הכתבה נכתבה בשיתוף שניידר אלקטריק

אחד האתגרים הגדולים של חברות ייצור ותעשייה מסביב לעולם נוגע במחסור בכוח ידיים עובדות. חברת משאבי האנוש Randstad מעריכה כי עד שנת 2030 חברות וארגונים מסביב לעולם יחוו חוסר של 85 מיליון עובדים. כדי שארגוני תעשייה יוכלו להמשיך לתפקד, ורציפות עסקית תוכל להתקיים, הרי שהם יאלצו לשלב פתרונות רובוטיים בתהליכי העבודה, שיתפקדו לצידם של עובדים בני אנוש.

אלא שהצגתה של גישה זו – התומכת באימוץ רובוטים וכלי אוטומציה – מעלה שאלות וספקות בקרב רבים בתעשייה. בעלי המניות, המחזיקים בבעלותם את המפעלים, מוטרדים מההיקף הגבוה הנדרש של השקעה ראשונית ומהאופן בו יושפעו המפעלים כתוצאה מההטמעה של הטכנולוגיה; ואילו העובדים מוטרדים מהאופן בו עבודתם תושפע מהאימוץ של רובוטיקה במפעלים.

אלא שלצד החששות יש גם חדשות טובות - נצבר לא מעט ניסיון בעולם בתחום הזה של אימוץ רובוטיקה במגזר התעשייה. טכנולוגיות חדשניות ופורצות דרך – דוגמת הקונספט של רובוטים שיתופיים – המוכר באנגלית בביטוי Collaborative Robots או בקיצור Cobots – יעשו את האימוץ של הטכנולוגיה מהיר יותר וכדאי עסקית.

מדוע בכלל רובוטים?

מחקר של חברת Precedence Research מצביע כי היקף שוק הרובוטיקה העולמי עמד בשנת 2022 על 89 מיליארד דולרים. עוד מציג המחקר כי השוק צפוי לגדול לכדי 225 מיליארד דולרים עד שנת 2030, כשגידול זה מונע על ידי מספר גורמים.

הגורם הראשון הוא החזר מהיר של ההשקעה – באנגלית זה נקרא ROI – כיום החזר ממוצע על השקעה באימוץ רובוטיקה בתעשייה אפשרי אפילו בפרק זמן של 24-18 חודשים. פתרונות רובוטיקה נהנים מגמישות, והכוונה כאן היא שלעיתים פריסה של רובוטים לשימושים שונים יכולה להתבצע במהירות עם שינויים קלים בתוכנה המנהלת אותם, או לחילופין לשנות את הייעוד שלהם על ידי תכנות שלהם מחדש. זה מקל מאוד את הפריסה ומפחית עלויות. רובוטים גם משנים את תהליכי הייצור למשמרות מסביב לשעון, 24x7, מה שמאפשר הפעלה של הציוד הקיים במפעלים לפרקי זמן ארוכים יותר במהלך יממה – זה גם כן מייעל ומשפר את התפוקות של המפעל.

הגורם השני הוא האג'יליות הגבוהה שרובוטים מעניקים לתהליכי הייצור. הצרכנים דורשים התאמה וקאסטומיזציה של המוצרים כדי שיתאימו בצורה מדויקת לצרכיהם. רובוטים וקובוטים מאפשרים קאסטומיזציה לא רק לדרישות של נישות צרכנים, אלא ממש לדרישות של צרכנים בודדים. באמצעות שינויים מהירים מתאפשר לשנות את פס הייצור ולבצע את ההתאמות הנדרשות. כך לדוגמא, מערכות ראייה ממוחשבות מאפשרות את הביצוע של ההתאמות באמצעות זיהוי המקומות המדויקים בתהליך הייצור כדי לבצע את ההתאמות הנדרשות.

הגורם השלישי הוא הצורך להתמודד עם המחסור בידיים עובדות. רובוטים לא יחליפו בני אדם, אלא הם הופכים לקולגות שלהם. זה פותח אפשרויות חדשות עבור עובדים בני-אנוש להתמקד במשימות ותפקידים בעלי ערך מוסף גבוה יותר, ותורמים לשביעות רצון עובדים גבוהה יותר. בהתאם לכך, כיום רובוטים יבצעו את המשימות הסיזיפיות, אלו החוזרות על עצמן, הקשות ברמה הפיזית. כאשר מדברים על אוטומציה של תהליכים, אזי רובוטיקה מדורגת ברמה הגבוהה ביותר של תהליכי האוטומציה.

רובוטים יעבדו כתף לכתף לצד עובדים בני אנוש (צילום: David Leveque on Unsplash)
רובוטים יעבדו כתף לכתף לצד עובדים בני אנוש (צילום: David Leveque on Unsplash)

הגורם הרביעי הוא קיימות (sustainability). רובוטים עושים פחות טעויות, מפחיתים את האשפה הנוצרת תוך כדי תהליך הייצור, מסייעים בהגדלה של קיבולת המחזור של חומרים בתהליך, וכול אלו ללא ספק תורמים להגנה טובה יותר על איכות הסביבה, ולהעלאת דירוג הקיימות של המפעל.

הגורם החמישי הוא שימוש יעיל בשטח רצפה. אחד הנושאים בעלי החשיבות במפעל הוא יעילות השימוש בשטח הרצפה. כול מטר רבוע צריך להיות מיועד לטובת משימה בתהליך הייצור, וככול ששטח הרצפה מנוהל בצורה יעילה יותר, כך כול האופרציה התעשייתית מנוהלת בצורה יעילה יותר. רובוטים מסייעים בשימוש יעיל בשטח הרצפה, ניתן להתאים אותם לשימוש בשטחים 'מתים', והדבר מפנה שטח רצפה להגדלה של שטחי הייצור והאחסון.

המפעל החכם של שניידר אלקטריק: שילוב של עובדים ורובוטים

אחת הדוגמאות הבולטות לשילוב מיטבי של רובוטים ועובדים יחד על קווי הייצור התבצע במספר מפעלים, המוגדרים חכמים, של חברת שניידר אלקטריק (Schneider Electric), חברה גלובאלית רב-לאומית הפעילה בעולמות של ניהול אנרגיה ואוטומציה תעשייתית. לחברה פעילות ייצור במאות מפעלים הפועלים בעשרות מדינות מסביב לגלובוס.

במפעל הייצור של החברה, בו מיוצרות מערכות חשמל מתח-נמוך, הממוקם בעיר הנמל הספרדית ולנסיה, הוטמעו רובוטים מתקדמים המתפקדים לצידם של עובדי המפעל. "היה לנו תהליך ייצור ידני לחלוטין, ועלתה האפשרות להפוך אותו לאוטומטי לטובת העלאת הפרודוקטיביות. בחרנו במודל של 'קובוטים' – רובוטים קולבורטיביים או שיתופיים – מהסיבות שמודל זה מאפשר העלאת הפריון, גמישות גבוהה יותר, ומאפשר רמה גבוהה של בטיחות וארגונומיה על קווי היצור", מציין דניאל רוס, מהנדס ייצור תעשייתי בשניידר אלקטריק. 

מפעל חכם נוסף של שניידר אלקטריק ממוקם בבולגריה בעיר פלובדיב. גם בקווי היצור של מפעל זה, המייצר מפסקי חשמל, רובוטים הוטמעו לטיפול במשימות של הטענת מוצרים מוגמרים מקווי היצור אל קופסאות אחסון. התוצאה הייתה שזמני הייצור התקצרו והתאפשר לנייד את העובדים מהעבודות הפיזיות הפשוטות והחוזרות על עצמן אל מקומות אחרים במפעל בהם נדרשת מיומנות אנושית גבוהה יותר.

מפעל חכם של שניידר אלקטריק (צילום: שניידר אלקטריק)
מפעל חכם של שניידר אלקטריק (צילום: שניידר אלקטריק)

בשניידר אלקטריק ציינו כי תהליך המעבר בין שיטות הייצור הישנות לאלו החדשות היו הדרגתיות, וכללו שלב של הדרכת העובדים. ההדרכה כללה בין השאר את היתרונות בעבודה היומיומית לצד הרובוטים, והתועלות שהשיטה מציעה לעובדי הייצור. זה גם כלל שיבוץ מחדש של חלק מהעובדים והעברתם מהמשימות שהועברו לטיפול הרובוטים למשימות ערכיות יותר ואשר מצריכות מיומנות ואחריות גדולות יותר.

סיכם זאת המהנדס רוס מהמפעל הספרדי – "הציפייה בשניידר אלקטריק היא שההחזר על ההשקעה יהיה לכול היותר תוך שנתיים, אבל לצד זאת ישנם גם מדדים נוספים – דוגמת בטיחות או ארגונומיה במקום העבודה – שבלעדיהם יהיה בלתי אפשרי להתקדם בתהליך".

הכתבה נכתבה בשיתוף שניידר אלקטריק