כשבוע לאחר סיום ביקורו של סם אלטמן, מנכ"ל ומייסד חברת OpenAI, בישראל, שבמהלכו התייחס לעתיד שצפוי לבינה המלאכותית וטען כי קרב היום שבו תהיה שותפה עיקרית אף בריפוי מחלות - משרד ממשלתי ראשון מרים את הכפפה ומכריז רשמית על מהפכת הבינה המלאכותית בעולם האנרגיה, שבמסגרתה הבינה המלאכותית תהיה החלק המרכזי במציאת מקורות אנרגיה חדשים ובפיתוח מאגרי אנרגיה מתחדשת.

מפתח הצ'אטבוט מזהיר: "הבינה המלאכותית תביא להכחדת האנושות"

משרד האנרגיה והתשתיות מקים צוות ייעודי בראשותו של המדען הראשי של המשרד, ובמסגרתו ישולבו לראשונה עקרונות, תהליכים, תפיסות עבודה ואיתור מונחי בינה מלאכותית שישמשו בעיקרם לאיתור פיתוח מקורות אנרגיה חדשים ואנרגיה מתחדשת בישראל.

מאחורי ההחלטה להקמת הצוות עומד שר האנרגיה והתשתיות, ישראל כ"ץ, שאומר: "ישנה חשיבות רבה לשילוב הידע והיכולות של הבינה המלאכותית בתחום האנרגיה, שהוא קריטי וחיוני לכלכלת המדינה ולעתידה של ישראל. בנייתן של יכולות זיהוי ופיתוח חדשות מציבה את ישראל במקום גבוה ומכובד במשק האנרגיה הבינלאומי, ונוסף על התרומה הכלכלית והאקולוגית, מדינת ישראל תהפוך למודל לחיקוי ולשחקן מרכזי בשוק האנרגיה הגלובלי".

על פי משרד האנרגיה, צוות ה־AI החדש יחל מיידית במיפוי כל התחומים הקיימים והחדשים שבהם ניתן יהיה לשלב את הטכנולוגיה החדשה תוך התבססות על פיתוחים עתידיים שטרם נחשפו בתחום הבינה המלאכותית. 

"שילוב טכנולוגיות חדשות יסייע בשיפור ובייעול ביצועי המשק בעת הנוכחית, כשרק בשבועות האחרונים נחשפנו לצורך ההולך וגובר בכך, ויסייע במחקר לקידום ולמציאת פתרונות בתחומים שונים כגון ייעול מקורות אנרגיה, אגירת אנרגיה, פיתוח דלקים סינטטיים, לכידת פחמן ועוד", אומרים במשרד, "הבינה המלכותית היא שחקן מהותי ביותר בתחום האנרגיה בשל יכולתה לפתח במהירות שלא נראתה עד כה פתרונות חכמים לשיפור ביצועים ותהליכים במשק.

בין היתר, הבינה המלאכותית מצטיינת באיסוף ובניתוח נתונים, בניית תחזית מגמות, זיהוי אי־יעילויות, ובסופו של התהליך עשויה להפיק פתרונות מתקדמים וכיווני חשיבה ואיתור מקורות אנרגיה חדשים".

מדובר, לפחות על פי הכוונה המוצהרת של משרד האנרגיה, בחלק ממדיניות של מעבר הדרגתי לשימוש במקורות אנרגיה מגוונים ושלילת הסתמכות אך ורק על דלקים פוסיליים מזהמים כמו גז טבעי, המהווים היום למעלה מ־95% ממקורות האנרגיה. לאחרונה הודיע המשרד כי בכוונתו לפעול לשילוב טכנולוגיית מימן לצורך הפקת אנרגיה ובנוסף, החליטה בשבוע שעבר המועצה הארצית לתכנון ובנייה להגדיל את היקף מכסת השטחים שעליהם יהיה ניתן להקים פאנלים סולאריים על הקרקע בכ־35 אלף דונם, תוספת של 15 אלף דונם למצב הקיים כיום.