אפקט הקורונה בשוק הנדל"ן: ירידה חדה וצפויה במספר העסקאות בחודש מרץ ונתונים ראשונים לחודש אפריל מצביעים על רמת שפל חסרת תקדים במספר העסקאות לאור הסגר כתוצאה ממשבר הקורונה. כך עולה מסקירת האוצר על ענף הנדל"ן למגורים שפורסמה היום (רביעי). בסך הכל נמכרו בחודש מרץ 6.6 אלף דירות, כולל מכירה של כ-700 דירות בתכנית "מחיר למשתכן", ירידה של 32% בהשוואה למרץ אשתקד וירידה של 29% בהשוואה לחודש הקודם וזוהי גם הרמה הנמוכה ביותר של עסקאות מאז אוגוסט 2011 שעמד בצל המחאה החברתית.

הנתון המעניין ביותר בסקירה הוא שנכון לסוף מרץ האחרון ישנם כ-15 אלף דירות הממתינות להימכר על ידי משפרי דיור שרכשו דירה טרם שמכרו את דירתם הישנה. כאלפיים מהם צריכים למכור את דירתם בחודשים הקרובים (עד יולי 2020). על פי הערכות האוצר בהינתן רמת העסקאות בחודש מרץ (4.5 אלף דירות יד שנייה נמכרו בחודש זה) ובוודאי רמת העסקאות הנמוכה עוד יותר באפריל היכולת למכור כמות כזו של דירות בפרק זמן של חודשיים תלויה כמובן במידת ההתאוששות במכירות בחודשים הקרובים ובנכונות של בעלי הדירות להתפשר על מחיר הדירה.

הירידה החדשה במכירות דירות חדשות על-ידי קבלנים, על-פי הסקירה, באה לידי ביטוי בתזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלנים ממכירת דירות חדשות (כולל דירות בסבסוד ממשלתי). כך, בחודש מרץ האחרון עמד סכום זה על 3.6 מיליארד שקל בלבד, ירידה ריאלית של 35% בהשוואה למרץ אשתקד. הנתונים הללו עלולים להעיד את מצוקה מימונית עתידית בתחום הנדל"ן, אם השוק לא יתאושש במהרה.

בנוסף, רכישות המשקיעים בחודש מרץ עמדו על רמת שפל של כ-780 דירות בלבד, ירידה של 33% בהשוואה למרץ אשתקד. ניתוח רמות השכר של המשקיעים מצביע על רמות שכר הגבוהות משמעותית בהשוואה לאלו של המשקיעים בשנים קודמות. כמו כן נמצא כי חלה עליה משמעותית בשיעור המשקיעים המועסקים במגזר הציבורי, אותם מועסקים שלא נפגעו כלל במהלך משבר הקורונה מבחינת שכרם.