אחת לשנה נפגשים נציגי טייסים מכל העולם במסגרת הפדרציה הבינלאומית, זהו למעשה האיגוד המקצועי הכולל בתוכו את 120 אלף הטייסים המסחריים בעולם. טייסים ממאוריציוס נפגשים עם קולגות מארגנטינה, מארה"ב, ממרוקו, מסנגל, מלבנון, והכל בשפה אחת.

על מה מדברים? מטיסה בלתי מאוישת ועד לתפקוד של טייס אחד בשיוט, מדלקים ירוקים וקיימות תעופתית ועד לחקירת תאונות אוויריות. 
בואו ניכנס לרגע לחדרי הוועידה האחרונה שהתארחה בעיר מונטריאול בקנדה, שבה יושבת ועדת האו״ם לתעופה, ICAO, בסמוך להנהלת האיגוד הבינלאומי IFALPA וגורמים נוספים שמגדירים, מתקנים ומנחים את כלל התעופה בעולם.

קיימות ותעופה אינם נושא חדש אך בכל זאת מפתיע - פליטת גז לאטמוספירה על ידי מנועי הסילון של מטוסי הנוסעים מהווה גורם מזהם משמעותי. צמצום התופעה הוא אחד האתגרים הגדולים של עולם התעופה בשנים הקרובות והוא כולל דלקים ירוקים שעליהם נרחיב בטורים הבאים. יצרניות המטוסים מתחרות ביניהן מי יותר ירוקה ובמסגרת זאת ניתן לראות מטוסים שעליהם כיתוב המעיד על כך שהם משתמשים בדלק ירוק, אחרים בעלי כותרות של איכות סביבה ועוד המצאות שיווקיות חדשניות.

צוותים מופחתים RCO הם אירוע מורכב: חלק מיצרניות המטוסים הגדולות מוציאות דגמים שיורשו לטוס בשיוט כאשר רק טייס אחד נמצא בקוקפיט. הדבר כמובן מצריך תקשורת מיוחדת עם תחנות הקרקע ומערכות גיבוי נוספות במטוס. איגודי הטייסים בעולם רואים בכך פגיעה בבטיחות הטיסה, משום שהנחת העבודה היסודית כי התעופה המסחרית בנויה על יתירות, קרי שתי מערכות לפחות מכל סוג, דלק והידראוליקה, ניווט ועוד. הוצאת טייס מהקוקפיט עלולה לפגוע בבטיחות הטיסה. האחריות האנושית בחירום היא דבר שאין לו תחליף.

חקירת תאונות ותרבות בטיחות הן אבן יסוד בעולם התעופה, אולם לצערנו לא כולו מתנהל באותו האופן. אפריקה כוללת 54 מדינות, הסובלות כמעט כולן מתרבות בטיחות וחקירת תאונות לקויה ומחוסר משמעותי באמצעי הדרכה ולימוד טיסה. אלו מעמידים יבשת גדולה ומשמעותית בחיסרון אדיר אל מול אמריקה ואירופה. תרבות טיסה בטוחה היא הדבר הראשון המאפשר קיומה של תעופה בריאה ומתקדמת. המזרח התיכון הגובל באפריקה סובל בחלקו מבעיות דומות ואנו עושים כל מאמץ לסייע למדינות האזור.

רק שלושה אחוזים מצוותי האוויר בעולם הן נשים. על אף שתעופה אינה מעמידה כל אתגר מגדרי, אנו מפגרים בענק אחרי תחומי עיסוק אחרים. חברות התעופה, לצד האיגודים המקצועיים, ירוויחו יותר מהגדלת מספר הנשים בתעופה.

אלה רק כמה דוגמאות, מקשת רחבה של נושאים שעולים בכל שנה כאשר מאות טייסים מתיישבים יחד לכמה ימים. האיגודים המקצועיים כמובן, עמלים בכל ימות השנה בוועדות בנושאים שונים, בקבוצות עבודה ייעודיות ומנהלים קשר רצוף לקביעת הסטנדרטים התעופתיים שכולנו נהנים מהם.

השימוש במטוסים ילך ויגבר, ולצדו גם האתגרים וההגבלות. לכן חובתנו, טייסי ישראל, להביא בפניכם את כל המידע, כך תוכלו להיות לא רק נוסעים, אלא גם שותפים. לכן, נמשיך לקדם מדיניות טיסה בטוחה, נסייע למדינות הזקוקות לעזרה, נהיה ירוקים ונשאיר עולם טוב יותר אחרינו וכל זאת בשני אנשים בקוקפיט: בשגרה ובחירום, בזכר ובנקבה - וכמה שיותר משניהם יחד.

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי