ארגון Start-Up Nation Central, המקדם את החדשנות הישראלית בעולם, מפרסם את סיכום החציון הראשון לשנת 2023  בהייטק הישראלי, על בסיס ניתוח נתונים מפלטפורמת המידע המקיפה Finder. הדוחות מציגים תמונת מצב בחיתוך סקטוריאלי משנת 2018, הבוחנים את הפעילות של ששת הסקטורים המשמעותיים באקוסיסטם המקומי: סייבר, פינטק, פתרונות IT ותוכנה, אקלים, בריאות, מזון וחקלאות.

בראייה חצי שנתית, הארגון מזהה מספר מגמות רוחביות:

המימון הפרטי הגיע לשפל של חמש שנים: במחצית הראשונה של 2023 צנח המימון הפרטי לגובה של 3.9 מיליארד דולר, סך ההשקעות הנמוך ביותר מאז שנת 2018, ירידה של 29% ביחס לחציון קודם וירידה של 67% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. בין הרבעונים הראשון והשני של השנה חלה ירידה של 10%. ירידה מתמשכת זו עומדת בניגוד למגמות המימון הפרטי, היציבות יחסית, הנראות בארצות הברית בין חציון ראשון 2023 ולחציון שני 2022, כפי שהוצג על ידי נתוני PitchBook. בנוסף, סבבי גיוס בשלבים מוקדמים בישראל, במיוחד של פחות מ-20 מיליון דולר חוו ירידה של 46%, לאחר תקופה יציבה במהלך 2022.

שפל של תשע שנים בהשתתפות המשקיעים בסבבי השקעה: מספר סבבי ההשקעות בחציון הראשון של שנת 2023 ירדו ב-53% בהשוואה לחציון המקביל אשתקד, וב-24% בהשוואה לחציון השני 2022 - שפל של תשע שנים בהשקעות בסטארט-אפים ישראליים. במקביל, נרשם שינוי בבחינת המשקיעים הדומיננטיים  לראשונה מזה עשור, משקיעים זרים מובילים את סבבי ההשקעה. המשקיעים הזרים הובילו 70% יותר סבבים מהמשקיעים המקומיים, ונכנסו להשקעות חדשות בהיקף גדול ב-17%. 

שפל בהנפקות במיזוגים וברכישות: שוק ההנפקות הראשוניות (IPOs) צנח לשפל מאז 2018, ירידה של 80 בהיקף הגיוסים בחציון הראשון ביחס לחציון המקביל אשתקד וירידה דומה במספר ההנפקות. הפעילות במיזוגים ורכישות (M&As) שהסתכמה בחציון הראשון של 2023 ב-1.3 מיליארד דולר, מהווה ירידה של 64% בסכום העסקאות ו-53% במספרן ביחס לחציון המקביל 2022- מהנמוכות בעשור האחרון.

סמנכ"ל מוצר, פיתוח ודאטה ב- Start-Up Nation Central, יריב לוטן: "חוסר הוודאות והשינויים הפנימיים בישראל לצד השינויים הכלכליים העולמיים באים לידי ביטוי בצורה בולטת בפעילות האקוסיסטם הישראלי ומשקפים האטה משמעותית ושפל בפעילות. ירידה זו, עומדת בניגוד למגמות מימון הון סיכון והיציבות היחסית הנראית בארצות הברית. בדוחות אלו בחנו את תמונת המצב בפרספקטיבה סקטוריאלית כדי להציב זרקור על השינויים בכל אחד מהסקטורים. אנו נמשיך לבחון את ההשפעות המקומיות והגלובליות ולהציג תמונת מצב מקיפה ומדויקת על אודות הנעשה בטק הישראלי".

הדוחות בוחנים את פעילות הסקטורים השונים במספר חיתוכי תקופות- שנתי, חציוני ורבעוני ומספקים את המידע המקיף ביותר מאז 2018. בנוסף, כל סקטור מציג את תתי-התחומים והשקעות פרטיות וציבוריות. 

סקטור הפינטק: בהתאם למגמות העולמיות, סך ההשקעות הפרטיות בישראל צנח בלמעלה מ-50% מ-6 מיליארד דולר ב-2021 ל-2.6 מיליארד דולר ב-2022, כאשר במחצית הראשונה של 2023 הושקעו בסקטור רק 545 מיליון דולר. למרות הירידות בהשקעות, ניכר שגל חדש של חברות מצליח לצבור אחיזה, תוך שיתוף פעולה עם שותפים אסטרטגיים גדולים, וניצול הכוח של Generative AI, והוא בעל פוטנציאל צמיחה גבוה. סיכום ממבט-על של ענף הפינטק בוצע בשיתוף עם Team8.

סקטור אבטחת הסייבר: במחצית הראשונה של 2023 התייצב סך ההשקעות הפרטיות בסקטור הסייבר על 1.05 מיליארד דולר (בדומה לחציון שני 2022, יחד עם זאת ירידה של 57% ביחס לחציון מקביל אשתקד), המעיד על סימני איזון ראשוניים בסך לאחר מגמת ירידה עקבית בסקטור מאז סוף 2021. ההשקעות הפרטיות והציבוריות שמרו על יציבות ביחס לשנה שעברה, וסכומי המיזוגים והרכישות אף עולים על המחצית הקודמת, אולם הנתונים מראים ירידה ברבעון השנה של השנה לעומת הרבעון הראשון. סיכום ממבט-על של ענף אבטחת הסייבר בוצע בשיתוף עם Samsung NEXT Ventures.

סקטור פתרונות IT ותוכנה: ניכרת ירידה של 66% בסך השקעות פרטיות מ-1.34 מיליארד דולר בחציון שני 2022 ל-450 מליון דולר בחציון ראשון 2023, בעיקר במימון עסקאות בשלבים מאוחרים, אולם ברבעון השני של השנה נרשמה עליה בעסקאות בשלבים מוקדמים, בדגש על ארגוני Generative AI. סיכום ממבט-על של ענף פתרונות IT ותוכנה בוצע בשיתוף עם TLV Partners.

סקטור הבריאות (Health Tech): סך ההשקעות הפרטיות במחצית הגיע לרמה הנמוכה ביותר מאז 2018, עם 504 מיליון דולר בלבד בחציון, ירידה של 74% בהשוואה למחצית הראשונה של שנת 2022. למרות עליה קלה בהשקעות מהרבעון ראשון לרבעון השני של 2023, ישנה ירידה של 42% במספר הסבבים. יחד עם זאת, חלה עלייה בהשקעות ציבוריות בתחום הפארמה והמכשור הרפואי הנובעת משני סבבי גיוס גדולים.

סקטור האקלים (Climate Tech): בניגוד לרוב הסקטורים האחרים, תחום האקלים חווה עליה במימון הפרטי וציבורי - 900 מיליון דולר לעומת 700 מיליון דולר במחצית השנייה של 2022. לצד פער שנרשם בהשוואה לשיא שחווה הסקטור במחצית הראשונה של 2022 -השקעות בגובה של 2.5 מיליארד דולר, הן במספר העסקאות והן בשווין, ניתן להעריך באופטימיות שתחום זה יצליח להישאר יציב יחסית לתנאי השוק הנוכחיים, בזכות הביקוש לפתרונות טכנולוגיים לסילוק פחמן ולמעורבות הגבוהה של תאגידים בסקטור.

סקטור האגריטק והפודטק: מגמת הירידה בסקטור זה ניכרת כבר מהמחצית השנייה של 2022. במחצית הנוכחית נעשו בתחום עסקאות בסכום של 200 מיליון דולר, לעומת 600 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. מרבית הירידה נרשמה בתחום הפוד-טק. רבים מהסטארטאפים מגיעים לשלב המאתגר של מעבר לייצור המוני (scale-up), ומצב הכלכלה הגלובלית משפיע על מגמה זו. בתחום האגריטק ההשקעות בסבבים המתקדמים שמרו על יציבות, ובהשוואה לרבעון הראשון של השנה, הוכפל ברבעון השני היקף ההשקעות באגריטק.