מכשיר המדידה של חילוף החומרים (מטבוליזם) - Lumen, הוא לא גאדג׳ט חדש, אבל בשנה האחרונה יצא לי לעבוד איתו, במטרה להבין טוב יותר את חילוף החומרים בגוף שלי ועל הדרך לנסות להוריד במשקל. מי שעומד מאחורי המוצר הזה הוא סטארטאפ ישראלי – Lumen, שהוקם כבר בשנת 2014 וסיים את שנת 2022 עם גיוס של 62 מיליון דולר.

הסוף לדיפ-פייק: מטה תסמן תמונות מזוייפות שנוצרו בבינה מלאכותית
5 סיבות לעבור לחבילות eSIM לנייד בארץ ובחו"ל

חוויית השימוש ב-Lumen מתחילה מרגע ההזמנה, מייד לאחריה קיבלתי מייל שבא להכניס אותי לעולם של המוצר. המייל כולל סרטון שעוזר להבין כיצד הבריאות המטבולית מושפעת לא רק ממזון, אלא גם משינה וספורט.

המטרה עם המייל הזה ומיילים שמגיעים לאחר מכן היא ליצור חוויית ברוך הבא ל״מועדון הבריאות״ וגם לעזור למשתמש להבין איך להשתמש במוצר עוד לפני שהוא פיזית מגיע אליו.

Lumen שלחה בהמשך עוד מיילים עם הסברים, היא הציעה לי להשתתף בהדרכה קבוצתית דרך Zoom ולאחר מכן היא דאגה לשלוח דרך האפליקציה סרטונים על בסיסי יומי שנותנים טיפים לבריאות טובה יותר, שימוש במוצר ועל מזון (למה מיץ פירות הוא לא טוב או רעיונות לחטיפים בריאים).

Lumen (צילום: יחצ)
Lumen (צילום: יחצ)
Lumen (צילום: יחצ)
Lumen (צילום: יחצ)

המטרה של הסרטונים האלו היא לגרום למשתמש להישאר מחובר למוצר ולא לנטוש אותו. הסרטונים עשויים באיכות גבוהה והם עוזרים למטרה ובעיקר נותנים תחושה שלא קנית איזה גאדג׳ט לשימוש חד פעמי, אלא שירות שרוצה שתמשיך להשתמש בו.

Lumen - תתחילו להתרגל לשאוף ולנשוף כל בוקר

המכשיר בנוי כמו סיגריה אלקטרונית עבה. הוא מגיע בצבע שחור עם נרתיק נשיאה, כך שניתן לקחת אותו בקלות בתיק לכל מקום. הסוללה שלו מחזיקה שבועות ארוכים והערכה כוללת מטען שולחני וגם נרתיק נשיאה.

המכשיר משתמש בטכנולוגיה שהסטארטאפ פיתח, המאפשרת את מדידת המטבוליזם בזמן אמת, רק באמצעות הנשימה של המשתמש. דבר שהיה אפשרי בעבר רק במעבדות מחקר. המכשיר מודד את ריכוז הפחמן הדו חמצני בגוף, כאשר אלו מצביעות על סוג הדלק שהגוף צורך להפקת האנרגיה שלו (שומן או פחמימות).

Lumen (צילום: יחצ)
Lumen (צילום: יחצ)
Lumen (צילום: יחצ)
Lumen (צילום: יחצ)
Lumen (צילום: יחצ)
Lumen (צילום: יחצ)

השימוש במכשיר עצמו פשוט, שואפים 4 שניות, מחכים 10 שניות ואז נושפים לתוכו במשך 6 שניות. זה אומנם פשוט, אבל גם מאתגר, כי הרבה פעמים לא היה לי מספיק אוויר לנשוף ואז הייתי צריך להתחיל מחדש (יש חיווי באפליקציה בכל התהליך). חיסרון נוסף, התהליך הזה מזכיר שימוש בסיגריה אלקטרונית.

מיד לאחר המדידה, מקבלים באפליקציה ציון מ-1 עד 5, האם אני שורף באותו רגע יותר שומן או יותר פחמימות. Lumen מציעים לעשות את הבדיקה כל בוקר, אבל גם אפשר לעשות אותה בלילה, 30 דקות לפני או אחרי אימון ספורט, לפני ארוחה או שעה עד שעתיים אחרי ארוחה.

בכל תחילת שבוע (לאחר מספר שבועות של שימוש) מקבלים ציון שנקרא Flex. בהתחלה הציון שלי עמד על 5.8 , כאשר זה אומר על-פי Lumen שהגוף שלי סבל מגמישות נמוכה בהחלפה בין שימוש בשומן ופחמימות לאנרגיה.

הדבר מקשה על הגוף להשתמש בשומן כמקור האנרגיה העיקרי שלו לדלק. כתוצאה מזה, יש סיכון גבוה למחלות כרוניות כמו הפרעות מטבוליות, עמידות לאינסולין, רמות האנרגיה המתקשות להיות יציבות במהלך היום, מה שמוביל לקושי לריכוז. זה בנוסף, לאיכות שינה נמוכה.

במשך הזמן הציון שלי השתפר, כאשר עכשיו הוא עומד על 10.0 (לא ציון המקסימום, בערך האמצע). מה שאומר שהגוף שלי יותר גמיש במעבר בין שריפת שומן ופחמימות לאנרגיה, אבל הוא עדיין לומד להשתמש בשומן כמקור האנרגיה העיקרי שלו. זה מוביל לשיפור בהרזיה, אנרגיה קבועה יותר ואיכות שינה טובה יותר וגם סיכון נמוך יותר למחלות שונות. 

תשלום חודשי ותזונאית בתשלום נוסף

Lumen משפרת כל הזמן את האפליקציה שלה, היא הוסיפה מדריך לתכנון הארוחות שמאפשר גישה נוחה יותר למידע על כמות הפחמימות שצריך לאכול בכל ארוחה ומתי לאכול אותם והצעות תפריט לאכילה. יכולת לצפות לאחר המדידה באחוזים של שריפת השומן והפחמימות בגוף.

מה שעוזר להבין בצורה מדויקת יותר את פעילות השריפה בגוף. לאחרונה אפילו נוספה אפשרות לתזונאית פרטית דרך צ׳אט, מעקב קבוע שלה, כולל מפגשים קבוצתיים אונליין בתוכנית של 12 שבועות. העלות עומדת על 2,185 שקל (600 דולר).

האפליקציה של Lumen לא כוללת תמיכה בעברית, אז כדאי לדעת את זה מראש (באופן כללי מדובר במוצר שלא הותאם לשימוש בישראל). האפליקציה כוללת מנוי חודשי, זה מספק תובנות על הרגלי האכילה, תוכנית תזונה יומית אישית, המלצות מאקרו על אוכל, אימונים מטאבוליים, תמיכה וגם חיבור לשעוני גרמין, גוגל Fit ואפל Health. המנוי הזה עולה 70 שקל בחודש (19 דולר), כאשר הערכה כוללת חודש ניסיון ללא עלות.

Lumen (צילום: יחצ)
Lumen (צילום: יחצ)

אני פחות התחברתי להמלצות של האוכל ולרוב הטיפים שהאפליקציה נתנה, מה שגם, מכיוון שהמוצר מיועד בעיקר לשוק האמריקאי, מאגר המזון שלו לא כולל מזון ישראלי וזה הופך את הפעולה הזאת למאתגרת (בעיקר שרוצים למצוא גבינה לבנה או צהובה 9%). 

היכולת של הזנת מזון אומנם חשובה, אבל לי זה פחות הפריע, כי פחות התחברתי להמלצות המזון שקיבלתי מהאפליקציה. קשה לי להזין באפליקציה את כל מה שאני אוכל וגם השימוש שלי במוצר עבד יותר על ניסוי וטעיה. רציתי לראות איך ארוחה שאכלתי בלילה או בשעה מסוימת השפיעה בבוקר על שריפת השומנים או הפחמימות. כך, יכולתי לדעת איזה מזון משפיע אליי ובערך מתי להפסיק לאכול.

Lumen (צילום: יחצ)
Lumen (צילום: יחצ)

מחיר: 1,100 שקל (300 דולר)

בשורה התחתונה, ה-Lumen נותן פתרון טוב להבין כיצד חילוף החומרים בגוף שלנו עובד. הוא מאפשר לקבל תובנות יומיות, לדעת מה אימון הספורט עשה לחילוף החומרים ואיך ארוחת הערב, מה שאכלנו בה והשעה שהיא נאכלה השפיעה על הגוף. הדבר מאפשר ליצור אורח חיים בריא יותר, לכן, Lumen נותנת למשתמש את מה שהיא מבטיחה.

מצד שני, המוצר דורש התמדה, תהליך המדידה לפעמים דורש חזרה (אם הנשיפה לא הצליחה), המוצר בנוי יותר לשוק האמריקאי, כך שאין לו ממשק בעברית וגם המלצות המזון והזנת המזון הקיימת בו, לא נוחה לשימוש בישראל, אז כדאי לקחת את זה בחשבון.

לחצו כאן לכתבות נוספות באתר The Gadget Reviews