חברת בזק פרסמה הבוקר (ראשון) את דוח התקשורת העוסק בהרגלי השימוש והצריכה של הישראלים במהלך החודש הראשון למלחמת "חרבות ברזל". מהנתונים עולה, כי המלחמה הקפיצה את צריכת האינטרנט בכל הארץ - למעט הישובים שפונו לחלוטין או כמעט לחלוטין, וכי הרגלי הצריכה והשימוש של הישראלים השתנו והפכו לאינטנסיביים הרבה יותר, כשהתשתית נדרשה לעמוד בעומסים קיצוניים בתוך פרק זמן קצר במיוחד.

בצל המלחמה: כיצד יראה חודש הקניות בקרב צרכני ישראל?
צמצום הסל וקניות אמוציונליות: כך משפיעה המלחמה על חודש השופינג

בשבוע הראשון למלחמה, זינקה צריכת האינטרנט הממוצעת למשק בית בישראל בכ-35% - מ-15.9 ג'יגה ל-20.7  ג'יגה ביום, כאשר החל מהשבוע השני ללחימה, צריכת האינטרנט הממוצעת למשק בית התייצבה על כ-18.8 ג'יגה ליום, גידול של יותר מ-18% מאשר בימי שגרה. מדובר כאמור בעלייה מהירה מאד בשימושים, המאפיינת תוקפות זמן של שנה ויותר, אשר לדברי החברה לא ניתן היה לחזות מראש.

עוד עולה מהדוח למצב התקשורת במלחמה של בזק כי העלייה הגבוהה ביותר בישראל נרשמה בקריית גת עם 34%. אחריה נמצאות קצרין, רעננה ורמת השרון בהן נרשמה עלייה של 30% ואחריהן חולון ופתח תקווה עם עלייה של 27%. בשלוש הערים הגדולות, נרשמה עלייה מתונה יותר - ירושלים עם 24%, תל אביב עם 19% וחיפה עם עלייה של 14% בלבד לעומת השגרה. מגמת העלייה היא לא כלל ארצית, ובערים שדרות, מטולה וקריית שמונה חלה ירידה של כ-80% בנפח הגלישה הממוצע לעיר – מה שמעיד על שיעור גדול של מפונים מהישוב.

המסמך מתייחס גם לזינוק בהיקף השימוש של הישראלים ברשתות החברתיות, כאשר נרשמה קפיצה של 44%, מ-206 דקות ביום בממוצע בזמן שגרה ל-297 דקות בתקופת המלחמה. ייתכן כי הסיבה לקפיצה בנתונים היא הרצון של הישראלים להתעדכן בחדשות ממקורות נוספים, לצד העובדה שברשתות החברתיות נרשמה מופצים מצד אחד חומרים לא מצונזרים, ומצד שני הם מהווים מקום בו מתעדכנים במה שמתרחש מהסביבה הקרובה אלינו.

הרשת החברתית שרשמה את העלייה הגדולה ביותר היא פייסבוק - שמספר הדקות בו בילו בה המשתמשים גדל בכ-60% בשבוע הראשון ללחימה ונותר גבוה החל מהשבוע השני ואילך, אם כי בשיעור קל בלבד. בבזק מציינים כי הסיבה לקפיצה המשמעותית בפייסבוק היא ככל הנראה מכיוון שמדובר ברשת מאד "קהילתית" ואישית, התואמת את הצרכים שלנו בעת המלחמה. אינסטגרם וטיקטוק, שרשמו עלייה בשבוע הראשון למלחמה, חזרו לרמת השימוש הכמעט רגילה שלהן. בטלגרם, אפליקציה שהפכה למזוהה כערוץ מידע לזוועות שהתרחשו, נרשמה קפיצה של פי 2 בכמות המכשירים שנכנסו עם גידול של 50% בכמות הכניסות הממוצעת ליום.

בבזק ציינו כי הצפייה בטלוויזיה על גבי האינטרנט קפה פי 2 מאז פרוץ המלחהמ - כאשר הצפייה הממוצעת בשבוע הראשון נעה בין שבע ל-12 שעות ביום, ולאחר מכן ירדה לארבע עד תשע שעות ביום, שיעור גבוה מהרגיל לעומת השגרה. בנוס, גם הגיימינג תרם לעלייה בצריכת האינטרנט הממוצעת למשק בית והוא רשם עלייה של כ-12%, ונבע מהזמן הרב בו הילדים נמצאים בבית ומחפשים אולי "בריחה" מהמציאות המאתגרת.

נתון נוסף שעולה מהמסמך הוא כי צריכת האינטרנט הביתית הגבוהה נעשית לא רק באמצעות המכשירים הקבועים שהיו מחוברים קודם למלחמה לרשת הביתית, אלא שבנוסף מכשירים חדשים רבים חוברו אליה. למעשה, מאז פרוץ המלחמה חלה עליה של 47% בחיבור קונסולות משחקים, 43% בחיבור מחשבים, 12% בחיבור טאבלטים, 9% בחיבור סטרימרים ו-6% בחיבור טלוויזיות חדשות, וייתכן כי ההסבר לעלייה זאת נובעת מכך שחיברנו ציוד תקשורת ממקום העבודה שלא נהגנו לחבר לרשת הביתית, לצד הצורך לצרוך יותר שירותים בעוד חדרים בבית באמצעות מכשירים חדשים.

בחברה ציינו כי מפרוץ המלחמה נרשם גידול של 46 אחוזים במספר מתקפות הסייבר מסוג פישינג, כאשר השיא נרשם ביום שני ה-9 באוקטובר, ולאחריו החלה ירידה בנתונים. עוד עולה כי נחסמו 4 מיליון ניסיונות למתקפת סייבר - והשיא נרשם ביום חמישי ה-12 באוקטובר.

נתון מפתיע שנכלל בדוח הוא גידול בשיחות הטלפון המבוצעות בטלפון הקווי. מהנתונים עולה, כי במגזר הפרטי בימי חול רגילים (ללא שבתות) מספר כלל דקות השיחה עומד על 2.5 מיליון דקות ביום בממוצע. בשבוע הראשון למלחמה הוכפלה כמות הדקות היוצאות מהטלפון הביתה כשמספר הדקות היומי זינק לכ-5 מיליון דקות שיחה ביום. במגזר העסקי, התנועה ירדה בכ-35% בשבוע הראשון למלחמה, ממספר דקות ממוצע ביום העומד על כ-4.9 מיליון דקות לכ-3.2 מיליון דקות בממוצע ביום בשבוע הראשון למלחמה. בהדרגה החלה התאוששות כשהמספר הולך ועולה ועמד בשבוע שעבר על ממוצע של כ-4.3 מיליון דקות שיחה יוצאות ליום -  ירידה של כ-18% בהשוואה למצב לפני המלחמה.

סמנכ"לית השיווק של בזק, טלי פולג סיכמה: "מתקפת ה-7 באוקטובר והמלחמה יצרו שינויים דרמטיים בשימושי התקשורת בישראל, שקפצו בסדרי גודל משמעותיים בפרק זמן קצר ביותר. השינוי הקיצוני דרש מהתשתית לעמוד בעומסים כבדים, במקביל לצורך לפעול לתיקון תקלות במהירות, לעיתים באזורי לחימה ממש. השימוש בשירותי תקשורת בחירום, ברשתות חברתיות ובשידורי חדשות על גבי רשת האינטרנט, הגיעו לשיא והפכו לקריטיים עבור כל אחת ואחד מאיתנו. היום יותר מתמיד ברור לנו הצורך בתשתית תקשורת אמינה ויציבה, המסוגלת לשאת שינוי מהיר בשימושים".