ניתוח מכון SNPI מצביע על כך שהמלחמה בעזה, יחד עם גיוס אנשי המילואים, גררו פגיעה משמעותית בחברות סטארט־אפ קטנות - כשגם לחברות הוותיקות נגרמו קשיי נזילות בעקבות עיכוב בגיוסי הון. 70% מבקשות הסיוע הוגשו על ידי חברות שבהן עד עשרה עובדים בשל גיוס עובדי מפתח למילואים.

מכון המחקר SNPI ניתח את נתוני אחת מקרנות הסיוע הפרטיות שקמו בתקופה זו כדי לסייע לסטארטאפים, בהתבסס על הבקשות של 600 חברות. מבין סוגי הפגיעה, הקטגוריה המובילה היא קושי בגיוס הון: כ־50% בקרב חברות ותיקות שקמו לפני 2017. במצב הקשה ביותר נמצאים סטארטאפים קטנים של עד עשרה עובדים, שגייסו פחות מ־5 מיליון דולר לפני המלחמה. חברות רבות מדווחות על הפסקת תהליכי השקעה - הן על ידי משקיעים זרים והן על ידי מקומיים.

20% מהחברות דיווחו שפעילותן בישראל נפגעה, בהן שני סקטורים בולטים: תוכנה ארגונית ובריאות דיגיטלית. בסקטורים דוגמת סייבר, מסחר מקוון, משחקים ואלקטרוניקה – אף חברה לא דיווחה על פגיעה בפעילות בישראל. גם להפסקת הטיסות לישראל של חברות תעופה זרות יש השפעה על הפעילות הבינלאומית של סטארטאפים. בסקטור הפוד־טק, שיעור החברות שדיווחו על פגיעה עקב פעילות באזורי עימות הוא הגבוה ביותר (כ־20%).

אורי גבאי, מנכ"ל SNPI: "בזמן שישראל נלחמת בחזית הביטחונית, אסור להזניח את החזית הכלכלית. סטארטאפים קטנים, שהכרחיים לעתידה של ישראל, נמצאים בסכנה ממשית - כאשר גם הוותיקים והגדולים יותר מתקשים לעבור את התקופה הנוכחית".

אורי גבאי מנכ''ל SNPI  (צילום:  מירי דוידוביץ')
אורי גבאי מנכ''ל SNPI (צילום: מירי דוידוביץ')