בנק ישראל מתכוון להכריז בימים הקרובים על סדרת צעדים שעשויים לסייע במאבק לצינון המחירים בשוק הדיור. עיקר ההגבלות נוגעות למשקיעי הדירות. מדובר בין השאר בהטלת מגבלות על משקיעים הממנפים את ההשקעה (משכנתה על משכנתה), ובכך פוטרים את עצמם מהצורך בגיוס הון עצמי הנדרש לביצוע עסקת הרכישה.

הצעדים החדשים לא יחולו על משפרי דיור הנמצאים בשלב שבין מכירת דירת המגורים המקורית לקניית דירה חדשה. התקווה היא כי מהלך כזה יקטין את התמריץ של משקיעים לקניית דירה להשקעה ויגדיל את זמינות הדיור עבור זוגות צעירים. חלקם של משקיעי הדיור בשוק הנדל"ן עומד על כ־20%. 

מדובר בחלק מחבילת הצעדים להגדלת היצע הדיור, שבנק ישראל יפרסם כבר בימים הקרובים. בשלב זה אין כוונה להגביל את סוגי המשכנתאות או את המסלולים, אף שמסלול הפריים מגדיל משמעותית את כדאיות לקיחת ההלוואה. כמו כן, אין כוונה בשלב זה להעלות את הריבית, כאשר על כך מסכים גם שר האוצר אביגדור ליברמן. למרות זאת, בשיחות עם הנגיד פרופ' אמיר ירון הביע שר האוצר את חוסר שביעות רצונו מהקלות הבלתי נסבלת של לקיחת משכנתה והריבית האפסית עליה, במיוחד במסלול ההצמדה לפריים.

הנגיד, פרופ' אמיר ירון  (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
הנגיד, פרופ' אמיר ירון (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)


הנגיד עצמו תומך גם בביטול פטור מס בסך של 5,000 שקל לחודש, שממנו נהנים משכירי הדיור. פטור כזה לא קיים בשום מסלול השקעה אחר למעט בקרנות ההשתלמות. על פי ההערכות, ביטול הפטור (שממילא נאכף בקושי) יפחית את כדאיות רכישת דירות על ידי משקיעים ויגדיל את היצע הדיור. ביטול הפטור זוכה גם לתמיכתה של רשות המסים. 

כפי שפורסם אתמול ב"מעריב", שר האוצר שוקל להעלות את מס הרכישה על משקיעי הדיור מ־5% לעסקה ל־8%. בנוסף, יוצגו מהלכים נוספים לצינון שוק הדיור. ועדת הכספים של הכנסת בראשותו של אלכס קושניר (ישראל ביתנו) תדון הבוקר במשבר בשוק הדיור.

בוועדה תוצג תמונת מצב עכשווית ויוצעו פתרונות למשבר. בישיבה היום ישתתף גם ינקי קווינט יור מנהל מקרקעי ישראל שנעדר מהישיבות הקודמות.  כל הגורמים המעורבים מסכימים כי ללא גידול משמעותי בהתחלות הבנייה ל־80 אלף יחידות לשנה, לא ניתן יהיה לפתור את המשבר בשוק בשנתיים הקרובות.