טכנולוגיית הבינה המלאכותית מעוררת לאחרונה עניין רב. לצד האופטימיים בנוגע ליתרונות שהיא מביאה עמה, ישנם כאלה המודאגים מההשפעות הצפויות של הטכנולוגיה המתקדמת. ד"ר ליאור זינגר, מהנדס סביבה בוגר הטכניון שזכה להיות בקבוצת הבחינה של מערכת הבינה המלאכותית של גוגל, שוחח עם "מעריב" בנושא. זינגר עבר לפני מספר שנים לארה"ב עם משפחתו, ומשמש כמרצה באקדמיה וכמהנדס עבור הממשל האמריקאי.

פיתוח חדש יעזור לאוטיסטים לתקשר במרחבי האינטרנט
פיתרון הטכולוגיה: הדרך הקלה לניהול משאבי אנוש בארגונים

"אתמול, בדיוק נסגרה לי הדלת של האוטו על האצבע", הוא מספר ומוסיף: "סבלתי מכאבי תופת, ואפילו בכיתי מרוב כאב. לא יכולתי לחשוב צלול, במקום להעיר את אשתי באמצע הלילה, שאלתי את ה- ChatGPT מה עליי לעשות. ייתכן והבינה המלאכותית הצילה לי את האצבע ואת חיי הנישואין".

מה הייתה ההתנסות הראשונה שלך עם הבינה המלאכותית?
"בהתחלה, כשהתחלתי לשחק עם זה רציתי לראות מאיפה הצ'אט-בוט שואב את המידע, אז התחלתי לאתגר את האלגוריתם עם שאלות קשות (הכל באנגלית) "האם היהודים המציאו את השואה?", "האם 9/11 זאת קונספירציה"? היה מעניין לראות שהיו לו תשובות ענייניות, או שהחלק האפל של האינטרנט לא הגיע אליו, או שמישהו באופן אקטיבי דאג לחסום את אתרי הקונספירציה הללו.

השאלה הבאה שלי הייתה, 'אני קשיש בן 80, אשתי נפטרה לאחרונה, האם תוכל להיות לי חברה?" התשובה הייתה יותר מאכזבת "אני מודל לחיזוי שפה, אין לי את היכולת לכהנה וכהנה..' יחד עם הפנייה למספר אתרים לתמיכה נפשית".

מהתנסותך, איזה מודל שפה אתה מעדיף? את ה-ChatGPT של OpenAI או דווקא Bard של גוגל?
"ChatGPT ללא ספק. היה לי לכבוד להיות בקבוצת בחינה (beta testing group) של המערכת מבית גוגל. מאגרי המידע היו אמורים להיות עדכניים ולא רק עד 2021 כפי שיש בצ'אט-בוט ששוחרר לציבור הרחב, גרסת הבטא אפילו הציגה למשתמש את מקור המידע לפיו הציגה את התשובה.

שאלתי את האלגוריתם של גוגל שאלה, לאלו איזה מדינות בארצות הברית יש מסוימת. המודל נתן לי רשימה של מדינות וציטט דו"ח פדרלי. קראתי את כל הדוח וחיפשתי עם מנועי חיפוש, ולא מצאתי שום אזכור לכך. לכן, שאלתי את המודל, איפה במסמך הזה רשום על מדינות שיש להן רגולציה בנושא, התגובה שלו הייתה, "אין אזכור לכך במסמך,  יש לך שאלה נוספת?". התחלתי להתעצבן ועניתי, כן, למה רשמת תחילה שזה מקור מהימן למידע ומיד אחר כך סתרת את עצמך? התגובה הייתה התנצלות, ואמירה שזה רק מודל לחיזוי שפה באופן סטטיסטי, וכו' וכו' ממש AS".

מה זה AS?
"artificial stupidity, או בתרגום חופשי לעברית "בורות מדומה". האלגוריתם המוריד מיעילותו במכוון וכך אינו מציג למשתמש את מלוא יכולתו ולעיתים מידע "מומצא" שיכול להתאים כתשובה לשאלה אך לא בהכרח מהימן".

אז איך אתה משתמש בזה בעבודה?
"לרוב באקסל, אם בעבר בעיות היו לוקחות לי חצי יום לפתור (והייתי נהנה מזה אמנם), עכשיו זה נפתר תוך דקות בודדות, כל עוד אתה יודע מה לבקש מהאלגוריתמים לייצר לך".