חברת סאן אגרי Sun'Agri ישראל, שזכתה בתחילת 2024 במענק של ארבעה מיליון יורו מטעם קרן החדשנות האירופאית להקמת שדה אגרו-וולטאי על פני כ-300 דונם, מעל גידולים חקלאיים, תציג תוצאות מחקרים חדשים, שנערכו במתקנים אגרו-וולטאים בחברת האם 'סאן אגרי' בצרפת, בוועידה הבינלאומית לתחום האגרו-וולטאי. הוועידה, ביזמת מכון המחקר מיגל, תתקיים מחר (רביעי) באולם קימרון בעמק המעיינות. 

"אין זמן לחכות": משרד התקשורת הציג תוכנית להגברת הקליטה הסלולרית ביו"ש

Sun'Agri צרפת, חברה טכנולוגית בתחום האגרו-וולטאי הדינאמי, דו שימוש בקרקע - ייצור חשמל ירוק וגידול חקלאי יחד, חושפת תוצאות מחקר מסחרי שהחל בשנת 2018 ועד סוף 2023, בשלושת זני ענבי יין, בכרם 'Domaine de Nidolères' בעיר Tressere, בדרום צרפת, על שטח של 40 דונם, בו נטועים כ- 17,300 גפני יין.

מתקן אגרו וולטאי בכרם ענבי יין (צילום: סאן אגרי)
מתקן אגרו וולטאי בכרם ענבי יין (צילום: סאן אגרי)

המתקן האגרו-וולטאי, המתנשא לגובה של ארבעה מטרים ובהספק של 3.5 מגה-וואט, הותאם מעל הכרם, באמצעות מערכת בקרה מיקרו-אקלימית בכדי להתגבר על איומי האקלים, ביניהם עלייה חדה בטמפרטורה. בדרום בצרפת עשויה הטמפרטורה להגיע ל-40 מעלות בקיץ, מה שגורם לאבדן יבול והבשלה של ענבי היין טרם זמנם. במקרים קיצוניים, העלייה בטמפרטורה עלולה לעצור את תהליך הפוטוסינתזה ובכך למנוע התפתחות של תרכובות הצבע והארומה בפרי.

ממצאי המחקר מראים על עלייה בתפוקה של זני ענבי יין: 45% עלייה עבור 'גרנאש בלאן', כאשר הגפנים הניבו 990 ק"ג לדונם, לעומת 680 ק"ג בקבוצת הביקורת, 25% בזן 'מרסלאן', כאשר 600 ק"ג לדונם, לעומת 480 ק"ג בקבוצת הביקורת, וכן 10% בזן 'שרדונה' - 435 ק"ג, לעומת 390 ק"ג בקבוצת הביקורת. בחברה טוענים כי בנוסף לכך נרשם שיפור טיב הפרי ואיכות היין המיוצר מזנים אלה.

בחברה הסבירו, כי על פי תוצאות המחקר, בזמן עומסי החום, התקיימה ירידה של ארבע מעלות צלזיוס מתחת לפאנלים, והטמפרטורה על פני שטח הגפן הופחתה ב-22.8 מעלות צלזיוס, דבר אשר חיוני לאיזון בין החומצות לסוכרים. בנוסף, נרשם חסכון בהשקיה של כ-35%, הנובע מהפחתת אידוי מים מהקרקע ומהצמח, עקב ההצללה הנגרמת מהפאנלים.

מתקן אגרו וולטאי בכרם ענבי יין (צילום: סאן אגרי)
מתקן אגרו וולטאי בכרם ענבי יין (צילום: סאן אגרי)

סיסיל מגריני (Cecile Magherini) מנכ"לית Sun'Agri צרפת אמרה: "אנו מרוצים מתוצאות המחקר האחרון, המאשרות את יתרונות התחום האגרו-וולטאי בגידול ענבי יין. הטכנולוגיה שלנו מאפשרת לייעל את הייצור החקלאי ולשפר את איכות הענבים".

בר וייס, מנכ"ל סאן אגרי ישראל אמר עוד כי "הניסיון שלנו מתבסס על 15 שנות מחקר ו-24 פרויקטים מחוברים, על שלל גידולים, בייחוד אלה הנמצאים תחת לחץ אקלימי. האקלים הישראלי יותר קיצוני מהאקלים הצרפתי, לכן אנו בטוחים שההצלחות בצרפת יבואו לידי ביטוי באופן משמעותי בישראל".