"שינויי תזונה קיצוניים לרוב ידרשו מאיתנו התפשרות", אומר ד"ר אייל אפרגן, מנכ"ל וממייסדי חברת הפודטק Imagindairy, שמובילה מהפכה בתעשיית החלב. "שעוברים מחלב פרה לחלב צמחי מתפשרים על טעם וערכים תזונתיים. אבל אני מציע משהו שלא רק שאין בו התפשרות, זה מוצר הרבה יותר טוב מבחינת הערכים התזונתיים שלו, וגם תורם לסביבה. זה ווין ווין לכולם", 

חברת Imagindairy (חלב דמיוני בע"מ) הינה חברת סטארט-אפ בתחום הפודטק שמובילה ייצור מוצרי חלב מבלי להסתמך על פרות כלל. החברה מפתחת חלבונים הזהים לחלבוני חלב פרה, אשר משמשים כחומר גלם בתעשיית המזון, כך שאין צורך להתפשר על טעם, מרקם, פונקציונליות וערכים תזונתיים בניגוד למוצרי חלב אלטרנטיביים אחרים הקיימים היום בשוק. 

החברה הוקמה בשנת 2020 בתמיכת חממת הפודטק של שטראוס, The Kitchen, על ידי ד"ר אייל אפרגן, ד"ר אריה אבו ופרופ' תמיר טולר. בימים אלו, החברה מתקדמת בפיתוחיה לקראת שיווק מוצרים ראשונים.

"המחשבה בהתחלה הייתה שיש כבר חלב צמחי בשוק, אז מה אני מחדש כאן", נזכר ד"ר אפרגן בפגישה שקיים אז עם יונתן ברגר מנכ"ל The Kitchen. "הבנתי שאנו יכולים לייצר מוצרי חלב באותו הטעם והריח של המקור, רק שאצלנו המוצר יהיה יותר בריא, כי אין לקטוז, כולסטרול שאריות אנטיביוטיקה או הורמונים".

ד''ר אפרגן (צילום: אופיר ברמן)
ד''ר אפרגן (צילום: אופיר ברמן)

שיטת הייצור של החברה מתבססת על שיטת תסיסה מדייקת (Precision Fermentation), בשילוב עם טכנולוגיה חדשנית ופורצת דרך. טכנולוגיה זו מבוססת על בינה מלאכותית ומאפשרת לחברה לייצר כמויות גדולות של חלבונים באופן היעיל והחסכוני ביותר, וכך להביא לשוק מוצרים טעימים ומזינים במחיר תחרותי לצרכן. "כאשר בחנו את השוק הבחנו שכבר יש חברות שפעלו בתחום, אבל הן לא הצליחו לבסס עסק בר קיימא, וזה מה שאנחנו חיפשנו. לא לעשות סיבוב מהיר ולצאת, אלא לבנות משהו אמיתי שיחזיק מעמד. לשם כך, מעבר לזה שאתה חייב מוצר טוב, טעים ובריא, הוא חייב להימכר במחיר של מוצרי החלב כיום, אם לא זול יותר, והחברה נבנתה סביב הדבר הזה. לעשות מהפכה בשוק החלב".

Imagindairy היא חברת B2B, כלומר היא עובדת מול יצרניות גדולות כמו שטראוס, ומספקת להם את חומרי הגלם כדי לפתח את המוצרים. "שינוי אמיתי צריך להיעשות ביחד עם תעשיית החלב, ולא נגדה התעשייה, אנחנו ביחד", מדגיש ד"ר אפרגן. מעבר לכך שהמוצרים אינם מכילים כולסטרול, לקטוז והורמונים, לשיטת הייצור קיימים יתרונות סביבתיים משמעותיים, משום ששיטה זו מצמצמת באופן ניכר (עשרות אחוזים רבים לפי ההערכות) את פליטת גזי החממה, ניצול הקרקע, השימוש במים ופרמטרים סביבתיים נוספים. "רציתי לעשות משהו שייתן אימפקט, שישפיע על אנשים", הוא מסביר.

"כאשר אתה מביט על מוצרים מהצומח, הסיבה שיש להם טעם שונה וערכים תזונתיים פחות טובות, והפער עוד גדל כשמדובר בגבינות, זה כי מנסים לגרום לחלבון צמחי להתנהג כמו חלבון חלב. אנחנו חשבנו האם אפשר ללמד מיקרואורגניזמים (פטריות, חיידקים, שמרים) לייצר סוג חלבון אחד, במקרה שלו חלבון מי גבינה. יש לנו את הקוד הגנטי של החלבון, אני מכניס אותו אל תוך הדי. אן. איי. של הפטרייה והיא מתחילה לייצר את החלבון הספצפיצי הזה".

הפקת החלבון (צילום: אופיר ברמן)
הפקת החלבון (צילום: אופיר ברמן)

ביקרתי במשרדי החברה בחיפה, שם מופעלת מעבדה קטנה לניסויים ומטבח (לא קטן) לניסויים עוד יותר טעימים. טעמתי בורקסים, גבינות, גלידות ואפילו שתיתי כד חלב. לא רק שלא היה הבדל בטעם בין המוצרים "המקוריים", הצלחתי לשתות את כל החלב ללא שום תופעת לוואי או תחושת אי נוחות בבטן.

פוקוס גלידה טבעונית (צילום: אופיר ברמן)
פוקוס גלידה טבעונית (צילום: אופיר ברמן)

"אנחנו בונים למעשה מפעל של 'פרה מיקרוסקופית'. אנחנו משתמשים במערכות מאוד חכמות וטכנולוגיות מתקדמות כדי לגרום לפטרייה שלנו לייצר יותר חלבון, ולהפוך אותו לחלבון איכותי ונקי מאוד", מסכם ד"ר איפרגן, "זה מאפשר לנו לייצר יותר ולהגיע למצב שניתן לצרכן את המוצר שלנו באותו מחיר שוק שהוא רגיל אליו".

בורקסים מגבינה טבעוניים (צילום: אופיר ברמן)
בורקסים מגבינה טבעוניים (צילום: אופיר ברמן)

הדגים המתורבתים בחממת The Kitchen

חממת הפודטק The Kitchen של קבוצת שטראוס עוסקת בפתרונות חדשניים לאתגרי מזון גלובליים. החממה מפתחת ומקדמת מיזמי FoodTech מבטיחים, המציעים פתרונות לאתגרי מערכת המזון העולמית – כך שתהיה יותר פרודוקטיבית, במחיר סביר יותר, בת קיימא, בריאה, ובהלימה לעקרונות ה-ESG. 

קבוצת שטראוס הקימה את The Kitchen FoodTech Hub בשנת 2015, בשיתוף רשות החדשנות הישראלית, ומהווה בית לסטרטאפים על כל גווני הפודטק. עד שנת 2030, צפוי הביקוש למזון מהים לגדול בכ-30%. בשנים האחרונות, נכנסה ישראל לזירה עם חברות מחממת הפודטק של שטראוס אשר מפתחות דגים ופירות ים מתורבתים 

הסטארט-אפ וונדה-פיש מפתח דגים מתורבתים מובחרים ואותנטיים באמצעות דגימת דג המתפתחת לרקמת שריר ורקמת שומן כך שבסוף נוצר מבנה של פילה דג איכותי בטעם של דג אמיתי, וכל זאת ללא שימוש בחומרים מהחי. החברה הוקמה בשנת 2021 וכבר הגיע למספר הישגים טכנולוגיים בפיתוח המוצר. בימים אלה מפתחת חברת וונדה-פיש פילה דג איכותי של BlueFin Tuna.

הסטארט-אפ Forsea עובד בימים אלה ממש  על פיתוח בשר צלופח מתורבת. באמצעות טכנולוגיה חדשנית וייחודית מסוגה בתחום הבשר המתורבת, Forsea מגדלת את קבוצות התאים כך שיתפתחו באופן עצמאי ליחידה שלמה ותלת מימדית המכילה את תאי השומן והשריר- בדומה לאיך שהיו גדלים בטבע. פרקטיקה זו, שיכולה להתאים לכל סוגי פירות הים והדגים, מאפשרת צמצום ניכר בתהליך הייצור ובעלויות הגבוהות ובכך לקרב משמעותית את הבשר המתורבת לצלחת.

כידוע, הצלופח נחשב למאכל מבוקש בשוק העולמי וכיום נתון בסכנת הכחדה חמורה. בשל המחסור ההולך וגדל, גם מחירו ממריא וזוהי הזדמנות פז עבור חברות סטארטאפ כמו Forsea ליצירת אימפקט משמעותי יחד עם מענה על צורך אמיתי בשוק. את שתי החברות ניתן יהיה לפגוש ב-7-8.11, בכנס 2023 FoodTechIL, שיתקיים בהיכל התרבות בתל אביב.