בהלת הגנרטורים לא תמה וכבר צץ לו טרנד חדש: מבול מתעניינים ברכישת טלפונים לוויניים, מתוך החשש לקריסת מערכות התקשורת הסלולריות בישראל. מדובר בטכנולוגיה חדשה יחסית שבה הצטיידו לאחרונה רשויות מקומיות, אבל זלגה גם לשוק הפרטי ולצרכנים רבים שמתעניינים בגאדג'ט שלא בטוח שאתם באמת צריכים.

"הבהלה לטלפון לוייני החלה באוקטובר עם תחילת הלחימה" מספר ד"ר עודד לבנוני, ד"ר לביולוגיה ואקולוגיה ומחלוצי הטלפונים הלוויניים בישראל. לבנוני חובב ספורט אתגרי, וניהל בעברו את חדר המצב של משרד החינוך, אז עלה לראשונה הצורך בתקשורת הלווינית. הוא החל לייבא את הטלפונים הלוויניים הראשונים לישראל, ומאז הפך למשווק העיקרי בישראל של התחום.

לבנוני מספר שההתעניינות היא בעיקר של בעלי עסקים החוששים מקריסת התקשורת בישראל ומחוסר היכולת להמשיך בעסקים מול גורמים בחו"ל: "חברות גדולות החלו להצטייד בתקשורת הלוויניית, בין אם בטלפונים עצמם, או במכשירים שמאפשרים גם גלישה. אבל מדובר בעסק לא זול, שלא כל אחד יכול להרשות לעצמו".

תקשורת לווינית. תחת כיפת השמים (צילום: אינגאימג')
תקשורת לווינית. תחת כיפת השמים (צילום: אינגאימג')

ד"ר לבנוני מסביר שהחשש המרכזי שמביא להתעניינות הוא מפני קריסת התקשורת הסלולרית, דווקא לא בשל מטח טילים, אלא עומס שיחות: "מנסיון שלנו במקומות שבהם יש אסונות גדולים, רעידות אדמה או צונאמי, הוא שכולם מנסים להתקשר והרשת קורסת. בצונאמי בתאילנד לא היה אפשר ליצור קשר כמה ימים בגלל אותה קריסה. לעתים אזורים שלמים מתנתקים מתקשורת הרבה מאוד זמן. לבעלי עסקים זה יכול להיות מאוד בעייתי".

אז מה זה בעצם טלפון לוויני, אלו סוגים קיימים, איך זה עובד, ומה הנזק לכיס? בסיועו של ד"ר לבנוני, הנה כל התשובות לכל השאלות:

מה ההבדל בין טלפון סלולרי לטלפון לוויני?
רשת סלולרית בנויה על תקשורת בין הטלפונים הניידים לבין אנטנות קרקעיות רבות. בניגוד אליה, רשת לווינית מקשרת בין הטלפון הלוווני ללווינים שנעים בשמים.

אנטנה סלולרית. עוברת דרך קירות (צילום: אינגאימג')
אנטנה סלולרית. עוברת דרך קירות (צילום: אינגאימג')

באלו לווינים מדובר?
ישנם שני סוגי לווינים המתקשרים עם הטלפונים הלוויניים: אלה במסלול נמוך, הנעים בגובה של כ-700 קילומטרים במהירות גבוהה, ומקיפים את כדור הארץ בתוך כארבע שעות, ואלה בגובה רב של 36 אלף קילומטרים, הנמצאים בנקודה קבועה ומכסים אזור מסויים בכדור הארץ. 

אלו חברות מתפעלות את הלווינים?
כחמש חברות גדולות ועוד חמש חברות בינוניות עד קטנות משגרות לווינים ומתפעלות רשתות תקשורת לווינית. לכל חברה סוגי לווינים שונים, מספר לווינים שונים המכסים אזורים שונים בכדור הארץ,  ובהתאם גם איכות תקשורת לווינית שונה.  

איזה מוצרי תקשורת לווינית יש?
המוצר הבסיסי נקרא מסנג'ר: מדובר במכשיר המאפשר שליחת אסמסים ואי מיילים בלבד, ללא שיחות. עלותו של מכשיר המסנג'ר היא כ-1,000 עד 2,000 שקלים, ודמי המנוי החודשיים עומדים על כ-90 שקלים בחודש.
טלפון לוויני בו הרוב מתעניינים, מאפשר להוציא ולקבל שיחות. עלותו של מכשיר כזה נעה בין 5,000 ל-7,000 שקלים, דגם משוכלל יותר כולל גם רכיב מודם המאפשר גם קבלת נתונים שמאפשרים שידור וויפי במהירות נמוכה.  המוצר היקר הוא מודם שמאפשר שידור וויפי במהירות בינונית, ועלותו 4,000 עד 8,000 דולרים.

מודם לוויני. תקשורת וויפי איטית (צילום: iridium)
מודם לוויני. תקשורת וויפי איטית (צילום: iridium)

מה עלות המנוי לאחר רכישת המכשיר?
מנוי דגם המסנג'ר להודעות בלבד עולה כ-90 שקלים לחודש.  מנוי לטלפונים סלולריים נע על פי חבילות שונות, כשהמחיר הזול החודשי נע בין 250 ל-350 שקלים לחודש עבור 10 עד 30 דקות שיחה.

 
מה החסרונות של טלפונים לוויניים?
שימוש בטלפון לוויני יחייב אתכם להיות בחוץ: בניגוד לאורך גל קצר של תקשורת סלולרית שיכול לעבור דרך מבנים ואפילו דרך ברזל ובטון, טלפונים לוויניים עושים שימוש באורך גל ארוך שלא עובר בתוך מבנה ולפיכך המכשיר הלוויני חייב להיות בקו ראייה של הלוויין, כלומר תחת כיפת השמים. גם בעיר צפופה קשה לעתים למכשיר הלוייני לקלוט את הלווין שמעליו, ויש צורך לזוז כדי לשפר את הקליטה. יש כאלה הבוחרים להתקין אנטנה חיצונית למבנה, שעלותה 600 עד 1800 דולרים, ומאפשרת קליטה טובה יותר לווינית. 
במקרה של קריסה מוחלטת של התקשורת הסלולרית בישראל, יש צורך שגם לאדם אליו אתם רוצים להתקשר יהיה טלפון לוויני. 

האם אפשר להפוך את האייפון או האנדרואיד לטלפון לוויני?
הטכנולוגיה כיום המוטמעת בטלפונים החכמים תאפשר שליחת טקסט לוויני בלבד בעתיד. יש להניח שבעתיד הטלפונים החדשים יאפשרו להפוך את האייפון או האנדרואיד שלכם גם לטלפון לוויני.