משקפי המציאות הרבודה של אפל חודרים גם לעולם הרפואי: צוות בית החולים הפרטי קרומוול בלונדון השתמש במשקפי ה-VR של אפל כדי לבצע הליך כירורגי בעמוד השדרה. 

כך מתמודד עולם ההיי טק הישראלי עם שגרת המלחמה הקשה
לקראת הרמדאן: עליה במתקפות סייבר על אתרים ישראליים 

במבט ראשון זה נראה כמו פריים מסרט מדע בדיוני: צוות חדר הניתוח עמל על תיקון עמוד השדרה של החולה, כשאחת מחברי הצוות חובשת את משקפי אפל וממשיכה לעבוד במרץ. אבל התמונה הזו ככל הנראה תלך ותתפוס תאוצה בעוד בתי חולים.

הפעם זה קרה לראשונה לאחות חדר הניתוח של בית החולים הפרטי קרומוול בלונדון: כשהיא מסייעת למנתח, חבשה האחות את המשקפיים כדי לסייע בהכנה, לעקוב אחר ההליך  ולבחור את כלי הניתוח הנכונים. המכשיר אף איפשר לאחות לראות את העולם האמיתי, תוך הוספת שכבת-על דיגיטלית של מציאות רבודה שהציגה מידע כמו הפרמטרים הרפואיים של המטופל. 

פרט למידע על חיוניות המטופל שהופיע על הצג, תוכנת בינה מלאכותית שהותקנה כאפליקציה במשקפיים החדשים רשמה כל שלב בניתוח, שאיפשר להשוות עם הליכים דומים שבוצעו על ידי מנתחים אחרים. "המשקפיים איפשרו לי להימנע מטעויות אנוש או ניחושים" אמרה האחות.

לראשונה: אחות נעזרה במשקפי אפל במהלך ניתוח (צילום: Apple)
לראשונה: אחות נעזרה במשקפי אפל במהלך ניתוח (צילום: Apple)

מנתחים בארה"ב כבר החלו לנסות את משקפי אפל Vision Pro בזמן ביצוע ניתוחים, אך השימוש בהם על ידי צוות האחיות מסייע למנתח, שכן המשקפיים חוסמים חלק משדה הראייה של המנתח. חסרון נוסף הוא משקלם של המשקפיים הכבדים יחסית, משימה לא פשוטה למנתח שאמור לבצע את הניתוח לעתים במשך שעות כשצווארו מכופף.

את תוכנת הבינה המלאכותית המשמשת במשקפי אפל פיתחה חברת eXeX האמריקאית. הכלי הלוגיסטי יוצר סביה הולוגרפית ונטולת מגע הנותן מידע לאחיות ולטכנאים, מאפשר לשלוף מדריכים פרוצדוריאליים ומפות וירטואליות שונות. לדברי החברה האפליקציה שפיתחה מאפשרת שיפור של 53% בדיוק שלבי ההליך הניתוחי.

ואם תכננתם לרכוש את המשקפיים החדשים, תצטרכו להמתין לא מעט: המונים התנפלו על מלאי משקפי המציאות הרבודה של אפל שמכרה 200 אלף עותקים עוד לפני ההשקה לפני חודש. באפל לא נמסר מתי יחודש המלאי, ואין כל צפי להגעת המשקפיים לישראל בחודשים הקרובים.

לראשונה: אחות נעזרה במשקפי אפל במהלך ניתוח (צילום: Apple)
לראשונה: אחות נעזרה במשקפי אפל במהלך ניתוח (צילום: Apple)

פיתוח משקפי ה-Vision Pro היו ככל הנראה היקרים ביותר בתולדות חברת "אפל", מה שמוביל לדעת רבים למחיר הגבוה כל כך. המשקפיים משלבים מציאות רבודה בה המשתמש מוטמע בסביבתו יחד עם מציאות מדומה והתוצאה היא שילוב של מחשב מרחבי בעל מסך ענק יחד עם עולם דיגיטלי, שניהם משולבים בעולם האמיתי. תוך כדי השימוש מזהים המשקפיים מחוות של תנועה, מעקב עיניים, זיהוי דיבור ואינטראקציות אינסופיות בעולם הוירטואלי. 

בחזית המשקפיים זכוכית תלת ממדית, מסגרת אלומיניום ורצועת ראש מתכווננת. המסגרת כוללת חמישה חיישנים, שישה מיקרופונים ו-12 מצלמות. המשתמש מביט אל צגי מיקרו-OLED בגודל 1.41 אינצ' (3.6 ס"מ). שני הצגים הללו יכולים להפוך כל חלל לאולם קולנוע אישי עם מסך עצום שמדמה רוחב של 30 מטרים באיכות 4K לצד מערכת אודיו מרחבית מתקדמת. 

למשקפיים המהפכניות יש שני חסרונות בולטים.  המרכזי הוא המחיר היקר: עלותו של הדגם הזול ובו שטח אחסון של 256 גיגבייט מגיעה ל- 3,499 דולרים, בעוד שהדגם היקר שבו אחסון של 1 טרה בייט יגיע ל-4,000 דולרים. בזה לא מסתכם העסק הלא זול הזה: עלות שירות התיקונים אפל קייר יגרום לכם להיפרד מ-500 דולרים נוספים מהארנק.

התוספים השונים כמו נרתיק או כיסוי מגן יעלו לכם עוד כמה עשרות דולרים. למרכבי משקפיים זה יעלה עוד יותר: אפל הודיעה כי תשיק עדשות ראייה יחודיות של ענקית האופטיקה צייס הגרמנית הנצמדות באופן מגנטי למכשיר. מחיר העדשות לרוחק וקוצר ראייה ינועו בין 99 ל-199 דולרים בתלות במספר העדשה. 

הצרה השנייה אותה באפל לא הצליחו לפתור היא המשקל: נסיינים כבר דיווחו שהמשקפיים כבדים מידי. משקלם מגיע לכ-600 עד 650 גרמים, מה שהוביל לתלונות על כאבי צוואר, כאלה שלא איפשרו לשאת אותם מעל לכמה דקות רצופות.

על המשקל הזה נוספת גם הסוללה המתחברת בכבל USBC למשקפיים, ומשקלה 353 גרמים. כל המשקל הזה יחד מגיע ליותר מ-900 גרמים אותם המשתמש צריך לשאת על גופו. אנליסטים סבורים שסוגיית המשקל המטרידה תהיה אחת הראשונות שאפל תצטרך לפתור לקראת פיתוח דור 2 של המשקפיים.

 כך או כך, המכשיר כאמור לא צפוי בקרוב להגיע לישראל, ולפחות על פי ההתנפלות עליהם בארה"ב, סביר שאפל לא תצליח להדביק את הביקושים בחודשים הקרובים גם ביתר המדינות אליהן המשקפיים צפויים להגיע.