ברקע משבר הדיור ההולך ומתרחב בישראל, שוחח היום (שני) ינקי קוינט, מנכ"ל מנהל רשות מקרקעי ישראל עם גדעון אוקו בתכנית "איפה הכסף" ב-103FM. קוינט הסביר כי שוק הדיור דורש צעדים ארוכי טווח, על מנת להשתנות לחיוב: "שוק הדיור הוא כמו נושאת מטוסים, להסית אותו לוקח זמן. תוכניות ארוכות טווח, לא צעדים של זנבג וגרמנו אלא צעד אחר צעד וצעד במקביל לצעדים נוספים. זה שוק מאוד מורכב, קשה לראות תוצאות ביום יומיים ולכן קשה לבחון ולתת ציונים למהלכים כאלו".

"דירה שאתה קונה היא מוצר מאוד מורכב, הוא כולל הרבה פריטים ורכיבים מעבר לרכיב הקרקע שבו אנחנו מתעסקים. יש השפעות של הריבית, שאלה של אלטרנטיבות, בסופו של דבר זה משהו מאוד מורכב. קשה לדבר על הצלחות או כישלונות בהקשר הזה אבל אם אנחנו מדברים על יישום התוכנית, יישום התוכנית מדבר על סדר גודל של 40-30 אלף יחידות דיור בשנה מתוך המלאי, ארבע מחמש בעצם דירות הולכות לזוגות צעירים או מחוסרי דיור בהנחה במחיר שהוא כמעט מקובע עם הצמדה מאוד מינורית. מתכונת כזאת בהחלט נותנת מענה לפלח מאוד רחב", הסביר.

על תכנית הדיור שכבר הוצגה אמר מנכ"ל מנהל רשות מקרקעי ישראל: "תוכנית טובה, גם תאפשר להגדיל את ההיצע וגם מגדילה את היקף יחידות הדיור שישווקו בהנחה. היא גם מקבעת את המחיר ומעמיקה ומגדילה את ההנחה. אני לא חושב שמאוחר, הממשלה עושה. אנחנו מתייחסים למועד הנתון ולגביו אנחנו נותנים את המענה".

לטענתו, ההתכנות היא מיידית ולכן "מיד במכרזים הקרובים נוציא את זה במתכונת הזאתי ועם ההכרזה על הזוכים אנחנו נשווק את הפרויקטים האלה, נגריל לזוכים והתוכנית הזאת מיד מוכנה להפעלה. בנוגע למציאות הפוליטית? אנחנו פקידים".

""החלטות המועצה אושרו במועצת מקרקעי ישראל, נחתנו על ידי שר האוצר אתמול והיום. אנחנו ממש בימים הקרובים, במכרזים הקרובים שיפורסמו הם יפורסמו במתכונת הזאת. יש מספר שבועות להגיש הצעות, ברגע שהן מוגשות יום יומיים אחר כך מוכרזים זוכים, ההגרלה שסמוכה לכך היא ההגרלה שלוקחת את הזוכים במחיר מטרה ומאפשרת להם את הדירות האלה ויצאנו לדרך. זאת כבר הדרך", הוסיף.

לדבריו, ההחלטות שכבר עברו לא דורשות את אישור הכנסת ולכן פיזורה האפשרי לא ישפיע עליהן. למרות זאת הוא הסכים כי "שיציבות היא מתכונת לביטחון כלכלי, גם יציבות פוליטית. בכלכלה תמיד נוח שיש יציבות ועדיין ההחלטות האלה הן החלטות שלא דורשות חקיקה. הן ישארו עד שמישהו ישנה אותן".

כאשר נשאל על סדר הגודל של מחיר לדירה, הוא השיב: "קשה לדבר בדברים האלו עלך ממוצעים אתבל אם ניקח לדוגמה דירה במרכז הארץ, ההנחה יכולה להיות בסדר גודל 500-400 אלף שקלים, לא כולל את ההצמדות שהן גם נבלעות במחיר הקרקע והמחיר יישאר מקובע כאשר רכיב הקרקע לא מוצמד למדד תשומות הבנייה. הערכנו את האומדן התקציבי של המהלך הזה בסדר גודל של מיליארד וחצי שקלים. כל הזמן אומרים שהכספים או התשלומים על הקרקע לאן הם הולכים, ואני אגיד יותר מזה - אם היינו מצליחים קודם להוריד את מחירי הדיור אז המחירים היו נמוכים יותר. אני לא חושב שניתן לראות בזה סוג של וויתור על הכנסה אלא באמת יישור קו. לכאורה רוכשי הדירות אמורים להיות אדישים לעליות המחירים כי המחיר שלהם הוא מקבוע ויציב. יש צעדים נוספים שנעשו פה שיגידו את ההיצע מה שאנחנו מקווים שלטווח הארוך ישפיע על כלל מחירי הדיור במדינת ישראל".

בנוסף, הוא הדגיש כי בנק ישראל כן יכול להשפיע על המחיר: "הוא יכול לבלום את השוק. גם ליציבות יש משמעות, יציבות, ריבית, הגדלת ההיצע - זה בהחלט משהו יכול להשפיע".

על אמירות שר האוצר ליברמן בנושא שוק הדיור אמר קוינט: "אני לא חושב שיש פער, טוב אמר שר האוצר שהחלטות מתקבלות בצורה מושכלת עם קבלת נתונים מגורמים רשמיים שמעריכים אותם. כמו נתונים אחרים שמועברים באופן מדויק לאחר בדיקה רצינית, אמפירית ומדעית. יחד עם זאת, זה לא סותר את זה שאנחנו נערכים גם לתת פתרונות גם בשוק הזה. זה שהחלטות לא אמורות להתקבל על סמך שיחות סלון".

"ההחלטות צריכות להתקבל על סמך נתונים רשמיים, ה לא סותר את זה שצריך לבחון צעדים. יש את השיווקיים שלנו יחד עם חברת 'דירה להשכיר', דיור להשכרה לטווח ארוך. אנחנו בשנה שעבר השיווקנו למעלה מששת אלפים יחידות דיור. יש לנו תוכניות, רק בשבוע שעבר סיכמנו עם עיריית תל אביב שבשדה דוב כ-1,700 יחידות דיור יתוכננו כדיור להשכרה. יש צעדים שניתן עוד לעשות אותם, גם לגבי הדיור המפוקח, אנחנו נציע להקפיא גם את מחיר השכירות המפוקח. יש סדרה ל צעדים שבוחנים אותם וחלקם נעשים מכוח החלטות קודמות ורק נעשים ביתר שאת, וחלקם יעשו בטוח הקרוב. חלקם יהיו מוכנים לקבלת החלטה עם קבלת נתונים מדויקים. זה מה שאמר שר האוצר", סיכם קוינט.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm