האקרים פרצו הבוקר (שישי) למערכות משרד המשפטים, ובמשרד עדיין מנסים להעריך את הנזק. ממשרד המשפטים נמסר כי "מאז שעות הבוקר וגם בשעות אלה, גורמי המקצוע במשרד וגורמי מקצוע נוספים בודקים את האירוע ומשמעויותיו. נכון לעכשיו היקף החומרים עדיין בבחינה ויידרש זמן לבחון את תוכן והיקף החומרים שדלפו ומקורם. לאחר בדיקה נמצא כי אין פגיעה בשירותי המשרד".

במהלך דיון במועצת הביטחון: רעידת אדמה חריגה בניו יורק | צפו
הטעות המביכה של מפקד 8200 שחשפה את זהותו ברשת | דיווח

לאחר זמן קצר, התברר כי ארגון אנונימוס עומד מאחורי פריצות הסייבר לישראל. תנועת ההאקרים האנטישמית אנונימוס הודיעה על התקיפות שביצעה ביממה האחרונה במסגרתה נחשפו אנשיה למיליוני דפי מידע ומאות ג'יגה של נתונים מהביטוח הלאומי וממשרד המשפטים. בארגון הזהירו גם את המדינות השכנות שנמצאות עם ישראל בקשרים, כי יתקפו גם אותן.

התנועה שפועלת משנת 2003 ומתמקדת בעיקר בתקיפות נגד ישראל בכל הזדמנות, הודיעה כי עד כה הצליחה לשים את ידה על 8 מיליון תיקי בנקים, ולהוציא מסמכים וקבצים בגודל כולל של כ-300 ג'יגהבייט. ככל הנראה דלפו גם פרטים אישיים של אלה המופיעים ברשימות. לדברי ההאקרים זוהי הדרך היחידה להביא לסיומה של המלחמה. באחד הציוצים כתבו: "לא נפסיק להשמיד את הציונים".

בהמשך הערב הודיע הארגון כי התקיף את אתר המכון הלאומי לסטטיסטיקה בפרגוואי, לאחר שזו הצביעה נגד ההצבעות במועצה לביטחון לאומי של האו"ם. באתר של פרגוואי הציבו ההאקרים תמונת ענק של נתניהו, ולצידה כיתוב: F#k Netanyahu

מתקפת האקרים על פרגוואי בעקבות תמיכתה בישראל (צילום: צילום מסך)
מתקפת האקרים על פרגוואי בעקבות תמיכתה בישראל (צילום: צילום מסך)

מוקדם יותר היום הודה משרד המשפטים כי האקרים פרצו למערכותיו ובידיהם נתונים רבים אודות העובדים ומסמכים רשמיים. פריצות נוספות נרשמו לאחרונה גם בבתי החולים זיו, מעייני הישועה ורמב"ם.

משרד המשפטים עדכן כי הם נערכים מבעוד מועד לתרחישים אלה והנושא דווח מיידית לרשויות הרלוונטיות, לרבות הרשות להגנת הפרטיות ומערך הסייבר הלאומי. מאז שעות הבוקר וגם בשעות אלה, גורמי המקצוע במשרד וגורמי מקצוע נוספים בודקים את האירוע ומשמעויותיו.

השבוע התריע מערך הסייבר הלאומי מפני גל תקיפות שצפוי מיום שישי הקרוב, לאור סיום הרמדאן והשיח העוין הגובר נגד ישראל ונגד מרחב האינטרנט הישראלי. בהתארגנויות קוראים האקטיביסטים מרחבי העולם לתקוף את ישראל, להשחית אתרים, לתקוף אתרים, לתקוף מערכות כמו בתים חכמים ולהפיץ מידע כוזב או מסמכים מסווגים ופרטים אישיים שעלולים לדלוף מתוך מסמכים מסווגים או מאובטחים לכאורה. בתוך כך ינסו ההאקרים להשתיל תוכנות מעקב ופריצה, ולפיכך יש להימנע מלחיצה על כל קישור שנשלח בהודעה במייל או ב-SMS או ב"ווצאטפ".

מתקפת סייבר (צילום: אינג'אימג')
מתקפת סייבר (צילום: אינג'אימג')

המלצות מערך הסייבר ומומחים עמם שוחחנו, להתמודדות עם מצב דומה 

1. בדקו קישורים וקבצים לא מזוהים בהודעות
2. עדיף כלל לא ללחוץ על לינקים לא מהודעות אסמס, ווצאפ, טלגרם ולא ממיילים ואף לא מחברים. 
3. אם גלשתם לאתר שנפגע אל תלחצו בו על קישורים וסיגרו את הדפדפן.
4. הורידו אפליקציות רק מחנויות רשמיות (כמו אפל סטור).
5. הקפידו על סיסמאות חזרות ושונות בכל חשבון.
6. הטמיעו אימות דו שלבי בכל החשבונות.
7. בידקו את כרטיסי האשראי שלכם וודאו שאלה הרכישות שאכן ביצעתם.
8. בצעו עדכוני תוכנה לכל המכשירים והאפליקציות.
9. בכל חשד לאירוע סייבר או דליפת מידע שלכם עדכנו את מערך הסייבר הלאומי בחיוג: 119.

האקר, מתקפת סייבר (צילום:  REUTERS/Kacper Pempel)
האקר, מתקפת סייבר (צילום: REUTERS/Kacper Pempel)

הפריצה התרחשה על רקע הדריכות הגבוהה בישראל, לתגובה איראנית על חיסול הבכיר האיראני, מוחמד רזא זאהדי, בקונסוליה האיראנית בדמשק. במערכת הביטחון נערכו לשלל תרחישים: מירי רקטות, דרך פגיעה במטרות ישראליות בחו"ל ועד לשיגור טילים בליסטיים מאיראן.

בפתח ישיבת הקבינט אמש אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "כבר שנים שאיראן פועלת נגדנו באופן ישיר. ישראל פועלת נגד איראן והשליחים שלה, גם בהגנה וגם בהתקפה. נדע להגן על עצמנו. מי שמתכנן לפגוע בנו – אנחנו נפגע בו".