובדים בכל צורה. גם במסלול פרטי וגם בממשלתי. אחרת מחירי הדירות שוב יאמירו ולזוגות הצעירים ולמחוסרי הדיור לא יהיה מענה. אני קורא גם לממשלה להשקיע לטווח הארוך ולתקצב ולעודד את ההכשרות שעושה 'הקרן לעידוד ענף הבנייה בישראל'. ככה נפחית את התלות בעובדים פלסטינים ועובדים זרים", אמר. 

נשיא "התאחדות הקבלנים בוני הארץ", ראול סרוגו, תקף לראשונה מאז פרוץ המלחמה את הממשלה: "ראש הממשלה בנימין נתניהו, קבלנים ועובדי הבניין עבדו מהנץ החמה עד צאת הנשמה, יומם ולילה. הם סיכנו את כספם ואת גופם כדי לבנות את המדינה שלנו, לבנות את הארץ. והנה, בעת צרה אתה מפקיר אותם. אתה שולח את הענף להסתבך בנפתולי הבירוקרטיה שמייצרת חסמים בלי סוף ומונעת את הגעת העובדים שאנו כה זקוקים להם. נכון, אתה עסוק בניהול המלחמה, אבל אין כאן יד מנהלת, אין כאן יד עם סמכויות שמייצרת ניהול סיכונים וקובעת סדרי עדיפויות. אני קורא לך להתערב ולהוביל מהלך בו תוך 75 ימים יגיעו לכאן 45,000 עובדי בניין. זה בהחלט אפשרי".

בעניין החזרת הפלסטינים לעבודות בנייה בישראל אמר סרוגו: "אסור לנו לחזור לשישי באוקטובר, בתלות מוחלטת בעובדים הפלסטינים. חייבת להיות חלוקה של לפחות 65% זרים ו-35% פלסטינים במקצועות הליבה של הענף שמעסיק עוד 250 אלף ישראלים במקצועות הנוספים בו". סרוגו אמר עוד כי הוא סומך על מערכת הביטחון שתדע כיצד לנהל את הכנסת הפלסטינים כשזו תתאפשר. "הענף ידע להכיל גם 65 אלף עובדים זרים וגם רבבות של עובדים פלסטינים".

דוד יהלומי, מנכ"ל "הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל, המשותפת ל"התאחדות הקבלנים ובוני הארץ", וההסתדרות הכללית, הוסיף: "לצד על כל הליך של הבאת עובדים זרים לעבודות במקצועות הליבה על המדינה להמשיך ולתמוך במאמץ הגדול שמבצעת הקרן מתחילת המלחמה לגיוס והכשרת עובדים ישראלים. הממשלה קבעה תקצוב לתחום וגם הקבלנים משקיעים בגיוס ישראלים הרבה יותר מבעבר".