האם אי פעם תהיתם – למה הסרטון הבא שיוטיוב וטיקטוק מציעים לי, זה דווקא הסרטון הזה ולא הבא אחריו? את השאלה הזו בדיוק שאלה בתו של פרופ' אורן קורלנד, מומחה באחזור מידע ומדעי הנתונים (data science) מהפקולטה למדעי הנתונים וההחלטות בטכניון, שלומדת כיום בכיתה ב' בבית הספר ניצנים ברמת גן.

קוקה קולה משיקה: הטעם החדש שפותח באמצעות בינה מלאכותית

"היא צופה ביוטיוב מגיל צעיר, וניסתה להבין למה דווקא הסרטון הזה מוצג ולא אחר, ולמה טיקטוק מראה לך סרטונים מסוימים בלבד. אז שאלתי את עצמי את השאלה הזו בדיוק – ואמרתי רגע, איך אני יכול להסביר לה את זה?", סיפר בשיחה עם מעריב, "ניגשתי לרותם ישראלי, מנהלת בית הספר ניצנים החדשה, והצעתי לה להקים תוכנית לימוד בינה מלאכותית לתלמידי ז'-ח'. היא הביעה תמיכה ברעיון, והתכנית הזו הפכה לחלק מאסטרטגיית החדשנות הטכנולוגית שלה".

הוא הוסיף: "הרכבתי את צוות מייסדי התוכנית, וכולנו פעלנו בהתנדבות מלאה ליצירת התוכנית. אחת מהן היא שרון סורין, מחברת רב המכר: 'איך חושבים מחשבים' ומומחית בפדגוגיה טכנולוגית לגיל הרך, ברק חכמוב, מיכל שר ישראל ורס"ן ט' מיחידה 8200. את התוכנית לימדה המורה מירלה בקאל, ביחד עם סטודנטים".

"התוכנית פעלה במשך כארבעה חודשים בשנת הלימודים הקודמת, כאשר 28 התלמידים שהשתתפו בה, למדו נושאים שונים, כמו איך גוגל מדרג דפים ולמה יוטיוב ממליץ על סרטונים מסוימים, לצד הנושא – איך מלמדים מחשב, תוך הצגת דוגמאות, להבין שבתמונה רואים חתול ולא כלב, ואיך מלמדים אותו להבין את הרגש בטקסט", הסביר, "הייחודיות של התוכנית הזו היא בהסבר של איך הדברים עובדים, ולא איך להשתמש בהם. בעצם, כדי להבין את הטכנולוגיות האלה – צריכים לדעת מתמטיקה. יצרנו שורת פטנטים פדגוגיים שמסבירים איך הטכנולוגיות האלה עובדות, באמצעות המתמטיקה שלומדים בכיתות ז'-ח', והטריק היה ללמד את המשתתפים בתוכנית – מבלי שהם בעצם שמים לב – גם מתמטיקה שלומדים בדרך כלל בתיכון"

איך התלמידים הסתדרו עם החומרים?
"בסיום של שבוע ביצענו שאלון במטרה להבין אם התלמידים הבינו את החומרים או לא – והם אכן הבינו, וההצלחה הייתה גדולה והם נהנו מאוד. גופים רבים תרמו כסף לתוכנית, לצד תורמים אנונימיים, כדי שנוכל לשלם שכר לסטודנטים שלימדו פה".

ומה התכנון שלכם להמשך?
"לאחרונה, גוגל החליטו לקחת חסות על התוכנית. בנוסף, התחלנו לפתח אותה בגרסה שנתית, כאשר המטרה היא שכבר בסוף השנה הנוכחית נוכל להנחיל אותה בבתי ספר נוספים, ולתת כך דחיפה לפריפריה. במקביל, ראש עיריית רמת גן החליט שהוא מפיץ את התוכנית החצי שנתית לבתי ספר בעיר".

הוא סיכם: "הילדים נחשפים למסכים בגיל מאוד מאוד צעיר וקשה לנתק אותם מזה, לכן רציתי לתת להם את הכלים להתמודד עם הכל. לבינה המלאכותית יש הטיות רבות, שמעצבות את תפיסת המציאות, ובכוחותיי הדלים אמרתי שצריך לתת להם כלים כדי להבין את זה, ולהפוך לגולשים ביקורתיים. האמנתי שזה יצליח וימשיך לגדול".