הילה, בתו האמצעית של קובי בנטובסקי הייתה בת שבע כשסבלה מדלקות בדרכי השתן. "זה אומר רופאים, מוקד, אנטיביוטיקות, אני זוכר גם מיון פעם אחת, בדיקות שתן ודם לילדה, וזה לא נפסק, נמשך לסירוגין כמעט שנתיים", הוא מספר. "באחת הפגישות שלנו עם רופאים, אחד מהם ייעץ לאשתי ללכת למומחה כליות ילדים, נפרולוג. אשתי חיפשה ומצאה את המומחה באזור המרכז, וקבעה אליו תור מראש.

"חיכינו חודשיים לראות אותו. ביום המיועד נעמדנו בדלת חדרו של הרופא, אשתי, אני והילה, ועוד לפני שנכנסנו הרופא הסתכל עלינו ושאל 'למה באתם?' ענינו בעודנו עומדים בדלת שהילדה סובלת מדלקות. הוא הסתכל עליה ואמר 'הילדה לא שותה'. שאלתי איך אתה יודע? הוא ענה 'כל יום מגיעים אליי ילדים ואני מזהה את זה. הם פשוט עסוקים מדי ושוכחים לשתות'. הוא כנראה היה מאוד מיומן לזהות את עור הפנים, היובש בשפתיים".

המשפחה התיישבה בחדרו של הרופא, שהסביר להם מה קרה, אבל בנטובסקי לא זוכר את הפגישה. כל מה שהוא חשב לעצמו היה: איך זה יכול להיות? "אני אדם טכנולוגי והיום, בזכות הטכנולוגיה אנחנו יודעים הכל. אנחנו יודעים לאן יוצאים החברים שלנו, איפה הם אכלו, איפה הם בילו, אבל אנחנו לא יודעים על הגוף שלנו, על הילדים שלנו, על עצמנו, את הדבר הבסיסי ביותר: האם אנחנו והילדים שלנו שותים".

ככה נולד הבקבוק החכם?
"הבקבוק החכם נולד כשהרופא הציע להוסיף פרוביוטיקה לשתיית הבוקר של הילה במחשבה שזה יאפשר חיזוק של כל המערכת החיסונית. תהיתי אם הוא ראה אי־פעם שלוש בנות מתארגנות בבוקר, כשאחת מתלבשת, שנייה צועקת, שלישית לא מוצאת את הקלמר, ולכן באותה נקודה נראה לי לא רציונלי להוסיף פרוביוטיקה לארוחת הבוקר של הילה".

קובי בנטובסקי  (צילום: אימפקס)
קובי בנטובסקי (צילום: אימפקס)

ישראל מתייבשת

המשפחה חזרה הביתה ובנטובסקי לא נרדם. "השקעתי את אותו לילה בחיפושים באינטרנט על כל נושא ההתייבשות וגיליתי ש־60% מהאוכלוסייה מיובשת ברמה כזאת או אחרת. יש כאלה שמיובשים יותר ויש כאלה שמיובשים פחות. גברים מיובשים יותר, גם בגלל שתיית קפה מרובה יותר מנשים, במיוחד קפה שחור שמאוד משתן. בפעילות היומיומית שלנו אנחנו זוכרים כמה קפה שתינו, אבל לא זוכרים כמה מים שתינו ובדרך כלל אנחנו נזכרים במים או כשכואב הראש או בסוף היום".

הטלפון הראשון למחרת בבוקר היה לשכן שלו, נמרוד קפלן, זה שהילדות של שניהם הולכות יחד לאותה כיתה. "נמרוד הוא בין האוטוריטות שהכרתי בארץ לכל נושא האפליקציות וביג דאטה. אמרתי לו שאנחנו חייבים להיפגש. תמיד נפגשנו באירועים כאלה ואחרים ואמרנו שנעשה משהו ביחד בנקודה מסוימת בחיים. סיפרתי לו את הסיפור וציירנו דברים על מפית. נמרוד ביקש שאתן לו לחשוב. למחרת התקשר ואמר שזו בעיה גדולה ומעניינת והציע שנעשה משהו".

הטלפון הבא היה ליואב חושן, שאותו הכיר בנטובסקי בשירותם המשותף בצבא, ביחידת 8200. "יואב הוא בין המומחים הגדולים בארץ שיודעים לקחת טכנולוגיות סטארט־אפים ולמכור אותן לחברות הגדולות בעולם". אחרי שהשלושה נפגשו מספר פעמים, הם החליטו לצאת יחד לדרך ולהקים חברה. זה קרה מספר חודשים בודדים אחרי אותו ביקור אצל הנפרולוג, ואז אימפקס נולדה.

לאימפקס, חברת טכנולוגיה שמתמחה בבריאות דיגיטלית, יש כיום 150 פטנטים שונים, פיתוחים וקהילת משתמשים שהולכת וצומחת במסגרת טרנד השתייה שכובש את השוק הישראלי בעיקר לקראת הקיץ, שבכל שנה נשברים בו שיאי חום חדשים. המותג והמוצר החזק ביותר שלהם הוא WATER.IO ובנטובסקי מסביר ש־IO מסמן את תחום הטכנולוגיה.

"הרעיון הוא לקחת את המים ולהפוך אותם למשהו טכנולוגי. אחד הדברים הראשונים שעשינו היה לקחת את תחום שתיית המים ולהפוך אותו למדיד וכזה שמאפשר לאנשים שיפור בריאות מיידי ואישי, פרסונלי. אנחנו מאפשרים להתאים פרופיל שתייה אישי לכל אחד לפי הצרכים שלו".
הלקוח הראשון של החברה כמה חודשים אחרי הקמתה הייתה מי עדן, שיצאה בקמפיין עם מוצר "הפקק החכם של מי עדן".

"זה היה לפני ארבע שנים ומוצר הדור הראשון שלנו, שיצא לשוק במאות אלפי יחידות בשישיות מי עדן והזכיר לאנשים לשתות. אנחנו כחברה התחלנו לרוץ לשוק הבינלאומי, חתמנו עסקאות עם דנון העולמית, דנון ווטר, יצרנית מספר שתיים בעולם של בקבוקי מים מינרלים, של מותגים צרפתיים כדוגמת אוויאן, שאיתם עשינו את הדור השני שכולל אפליקציה ופרסונליזציה של השתייה, התאמה אישית לכל אחד ופיתחנו למוצרים נוספים כמו בתחום הוויטמינים. גם כאן הזכרנו לאנשים להשתמש ולצרוך לפי פרמטרים שלהם".

פריצה עולמית

הפריצה הגדולה הגיעה מיד אחרי הקורונה, תקופת זמן שבמסגרתה העולם הבין שכל נושא הבריאות ושמירה על אורח חיים בריא והוולנס שלנו לא מאפשרים מוצר אחד שמתאים לכולם. קצת כמו ההבנה ההולכת ומחלחלת בחברה המערבית של רפואה מגדרית.

בספטמבר 2021 הפכה אימפקס לחברה ישראלית גדולה שנסחרת בבורסה של תל אביב. לפני פחות משנה וחצי חתמה אימפקס על הסכם מסחרי בהיקף של 2.7 מיליון דולר עם פפסיקו העולמית ובמסגרתו היא מספקת מאות אלפי יחידות אלקטרוניות של בקבוקי משקאות חכמים וערכת פיתוח תוכנה לתאגיד המשקאות העולמי. אימפקס מייצרת בקבוקי מים חכמים עבור המותג גטורייד, המשקה האיזוטוני של פפסיקו שנמכר ברחבי העולם.

"המוצרים שאנחנו מוכרים הם כאלה שכולנו משתמשים וקונים אותם ורצינו לאפשר נגישות ללקוחות שמשתמשים במוצר גם להשקיע במניות שלנו במסגרת הבורסה. בהמשך השקנו מותג עצמי. עד אז מכרנו את המוצגים ללקוחות ולמותגים, אבל בישראל השקנו בפעם הראשונה את בקבוק המים החכם תחת המיתוג של החברה WATER.IO לשוק המקומי. הבאנו לשוק הישראלי את כל הטכנולוגיות שעד היום נמכרו לחברות בינלאומיות כמוצר שמותאם לצורכי היומיום של השוק הישראלי".

החברה מייצרת עשרות אלפי בקבוקים לשימוש אישי בשנה. עלות הבקבוק עמדה תחילה על סך של 299 שקל וכיום בקבוק עולה 269 שקל. "מחיר המוצר בהשקה בתחילת המכירות המסחריות היה יקר יותר והתאמנו אותו לרמת המחיר המתאימה לשוק הישראלי".

הטכנולוגיה מורכבת משני אלמנטים בסיסיים: האפליקציה והבקבוק. האפליקציה מאפשרת להכניס את כל הפרטים האישיים והגופניים של המשתמשת, כולל גובה, גיל, משקל, מגדר, ויודעת להתחבר לשעונים חכמים, יודעת אם עשינו ספורט היום, כמה צעדים הלכנו, ואם מאפשרים לה, האפליקציה גם יודעת על פי המיקום שלנו, לעדכן את השתייה לפי תחזית מזג האוויר. האפליקציה בונה לנו פרופיל שתייה אישי לפי כל הפרמטרים האישיים שלנו ומעדכנת את הבקבוק.

הבקבוק עצמו עשוי מנירוסטה עם ציפוי פנימי קרמי שמאפשר גם קלות בניקוי וגם מניעת הטעם המתכתי שבדרך כלל יש לבקבוקים מתכתיים (מנקים אותו ידנית עם מים וסבון ללא שימוש במדיח כלים). בתוך הפקק של המוצר מרוכזת הטכנולוגיה שמוגנת בפטנטים, והיא מאפשרת להעביר את פרופיל השתייה האישי מהאפליקציה ובמהלך היום מלווה את המשתמשים.

בכל פעם כששותים מהבקבוק או ממלאים אותו, הפקק עם המוח בתוכו עוקב אחר כמויות השתייה והמילוי של הבקבוק. לפקק יש יכולת לתזכר אותנו לשתות באמצאות אורות שנמצאים בחלק העליון שלו ובאמצעות רטט. כל הזזה או לקיחה של הבקבוק מראה לנו מה מצב השתייה שלנו. אם הוא מהבהב בצבע כתום, אנחנו לא עומדים ביעד ואם הוא מהבהב בצבע ירוק אנחנו נמצאים במסגרת היעד.

מעל לציפיות

לבנטובסקי (50) יש ניסיון ביזמות עסקית מבוססת המצאות. בשנת 2005 הקים את חברת MTEYE שעסקה בבית חכם ובאבטחה והמציאה את תחום המצלמות לבית שאפשר לנטר באמצעות הסלולרי. החברה נמכרה בשנת 2012 לחברת האזעקות הגדולה בישראל, פימא, ששילבה אותה בחטיבה האלחוטית. בנטובסקי עבר לפימא וניהל את החטיבה במשך ארבע שנים עד שהקים את אימפקס.

"האפקט של המוצר בשוק היה הרבה מעבר לציפיות שלנו", מודה בנטובסקי. "הציפיות היו לקצב מכירות נמוך, לרמה של עשרות. חשבנו להוציא מוצר בשיווק סטנדרטי לא שגרתי לחברות סטארט־אפ. זה נחשב מאתגר. כדי לומר שהמוצר הצליח, אחד המדדים המשמעותיים הוא להביא את היחידה העסקית של מוצרי B TO C לנקודת הברייק איבן. המדד השני המשמעותי הוא עד כמה הלקוחות אוהבים את המוצר ואנחנו עושים סקרים כדי לדעת את זה. אנחנו שואלים שאלה פשוטה: האם תמליץ למישהו קרוב אליך לרכוש את המוצר? אנחנו מרגישים שאת זה אנחנו כמעט פיצחנו".

מדוע רק כמעט?
"כי קצב ההמלצות של הלקוחות שלנו גדל מיום ליום ואנחנו רואים את הפניות שלנו, את ההפניות שלנו, והלקוחות אומרים קניתי לאשתי, לחבר, לקרוב משפחה".

הבת שלך סבלה מדלקות בדרכי השתן, אבל אין בקבוק לילדים.
"המוצר הוא מוצר בריאות דיגיטלי שמשלב הרבה טכנולוגיה בתוכו ואנחנו משלבים את שיא הטכנולוגיה הן מבחינת הסוללות, התקשורת, יכולת המדידה וזה גורם לנו להגיע לתג מחיר מסוים שעדיין לא עומד בקריטריונים למוצרים לילדים. אבל אנחנו נגיע לשם".

סביב המוצר, מספר בנטובסקי, נוצרה קהילה. "יש אנשים ששותים 200% מהמומלץ וראינו שעברו את היעד בכמויות גדולות לכן אנחנו משכללים ומוסיפים יועץ אישי, שברגע שעוברים שתיית מים בכמויות מאוד גדולות, ילווה, יתריע, וישאל מדוע זה כך".

בין הקהילות שהתפתחו סביב הבקבוק אפשר למצוא אנשים שרוצים לרדת במשקל. שתיית מים לפחות ביעד היומי מסייעת לתחושה של פחות רעב ונותנת הרגשה של שובע, מה שמובילה אחרי תקופה לירידה במשקל. "יש קבוצות של נשים בהריון, קבוצות של נשים מניקות שנושא השתייה חשוב להן, אנשים שקיבלו הוראה חד־משמעית מהרופא להתחיל לשתות מים. ברמת החברה אנחנו מפתחים את הקהילות למפגשים.

"יש לנו קבוצות בטא שהתנדבו לקבל את העדכונים ראשונים ויש לנו קבוצה של 'סופר יוזרס', שמגיעה באופן תדיר ליעד היומי ברצפים של שבועות וחודשים. הם מגיעים לפגישות איתנו, מקבלים עדכונים לגבי המוצר, אילו דברים צריכים להשתנות וגם חידושים ומקבלים הרצאות בנושאי בריאות. בפעם האחרונה עשינו את זה במשרדים שלנו בפארק המדע ברחובות והגענו לשיא התפוסה, 50 אנשים, אבל המפגשים הבאים ייפתחו לקהל הרחב במקומות גדולים יותר כי הקהילות גדלות".

מה המטרה שלכם?
"המטרה שלנו היא להפוך לחברת הבריאות הדיגיטלית הגדולה בעולם. היום המתחרים שלנו הם כאלה שכוללים בקבוקי מים שמודדים טמפרטורה של מים או משקל. אנחנו מרוכזים בנושא הבריאות האישית של המשתמשים. אנחנו לא היחידים בעולם שיש להם אפליקציה של שתייה, אבל היחידים שלוקחים פרמטרים מאוד ספציפיים כמו של הריון, מעדכנים פרופילים לפי ירידה במשקל, מצבים רפואיים, ובונים סביבה של חיזוק בריאותי מאוד משמעותי".

מהם החידושים הצפויים?
"החידוש הוא בפיתוח מוצרי המים כאשר אנחנו מוסיפים להם תוכן ואת היכולת לגרום לכל אחד מאיתנו להגיע ליעד. הקסם קורה כשמתחילים להגיע ליעד. את מרגישה יותר חדה, אנשים ירדו במשקל, אנשים מדווחים שירדו במדדי הסכרת, אנשים פחות עייפים".

הילה כבר שותה?
"שותה גם שותה".