שיר השכונה: הכי טובים למשפחה בנדל"ן

הטרנד הנדל"ני למשפחות הוא שכונות שנבנו במיוחד למענן, עם מוסדות חינוך, פארק ומרכז מסחרי צנוע, שמחליף את הקניון בעידן שבו חלק גדול מהקניות עבר לאונליין

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
הדמיה של יובלים סנטר בפארק רייספלד
הדמיה של יובלים סנטר בפארק רייספלד | צילום: הדמיה

אפילו נדל"ן, הרכישה הסולידית ביותר בחיינו, היא לפעמים עניין של אופנה. בעבר רצו משפחות להתגורר כמה שיותר קרוב למרכז העיר, ואחר כך נדמה היה שכל מי שיכול להרשות לעצמו חולם בית על צמוד־קרקע במושב. אך כיום חזרו לככב ברשימת הביקוש שכונות המיועדות למשפחות, שבהן הכל נמצא במרחק הליכה מהבית. יש סידור לילדים, שיכולים לרדת למטה לשחק בגינה בדיוק כמו שאנחנו ההורים עשינו בשעתו, ונדמה כי החזרה לחיי קהילה הדוקים היא משהו שמשפחות רבות מחפשות.

העלייה בקניות אונליין לצד העלייה בזמן שישראלים "מבלים" על הכבישים הובילו למגמה שהולכת ותופסת תאוצה: חזרתם של המרכזים המסחריים השכונתיים, המיועדים לתושבי השכונה ומהווים פתרון לא רק לקניות ולסידורים, אלא גם לבילוי אחר הצהריים עם הילדים במרחק הליכה מהבית.

"בשנים האחרונות חלק ניכר מהבנייה החדשה התמקד בהקמת שכונות חדשות ומגובשות, שבהן גנים, מתנ"ס, ולעתים אף בתי ספר, מה שאומר שהמשפחה יכולה לבלות את רוב זמנה בתוך השכונה", אומר עופר זרף, מנכ"ל ובעלים של "יסודות איתנים", שמסיימת בימים אלו את הקמתו של מרכז מסחרי בשכונת גוונים במצפה רמון, "הדבר לא רק נוח מאוד וחוסך זמן מיותר בפקקים, אלא גם מסייע ביצירת קהילות בתוך השכונה. אל המגמה הזאת נכנסו באופן טבעי המרכזים המסחריים השכונתיים, המחליפים את הקניונים משום שהם פרקטיים ונגישים הרבה יותר, ונוחים בעיקר לקניות יומיומיות שאפשר לעשות ברגל, תוך כדי איסוף מהגנים. כמו כן, כחלק מהמגמה נראה בעתיד מרכזים מסחריים שבהם ישולבו גם משרדים, והם יאפשרו פתיחת מקומות תעסוקה בתוך השכונה".

דוגמה לצורך הגובר למרכזים שכונתיים בשכונות אפשר למצוא בשכונת רמת אמיר החדשה בקדימה צורן, שבה מקימה חברת רוטשטיין מרכז מסחרי חדש. "מאחר שרמת אמיר היא שכונה חדשה, למשפחות הצעירות הגרות שם אין היום מענה לצורכי היומיום", אומרת אורטל ליבר, סמנכ"לית השיווק בחברה, "אם זה לקנות אקמול ואם זה ללכת עם הילדים לאכול גלידה אחר הצהריים. מרכז Rotshtein's, שיתפרס על כ־5,000 מ"ר ויכלול סופרמרקט, מסחר ומזון, פארם, אופנה, משרדים, סטודיו למחול ומרפאות. המרכז יהיה הלב הפועם של השכונה, ייתן מענה לצרכים של התושבים ויעניק ערך מוסף לשכונה המתגבשת וכן למושבים הסובבים".

השינוי בהרגלי הצריכה המשפחתיים משתקף גם בדבריו של דן מנחם, שותף בקרן ריאליטי להשבחת נדל"ן: "לאחרונה מדברים רבות על הרלוונטיות של קניונים בעידן השופינג אונליין, וההבנה שמתבססת בתחום היא שהדרך היחידה לגרום לאנשים לצאת מהמחשב ולקנות בחנות ממשית היא לתת ללקוח ערך מוסף. לכן אנחנו רואים שקניונים רבים מקיימים פעילויות ואטרקציות מגוונות נוספות לקהלי היעד השונים, כמו חנויות פופ־אפ למותגים שבדרך כלל נמצאים ברשת והופכים לחנות פיזית זמנית. דרך נוספת לתת ערך מוסף טמונה בתכנון. מתחמי קניות רבים נבנו בשיטה של קופסה סגורה, ולא תמיד יש להם קשר לסביבה, ולכן הם גם פחות מזמינים אנשים להיכנס אליהם. בשל מזג האוויר הנוח השורר כאן במרבית ימות השנה, לא תמיד יש הצדקה לחללים סגורים, והיום אנחנו בהחלט בודקים איך לפתוח, להתאים ולהפוך את מתחמי הקניות לידידותיים לשכונה. דוגמה לכך היא קניון ארנה, שרכשנו לפני כשנתיים. עד אז לא נעשה במיקום הטוב שלו - הסמוך לים ולמרינה - שימוש שתואם את הסביבה, ולכן חלק בלתי־נפרד מהתוכנית להשבחתו כולל חיבור לחוף הים ולמרינה באמצעות פתיחת מעברים למתחם ויצירת חלל פתוח ומואר".

אורן גלזר, זכיין משותף באנגלו סכסון תל אביב ומנכ"ל החטיבה המסחרית, מסביר שהביקוש למרכזים המסחריים השכונתיים לא מגיע רק מכיוונם של תושבי השכונה, אלא גם מצדן של חנויות רבות שמזהות את הפוטנציאל בשכונות המשפחתיות הללו ורוצות לקחת בהן חלק. "רשתות רבות, מסופרים ועד הסעדה, מוכנות לשלם שכירות גבוהה בשביל לקבל נתח מהשוק הזה. באופן יחסי, גם מחירי השכירות במרכזים הללו נמוכים יותר בהשוואה לשכירות בקניונים, ודמי הניהול נמוכים בהרבה. כך שגם אם לוקח זמן 'להתניע', השילוב של מחיר נמוך וקהל יעד מוגדר שזקוק לשירותים הללו הופך את המרכזים האלה לאטרקטיביים מאוד".

חלק מהשינוי בא לידי ביטוי גם בטרנד עירוב השימושים ההולך ותופס תאוצה: בשנים האחרונות חזרה המגמה של תכנון בנייני מגורים המשלבים מרכזי מסחר ומשרדים שכונתיים. "במדינה שבה האוכלוסייה גדלה ומלאי הקרקעות מצטמצם, יש חשיבות אדירה לניצול נכון ומיטבי של מעט הקרקעות הזמינות", מסבירה רחלי בריזל, סמנכ"לית שיווק באשדר מקבוצת אשטרום, "זה הרציונל של ועדות התכנון שמקדמות היום יותר ויותר בנייה עם עירוב שימושים. אך הביקוש לעירוב שימושים מגיע גם מצד הרוכשים, שלאור העלייה המתמשכת בזמן שהם 'מבלים' על הכביש, מביעים עניין באפשרות להגיע למינימרקט, לבית המרקחת או לבית הקפה השכונתי בלחיצת כפתור של מעלית, בלי להידרש לנסיעה ברכב, ובכך להמיר את הזמן הזה בזמן בילוי אמיתי ואיכותי עם המשפחה. כך למשל בפרויקט 'לב גני תקווה' של אשדר וצמח המרמן, הדיירים יוכלו לעבוד, לגור ולבלות באותו בניין, שכן נוסף למגדלי המגורים, הפרויקט כולל מרכז מסחר ומשרדים בן שתי קומות, שבו בתי קפה ומסעדות, חנויות וסופרמרקט, פארם, קופות חולים, חדרי חוגים ועוד".

את מתחם המגורים "רמות השרון" מקימה חברת "רמות בעיר", הנמצאת בבעלות משותפת של קבוצת יובלים וישראל לוי ומנוהלת בידי עו"ד אליאב מימון. זהו מתחם התחדשות עירונית רחב היקף ברחוב החלוץ ברמת השרון, שבמסגרתו מוקמים ארבעה מגדלי מגורים בני 23־26 קומות. בסך הכל יוקמו במתחם 588 יחידות דיור חדשות, במקום 168 יחידות דיור ישנות. שטחו של הפרויקט כ־13 דונם, והוא יכלול פארק פנאי חווייתי ייחודי במתכונת שלfamily club, מתחם של חוגים ופעילויות לילדים ולמבוגרים -לא רק חדר דיירים, אלא ממש מבנים ייעודיים לחוגים עם מערך של מדריכים - שמאפשר לכל דיירי הבניין להיפגש ולבנות קהילה חיה ותוססת. הפארק, שגודלו 11 דונם, יכלול שבילי ריצה ואופניים, חלקו יהיה מקורה ויהיו פזורים בו חללי פעילות שונים לרווחת התושבים כגון ג'ימבורי לילדים, מתקני כושר חיצוניים, עמדות משחק טניס שולחן, חדרי אופניים, מועדון דיירים ועוד.

חברת "רמות בעיר" החלה באכלוס שלב א' בפרויקט "רמות השרון" בשכונת מורשה החדשה ברמת השרון. שלב א' כולל את הבניין הראשון ובו 147 יחידות דיור. המגדל השני נמצא בשלבי בנייה אחרונים וצפוי להתאכלס אף הוא באוקטובר 2021.

המכירה בעיצומה: מחירי הדירות נעים החל מ־2.46 מיליון שקל עבור דירת 4 חדרים בשטח של 100 מ"ר ו־12 מ"ר מרפסת; והחל מ־2.76 מיליון שקל עבור דירת 5 חדרים ששטחה 121 מ"ר ו־12 מ"ר מרפסת.

דוגמה נוספת לשכונה חדשה היא מתחם "גבאי תל אביב", המוקם בלבה של שכונת כפר שלם בדרום העיר. זהו פרויקט בן כ־600 יח"ד המשתרע על פני כ־14 דונם וכולל תשעה בניינים בני 3 עד 25 קומות. המתחם כולל גם פארק פנימי לרווחת המשפחות המתגוררות במקום וכן חדרי דיירים, חדר כושר משותף וג'ימבורי. כחלק מהמתחם יוקמו 1,600 מ"ר של שטחי מסחר, שאותם החברה תשכיר למספקי שירותי נוחות לטובת הקהילה הגרה במקום כמו סופר, פארם וקופת חולים.

בשוהם נבנית כיום השכונה החדשה "הדרים", שהותאמה במיוחד למשפחות, לילדים ולנוער. השכונה תוכננה לפרטי פרטים בהשראת מודלים מסקנדינביה, ואחד העקרונות המנחים החשובים ביותר הוא היותה בטוחה ונגישה, שכן היא מרושתת במערכת גשרים ושבילים להולכי רגל, המתאימים במיוחד לילדים ומייצרים הליכה בטוחה מהבתים למוסדות החינוך והגינות, ללא חציית כבישים. כך הילדים עצמאים יותר וההורים שקטים ורגועים יותר.

שכונת הדרים תכלול פיצ'רים יוצאי דופן המיועדים למשפחות כגון מגרש משחקים לפעוטות ושביל המיועד לבימבות, לצד פארק בשטח של כ־100 דונם. לאורך הפארק ייסללו שבילי הליכה ואופניים וכן יוקמו מגרשי משחקים, אזורים למתקני כושר ופיקניק, גינות כלבים ועוד. במרכז הפארק ישתרע אגם מלאכותי על שטח של כשני דונם, וסביבו אמפי דשא, בתי קפה ומגרשי משחקים. עוד תכלול השכונה קריית חינוך ענקית עם בתי ספר, גנים ופעוטונים. תקציב הפיתוח שהקצתה הרשות לשכונה עומד על קרוב לרבע מיליארד שקל.

קבוצת אלמוג בונה בשכונה את פרויקט אלמוג שוהם PARK־LA־A, הנמצא במיקום הטוב ביותר בשכונה, בקו הראשון לפארק. לדברי רז שרייבר, סמנכ"ל השיווק של הקבוצה: "הרוכשים שמגיעים אלינו מחפשים איכות חיים ורוצים לדעת מה הם מקבלים גם כשהם יוצאים מהבית. שכונה בטוחה ומלאת מרחבים ירוקים, אזורי בילוי ומגרשי ספורט מספקת ערך עצום לרוכשים, בעיקר בעידן שבו ילדים ובני נוער מבלים מול מסכים במשך שעות רבות".

תגיות:
נדל"ן
/
שיכון ובינוי
/
100 הכי טובים למשפחה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף