דפנה לנדאו, ראש מערך בנייה ונדל"ן בחטיבה העסקית של בנק לאומי, התארחה בפאנל מיוחד בנושא נדל"ן בוועידה הכלכלית של מעריב, בחסות בנק לאומי, שנערך במלון קרלטון בתל אביב.

"ענף הנדל"ן נכנס לאירוע של המלחמה לאחר תקופה של קרוב לשנתיים, במהלכה הריבית עלתה בצורה חדה, לצד המחאה שפרצה בעקבות הרפורמה המשפטית. יחד הם השפיעו על השוק", אמרה לנדאו בפאנל שאותו הנחתה העיתונאית דניאל רוט אבנרי.

מנכ"ל אסתי לאודר ישראל: "רוצים לייצר שיח חברתי חיובי"

ישי דוידי: "המשקיעים הבינלאומיים יחזרו לישראל, אבל לא כעת"

"הדבר הזה השפיע על הביקושים, השפיע על התיאבון של היזמים למיזמים חדשים. אבל המגמה שאנחנו רואים בחודשיים האחרונים, היא שאותם ביקושים שישבו על הגדר, הם חוזרים לשוק".

"יש ביקוש לשוק הדיור בישראל", הדגישה לנדאו בדבריה, "אנחנו מדינה בצמיחה, יש ביקוש של ישראלים וגם של אזרחים זרים. האתגר המשמעותי בשנתיים הקרובות יהיה נושא הפועלים הזרים בכוח העבודה. זה אירוע שדורש ניהול ותכלול של הרבה מאוד משרדים והמון גופים, גם מחוץ לישראל, ותהיה לו השפעה דרמטית על עלויות הבנייה".

יעקב קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל, שאף הוא השתתף בפאנל הדגיש את הצורך בכך: "שהמדיניות הכלכלית תשפיע על גבולותיה של מדינת ישראל. אנחנו מנסים להשפיע על פיתוח האזורים, במיוחד בעוטף עזה ,ומנסים לתת כלים משמעתיים. מה שהטריד אותנו בזמן המלחמה היה הצלחה של מכרזים חדשים ועיכובים במכרזים ישנים, שנאלצו לדחות. לשמחתנו היום הגרף מתחיל לחזור למתכונת הרגילה וזה מאוד משמח".

קוינט הוסיף כי הוא  צופה כי המחירים ב-25 הערים לאורך המטרו צפויים לעלות בשנים הבאות. "אין דבר שישפיע על העתיד הקרקעי של מדינת ישראל יותר מאשר התחבורה הציבורית ובראשה המטרו. בכלל כל הנדל"ן באזור המרכז עתיד להיות מושפע מהמטרו שהוא פרויקט מאוד מאוד חשוב. אני לא בטוח שהמתכונת הקיימת נותנת מענה לאתגר העצום הזה, מכיוון שיש לו השלכות משמעותיות, החל מהשפעות של המטרו בזכויות לאורך צירי המטרו, אפשר לראות את זה ממה שקורה עם הרכבת, לאן שמגיע קו הרכבת, לדוגמה נתיבות, יוקנעם, כל המקומות האלה, הם אזורים שהתפתחו בצורה מטורפת". 

"כשהרכבת מגיעה לאזור מסוים, האזור הזה מתפתח בצורה משמעותית. אנחנו רואים את ההשפעות של הרכבת הקלה במרכז, ההשפעות האלה יהיו באופן אקספוננציאלי הרבה יותר גבוהות ברגע שיהיה מטרו".