טירוף משקפי המציאות הרבודה של אפל יצא לדרך: בתוך 10 ימים בלבד מכרה אפל בהזמנות המוקדמות באתר 200 אלף יחידות. הבוקר נפתחה רשמית המכירה בחנויות אפל, ומול הפתחים תורי ענק, על אף הקור של שיא החורף בארה"ב, תורים הדומים להשקות פורצות דרך קודמות של החברה. 

חמאס: נדרוש את שחרור הרוצחים הכבדים; הנייה מעלה את הרף לישראל
ח"כ מעוצמה יהודית טען: "לסינוואר יש תמיכה של חלק נרחב מהשמאל", ועורר סערה ברשת

מוקדם יותר נצפה מנכ"ל החברה טים קוק מגיע אל חנות הדגל של אפל בניו יורק, כשסמל ניאון ענק של משקפי המציאות הרבודה מעטר את לוגו התפוח. כשנשאל על ידי עיתונאים על תג המחיר הכבד של המשקפיים החדשים, שמגיעים ל-3,500 דולר בדגם הזול, אמר כי לדעת החברה המחיר תואם את ערכו ויכולותיו של המכשיר. 

זה היה כנראה הפיתוח היקר ביותר של אפל: משקפי ה-Vision Pro המשלבים מציאות רבודה בה המשתמש מוטמע בסביבתו ומציאות מדומה, דרשו מהחברה שנים של מחקר ובניית רכיבים מיוחדים. אבל התוצאה נראתה בהשקה האחרונה לא פחות ממדהימה. משקפי המציאות הרבודה הם כמו מחשב מרחבי המשלב את העולם הדיגיטלי עם העולם האמיתי. המשקפיים מזהים מחוות של תנועה, מעקב עיניים, זיהוי דיבור ואינטראקציות אינסופיות בעולם הדיגיטלי ששקוע בתוך העולם הרבוד.

הטירוף התחיל  (צילום: אפל)
הטירוף התחיל (צילום: אפל)

המכשיר פועל על ממשק חדש בשם visionOS, מעין גרסת iOS מעודכנת לעולם התלת ממד של משקפי הפרו. בחזית המשקפיים זכוכית תלת ממדית, מסגרת אלומיניום ורצועת ראש מתכווננת. המסגרת כוללת חמישה חיישנים, שישה מיקרופונים ו-12 מצלמות. המשתמש מביט אל צגי מיקרו-OLED בגודל 1.41 אינצ' (3.6 ס"מ).

שני הצגים הללו יכולים להפוך כל חלל לאולם קולנוע אישי עם מסך עצום שמדמה רוחב של 30 מטרים באיכות 4K לצד מערכת אודיו מרחבית מתקדמת. אפל שילבה גם את אפליקציית הסרטים והסדרות שלה, וככל הנראה תשלב גם אפליקציות נוספות כמו נטפליקס, דיסני פלוס ושירותי סטרימינג נוספים.

המשקפיים מאפשרות להשתמש באפליקציות שמשוחררות מגבולות התצוגה כך שהמשתמש יכול לשנות אותן לכל קנה מידה בחדר סביבו, להזיז אותן, או לגרום להן להגיב לתאורה. המשתמשים יכולים לגשת לספריית התמונות שלהם ב- iCloud ולצפות בתמונות וסרטונים בגודל טבעי. צילומים פנורמיים באייפון מתרחבים ועוטפים לדברי אפל את המשתמשים כך שהם יוצרים את התחושה שהם עומדים עומד בדיוק במקום שבו צולמה התמונה. 

שעות ארוכות בתור  (צילום: אפל)
שעות ארוכות בתור (צילום: אפל)

גם הפייסטיים הופך למרחבי: שיחות הוידאו צ'ט מנצלות את החדר שסביב המשתמש, כך שהן יוצרות את התחושה שהאדם עמו משוחחים נמצא קרוב אליהם. המשקפיים כוללים גם אלפי אפליקציות, הן אלה המוכרות מהאייפון והן יחודיות שפותחו למשקפי המציאות הרבודה.

אבל למשקפיים יש לא מעט חסרונות. המרכזית היא המחיר היקר: הדגם הזול ובו שטח אחסון של 256 גיגבייט יעלה 3,499 דולרים, בעוד שהדגם היקר שבו אחסון של 1 טרה בייט יגיע ל-4,000 דולרים. בזה לא מסתכם העסק הלא זול הזה: עלות שירות התיקונים אפל קייר יגרום לכם להיפרד מ-500 דולרים נוספים מהארנק. התוספים השונים כמו נרתיק או כיסוי מגן יעלו לכם עוד כמה עשרות דולרים. למרכבי משקפיים זה יעלה עוד יותר: אפל הודיעה כי תשיק עדשות ראייה יחודיות של ענקית האופטיקה צייס הגרמנית הנצמדות באופן מגנטי למכשיר. מחיר העדשות לרוחק וקוצר ראייה ינועו בין 99 ל-199 דולרים בתלות במספר העדשה. 

הצרה השנייה אותה באפל לא הצליחו לפתור היא המשקל: נסיינים כבר דיווחו שהמשקפיים כבדים מידי. משקלם מגיע לכ-600 עד 650 גרמים, מה שהוביל לתלונות על כאבי צוואר, כאלה שלא איפשרו לשאת אותם מעל לכמה דקות רצופות. על המשקל הזה נוספת גם הסוללה המתחברת בכבל USBC למשקפיים, ומשקלה 353 גרמים. כל המשקל הזה יחד מגיע ליותר מ-900 גרמים אותם המשתמש צריך לשאת על גופו. אנליסטים סבורים שסוגיית המשקל המטרידה תהיה אחת הראשונות שאפל תצטרך לפתור לקראת פיתוח דור 2 של המשקפיים.

עידן חדש?  (צילום: אפל)
עידן חדש? (צילום: אפל)

משקפי המציאות הרבודה של אפל יתמודדו בתחרות מול משקפי הקווסט 3 של מטא שהושקו לפני שנה. יכולות משקפי אפל עולות בהרבה על אלה של מטא שהובילה שיפורים רבים מאז הגרסה הראשונה של ה"אוקולוס קווסט", אך מחירו של הקווסט מגיע ל-500 דולרים בלבד, מחיר סביר הרבה יותר למרבית הצרכנים. גם סמסונג צפויה להשיק משקפי מציאות מדומה משלה שפותחו יחד עם גוגל וקוואלקום. ועל אף חסרונות הגרסה הראשונה של משקפי אפל, צופים האנליסטים שהמחיר היקר ואפילו המשקל לא ירתיע את המשוגעים למוצרי החברה. אלה כנראה לא יהססו להמשיך ולהיפרד מאלפי דולרים גם על המוצר החדש, שאותו ממילא לא נראה כאן בקרוב.