חוקרים ממעבדת המחקר ופיתוח באוניברסיטת בן-גוריון בנגב BGU AI FOR SOCIAL WELFARE יצרו בוט מבוסס בינה מלאכותית, המאפשר לאזרחים מן השורה, כוחות הצלה וכוחות הביטחון לסייע לנפגעי הלם ולהחזירם לתפקוד. הבוט מבוסס על מודלים מקובלים של עזרה ראשונה לנפגעי הלם והוא נותן למסייע הראשוני בשטח המלצות כיצד לפעול בהתאם לאירוע, תוך פחות מדקה. מלחמה היא משבר רב מערכתי הדורש סיוע לפרט, למשפחה ולקהילה במישורים רבים.

אחרי שהואשם באנטישמיות: הציוץ המפתיע של אילון מאסק בעברית
מתקפת סייבר באתר ארכיון המדינה: "משבשת את שירותי החיפוש והעיון"

ד"ר טליה שוורץ טיירי מהמחלקה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב חוותה את הצורך המיידי להעניק סיוע נפשי בזמן אמת, כאשר הובילה קבוצה של עובדות ועובדים סוציאליים, שהגישו סיוע ראשוני מיידי לנפגעים בחזית והטבח, יחד עם קולגות מקצועיים.

במהלך ריכוז הטיפול בעשרות מקרי סיוע לניצולים, משפחות החטופים ונעדרים, זיהתה ד"ר שוורץ טיירי, סגן במיל' וראשת המעבדה, את הצורך לסייע לנפגעי הלם בזמן אמת ובאופן מיידי על ידי מתן הנחיות לאדם הנמצא לידם. היא חברה לסא"ל במיל' נורית כהן אינגר, דוקטורנטית בתחום AI במחלקה להנדסת תוכנה ומערכות מידע באוניברסיטת בן-גוריון, ויחד השתיים פיתחו מודל בבינה מלאכותית שמטרתו להעניק הנחיות בזמן אמת לסיוע לנפגעי הלם בעקבות חשיפה לאירוע טראומטי.

כאמור, סימפטומים של הלם מופיעים לרוב לאחר אירוע טראומטי פתאומי ועלולים לכלול שיתוק, רעידות, בכי בלתי נשלט או הקאות. המודלים המקובלים לסיוע לנפגעי הלם בעקבות אירוע טראומטי כוללים מספר פעולות אותן צריך לבצע אדם על אדם אחר השרוי בהלם או על קבוצה ומבוססים על CBT  (cognitive behavioral models). לכן, בבוט עשויים להשתמש עשרות אלפים של אנשי מקצוע ומתנדבים בכוחות ההצלה והבטחון. הבוט מעניק למסייע הראשוני הנחיות המותאמות לאירוע הייחודי תוך פחות מדקה, במטרה להחזיר לתפקוד את האדם הסובל מסימפטומים של הלם בעוצמה גבוהה. הבוט מבוסס על מודל שפה נרחב בבינה מלאכותית  אשר כויל למודלים של first response המקובלים בעולם רפואת החירום והפסיכולוגיה ואומן על מקרים אמיתיים של נפגעי הלם – קבוצה או יחידים ועל מגוון אירועים בזירות האזרחיות והצבאיות.

הצ'אט בוט ששמו ResiliAID, מוטמע בוואטסאפ ולכן קל ונגיש לשימוש. לרוב, באירוע עצמו רמות האדרנלין גבוהות וסימני ההלם נחווים רק אחרי האירוע, בירידה לריענון או הדממה או בבית החולים בשעה שאדם כבר מקבל טיפול. על כן המשתמשים מזינים בצ'אט בוואטסאפ תיאור מקרה קצר של האדם או הקבוצה שתפקודה נפגע בשל אירוע טראומטי. המודל משווה את המקרה למקרים דומים שנותחו על ידי מומחים ונותן המלצות מותאמות למקרה הספציפי תוך פחות מדקה. מענה שכזה יכול לסייע בשלבים הראשוניים של הלם קרב וחוסר תפקוד, עד להגעת איש טיפול מקצועי לשטח.

הבוט נבחן על ידי מומחים, חברי סגל במחלקה לעבודה סוציאלית, מהמחלקה לבריאות הציבור ולרפואת חירום, ובשיטות המתקדמות ביותר המקובלות באימון מודלי שפה טבעית, כגון בינה מלאכותית בעברית וכויל "לחשוב" לפי המודל ולתת המלצות לפיו, ולכן מבטיח מענה מקסימלי גם לאלו שאינם מנוסים במענה טיפולי ונאלצים לסייע למי שנחשפו לאירוע טראומטי וסובלים מסימפטומים של הלם. ד"ר שוורץ-טיירי סיכמה: "מכיוון שפיתחנו את הבוט על ידי מומחים בבינה מלאכותית ובמודל עזרה ראשונה, אנו בטוחים שהשימוש בו יסייע מאוד הן לכוחות הביטחון והן לכוחות האזרחיים הפועלים בשטח ובחמ"לים ולא רק בתקופת הלחימה".