הוראת השעה שנקבעה בחוק מיסוי מקרקעין (הגדלת ההיצע של דירות מגורים – הוראת שעה), התשע"א-2011) ("הוראת השעה") ואשר נכון למועד זה, תוקפה עתיד לפוג בתום השנה, מטילה מס רכישה בשיעור גבוה על רוכשי דירות להשקעה (כאשר הדירה להשקעה אינה דירה יחידה). 

שיעור מס הרכישה עבור משקיעים, בהתאם להוראת השעה דהיום, מתחיל ב-8% מהשקל הראשון על חלק השווי במחיר הדירה שעד 5,340,425 ₪ ואילו על חלק השווי במחיר הדירה שמעל 5,340,425 ₪, ישולם מס בשיעור 10%. 

לשם הדוגמא: משקיע אשר רוכש דירה ב-7,000,000 ₪, צפוי לשלם מס רכישה באופן הבא – 

דוגמא למדרגות מס הרכישה (צילום: עו''ד רווית קינן)
דוגמא למדרגות מס הרכישה (צילום: עו''ד רווית קינן)


בימים אלו, קורים שני דברים במשרד האוצר. מצד אחד, בוחנים להאריך את תוקפה של הוראת השעה, כך ששיעורי המס הגבוהים הקבועים בה בקשר עם דירות מגורים להשקעה, ימשיכו להתקיים. ומן הצד השני, בוחנים לבטל את שיעורי המס הגבוהים הקבועים בה בקשר עם דירות מגורים להשקעה באזורי הפריפריה. 

זאת, מתוך מטרה לתמרץ ולהאיץ את הבניה באזורי הפריפריה. לדברי שר הבינוי והשיכון הטרי, הרב יעקב ליצמן, העלאת מס הרכישה בהוראת השעה פעלה יפה והשיגה את מטרותיה באזורי הביקוש בלבד, בעוד המצב בפריפריה שונה. המדינה, שיווקה בשנים האחרונות מגרשים רבים לבניית יחידות דיור, שלא מומשו. מה שהוביל את השר למסקנה, שעל מנת לתמרץ את הבניה באזורים אלו, "יש מקום להפחית את מס הרכישה". ובכך למעשה, "להרוג שתי ציפורים במכה אחת": מצד אחד, להמשיך ולרסן את הביקוש לדירות מגורים להשקעה במרכז ומנגד, לעודד בניה חדשה בפריפריה לטובת משקיעים. 

יש לשים לב, שההחלטה על שיעור המס נתונה בידי משרד האוצר ורשות המיסים. ואולם, ככל שהצעה זו תתקבל, היא אכן יכולה מצד אחד לעודד עסקאות בפריפריה ולהעשיר את קופת המדינה ואולם מנגד, היא עשויה גם להקטין בטווח הקרוב את הכנסות המדינה (שממילא בגירעון נוכח משבר הקורונה) ממס רכישה. 

כמו-כן, ככל שהצעה זו תתקבל, יתעוררו מספר שאלות, ביניהן השאלה, מה עם הזוגות הצעירים, משפרי הדיור ורוכשי הדירות הראשונות – מדוע כאשר אלו ירכשו דירות בפריפריה (ואשר כוחם כשחקנים בשוק (מבחינה כלכלית) אינו כשל המשקיעים), לא יהיו זכאים להטבה במס הרכישה – בין אם ביטול ובין אם הפחתה, מדוע שיעור המס בעניינים, ייוותר בעינו.

ככל שיופחת מס הרכישה בפריפריה עבור משקיעים, המשמעות הפשוטה היא כניסת שחקנים חדשים לשוק ועליית מחירים. ועל כך, לא פחות חשוב ואף רצוי יהיה, לתת את הדעת קודם לאישור ההצעה. מה גם, שיכול ותיווצר סיטואציה בה משקיעים ישלמו שיעורי מס רכישה פחותים (או שלא ישלמו מס רכישה כלל), בעוד ציבור הזוגות הצעירים, משפרי הדיור ורוכשי דירות ראשונות, ימשיכו ויישאו בשיעור מס הרכישה (אשר בהשוואה למשקיעים, אף יתכן ויהיה גבוה יותר – תלוי מה יהיה שיעור ההפחתה במס כמובן).     

הכותבת היא עו"ד רווית קינן, מומחית בנדל"ן ומקרקעין
 *לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.