שלושה עשורים מאז הוצגה לעולם הודעת הטקסט הראשונה בטלפונים הסלולרים, תירשם קפיצת מדרגה נוספת: חודש אחרי שגוגל הכריזה על מעבר מאסמסים להודעות RCS מודרניות התומכות בתקן אוניברסלי, צפויה גם אפל להכריז על תמיכה ב-RCS שיאפשר תקשורת טקסטואלית מהירה ואחידה בין טלפוני אנדרואיד לאייפונים.

במשך שנים רבות שמתנהל מאבק בין שירות ההודעות: למרות נסיונות רבים מצד גוגל, מעולם לא היה מתחרה אמיתי להעברת הודעות רבות רכיבים כמו ה- iMessage של אפל. אלא שלאחרונה דחפה גוגל את התקן האוניברסלי החדש RCS, בו מסרבת אפל לתמוך כבר שנים רבות. בסוף השנה שעברה רמזה אפל שתתמוך בטכנולוגיה החדשה, ועל פי הדיווחים היא צפויה להכריז בכנס המפתחים הקרוב ביוני שהתקן החדש ייכנס לתוקפו כבר בסתיו הבא.

אז מה זה בעצם RCS, אלו תכונות יש לו, ומה יקרה עם ה-SMS הישן שהולך ונעלם מן העולם? כל התשובות לכל השאלות:

מהו RCS?
מדובר למעשה בעתיד של שירותי ההודעות, ובשמם הנרחב – "שירותי תקשורת עשירים": Rich Communication Services . מדובר בפרוטוקול בין מפעילי סלולר לטלפונים. המטרה הכוללת של RCS  היא להחליף הודעות SMS ו- MMS – הפורמטים שכולנו מכירים כבר שנים. העברת הודעות RCS דומה מאוד לזו של ווטאסאפ וכוללת אפשרויות להעביר צ'ט חי, תמיכה במולטימדיה, כשהכל מטופל דרך רשת נתונים.

היתרון הגדול של RCS על פני SMS והסיבה שהטכנולוגיה יושמה מלכתחילה היא שהיא משפרת את חוויית העברת האסמס ו-MMS בדומה לאופן שאפל עושה ב- iMessege. המשמעות היא שהודעות RCS מסוגלות לשאת מידע נוסף כך שמשתמשים יכולים לשלוח תמונות ברזולוציה מלאה, סרטונים והדעות אודיו זה לזה. אישורי קריאה הם גם חלק מהעברת הודעות RCS. משתמשים יכולים לבצע שיחות וידאו זה עם זה ישירות בתוך אפליקציית ההודעות במקום להסתמך על תוכנת צד שלישי כמו ווטאסאפ או טלגרם. גם מחוונים שמראים שהאדם שמולך מקליד הודעה כלולים בטכנולוגיה. הודעות RCS  גם מבטלות את מגבלת 160 התווים שנמצאת כיום בהודעות SMS.

בעלי עסקים יכולים להשתמש בהודעות RCS כדי לשלוח אלמנטים שונים כמו כרטיס עליה למטוס לחברות תעופה, התראות על משלוח חבילות והתראות על הונאה בכרטיסי אשראי.

האם RCS מוצפן ומאובטח?
כן, הטכנולוגיה מוצפת מקצה לקצה. פירושו של דבר שרק שני הצדדים שמתכתבים ביניהם יכולים לראות את ההודעות, והן מאובטחות כך שאינן דולפות או נראות על ידי שום גורם אחר. 

אילו ספקים וטלפונים תומכים ב- RCS?
מדובר בטכנולוגיה כמעט אוניברסלית שכאמור צפויה להיכנס בחודשים הקרובים לאנדרואיד, לאחר שהושקה על ידי גוגל, ולקראת שנת 2025 תוטמע גם במכשירי האייפון. אפל נכנעה לדרישת הטמעת ה-RCS ככל הנראה בעקבות הלחץ האחרון של האיחוד האירופי שהשיק את חוק השווקים הדיגיטליים. חוק זה חייב את חברתו של טים קוק לעמוד בתנאי רגולציה שמאפשרים לבצע רכישות אפליקציות לא רק דרך חנות אפל, ובנוסף מחייבים את אפל לפתוח את אפשרות התקשורת באופן שוויוני גם מול משתמשי אנדרואיד. 

האם משתמשי אנדרואיד יוכלו להעביר הודעות RCS  למשתמשי אייפון ולהיפך?
כן. מרגע שאפל תטמיע את הטכנולוגיה במערכת ההפעלה שלה, ניתן יהיה לשלוח הודעות טקסט עשירות, קבצי וידאו, שיחות צ'ט ועוד פונקציות רבות שבווטסאפ – גם בהודעת טקסט עשירה.

אם יש תוכנות מסרים כמו ווטאסאפ וטלגרם, מדוע צריך את ה-RCS?
הסיבה המרכזית היא התפתחות טכנולוגיות. ה-SMS הולך וגווע, המשתמשים כמעט ואינם משתמשים בהעברת טקסטים והם מנוצלים בעיקר להעברת פרסומות טורדניות. בתוך כך הווטאסאפ אמנם חינמי למשתמשים הרגילים, אך יקר לבעלי עסקים. טכנולוגיית ה-RCS  החדשה צפויה לאפשר תקשורת באיכות גבוהה, מוצפנת, זולה, עם מגוון פיתוחים טכנולוגיים מתקדמים שיהוו תחרות טובה מול ווטאסטפ וטלגרם. ובתחרות, המרוויחים בסופו של דבר הם אנחנו, הצרכנים.