מנכ"ל משרד השיכון אביעד פרידמן שוחח היום (חמישי) עם ליאת רון ב"איפה הכסף" ב-103FM על מנת להתייחס לראיון של שר האוצר אביגדור ליברמן, בו נטען כי "אין בישראל עליה בשכר הדירה ב-40%, למעט שלושה רחובות בתל אביב". במהלך הראיון חשף פרידמן בשורה חשובה שקרתה השבוע בכנסת: "יש לנו בשורה משמעותית שקרתה השבוע – ביום שני התקבלה החלטה במועצת הרשות למקרקעי ישראל שכל המכרזים מהיום והלאה, כי לצערי אי אפשר אחורה, לא יהיו את ההצמדות האלה. וברגע שאדם יקנה דירה הוא ידע מה מחירה, וזהו".

פרידמן חשף את ההחלטה לאחר שנשאל מדוע אדם שרוכש דירה בישראל צריך להמשיך לשלם עליה לפי מדד תשומות הבנייה. על כך הוא השיב כי "זה לא הגיוני שאדם שקונה דירה ימשיך לשלם את מדד תשומות הבנייה על מחיר הקרקע שהקבלן קנה אותה שלוש שנים קודם והוא עדיין משלם על הדברים. אגב, זה לא רק על הקרקע זה גם על הרווח של הנדל"ן, ועל השכר של העורך דין".

עוד הוא סיפר כי "העברנו את זה בכנסת בקריאה ראשונה.לשמחתי כולם מבינים כמה זה חשוב – אני לא עוסק בפוליטיקה, אני איש מקצוע, והמשמעות של זה עומדת על עשרות אלפי שקלים. 100 אלף שקלים באזורים מסוימים, ו-80 אלף באזורים אחרים. אגב, היום בחוזים הנוכחים כל אדם שרוכש דירה משלם עוד 6,000 שקל לעורך הדין של המוכר תמורת זה שהוא רושם לך את הדירה ואת שאר הדברים שהוא מחויב. הרשות למקרקעי ישראל נהנו השנה מהרבה מאוד כסף, מהמכרזים הגבוהים ומהרבה מאוד שיווקים שנעשו, אבל החלטנו שהכף הזה הולך בכדי לייצר יותר פתרונות של מחיר מטרה".

לטענתו, המדינה לא צריכה להכניס את היד עמוק לכיס או לדאוג למיסוי: "המדינה צריכה לדאוג לזכאים לדירה, ומה שעשינו הוא העלנו את מס הרכישה, ומאז שזה קרה מספר המשקיעים ירד ב-50%. למה? כי העלית להם את המחיר. אני צריך לדאוג לזכאים, לאלו שאין להם דירה. פתרונות מיסוי הם לא חכמים. לגביי שכירות מדינת ישראל נמצאת במצב שונה ולא נכון. בישראל פחות מאחוז גר בשכירות ארוכת טווח שהוא יודע מה יקרה בעוד שלוש שנים ועוד חמש שנים. אנחנו רוצים לייצר פה דירות להשכרה בצורה פרקטית".

כאמור, פרידמן גם הגיב לראיון של שר האוצר ליברמן ב-וואלה!, בו טען השר כי העלייה במחירי הדיור התמתנה: ", עולם הדיור הוא עולם שרואים אותו תמיד באיזשהו עיכוב. לפני 11 חודשים כשהשר אלקין נכנס לתפקיד הוא דיבר על זה שהוא רואה שבחודשים הקרובים הולכת להיות קפיצה גדולה, וזה אכן קרה. הסיבה לזה היא שלא היו שיווקים לקרקעות בבניית דירות חדשות בשנים 2019 ו־2020. כאשר לא משווקים קרקעות ולא בונים דירות אז יש מחסור, וכאשר יש מחסור והביקוש עולה, אז כמובן שהמחירים עולים. 2021 היא שנה בה שברנו את שיא השיווקים, עברנו את מאה אלף יחידות לשיווק. השנה הרבעון הראשון הגענו גם למספר שיא. השנה הוא היה מאוד גבוה".

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי 103fm