לוויני הסטארלינק של חברת ספייס איקס, מכסים עשרות מדינות ברחבי העולם ומאפשרים להן גישה לאינטרנט לווייני. מדינת ישראל היתה אמורה, על פי הפרסומים באתר החברה, להצטרף כבר מזמן לרשימת המדינות הללו, אך המועד נדחה שוב ושוב - כאשר הסיבה להאצת השיחות בין משרד התקשורת והחברה - היא מלחמת חרבות ברזל, שהעלתה את הצורך בשירות.

עכשיו זה רשמי: מגעים להפעלת שירות סטארלינק של אילון מאסק בישראל

"לוויני הסטארלינק מאפשרים שימוש באינטרנט ללא תלות בתשיות שונות על כדור הארץ - פרט לאנטנה של החברה שצריך להציב באזור", הסביר פרופסור פיני גורפיל מהפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון בראיון למעריב, "הם נותנים פתרון גם במצבים בהם התשתיות הפיזיות נפגעו - דוגמת מלחמה או אסון טבע".

"בעצם כך שהלוויינים חוסכים את הצורך בהקמת תשתית קרקעית, ובהתבסס על ההתפתחויות הטכנולוגיות הרבות שנרשמו בשנים האחרונות, לצד המהירות והדרך בה הם מכסים את כדור הארץ - הם בהחלט יוכלו להוות בעתיד איום על חברות הסלולר השונות", ציין. בהמשך דבריו הסביר כי ישנם שימושים רבים, פרט לתקשורת לוויינים, בהם ניתן לעשות שימוש בלווייני Starlink, בהם ניווט: "הלוויינים יכולים להיות שימושיים בתחומים רבים שמאסק לא בהכרח חשב עליהם, דוגמת תחלופה ל-GPS - זאת בגלל הפיזור של הלוויינים ומבנה האותות שלהם. יש להם פוטנציאל רב מעבר לייעוד המקורי שלהם - ואני מעריך שמאסק עוד יבין שיש פה פוטנציאל מסחרי".

מה הצדדים הבעייתיים בסטארלינק?

"הוא מפרק את השקט בעולם ומזהם את החלל בצורה משמעותית, כמות הלוויינים הרבה בעצם מהווה איום על חקר החלל, מפני שהיא מקשה על מעבר האותות בין שכבות האטמוספירה ואם זה לא מספיק, אז בממשל הסיני טוענים שלסטארלינק ישנן יכולות צבאיות. מדובר במערכות משוכללות מאוד, שנמצאות בשליטתו המוחלטת של מאסק, ותמיד יהיו אנשים שיידעו לנצל זאת לצרכים אחרים - דוגמת התחום הצבאי - והמכשולים שמונעים זאת אינם בלתי עבירים, כך שיש מספיק מוחות בעולם שיידעו לעשות זאת. בנוסף, צריך להסתכל על זה מההיבט של הרגולציה - בידי מאסק יש כוח רב מאוד, שבא לידי ביטוי במספר מצבים בשנים האחרונות, למשל בכל הנוגע לפעילותו במלחמה באוקראינה".