ניקול לאוול בת ה־13 מווירג'יניה הוגדרה כנעדרת ב־27 בינואר. כמה ימים אחר כך נמצאה גופתה. ניקול נדקרה למוות. שני סטודנטים מווירג'יניה טק, דיוויד אייזנהאואר ונטלי קיפרס, נעצרו והואשמו בחטיפתה ורציחתה. אייזנהאואר הכיר את לאוול באמצעות אפליקציה שנקראת Kik, שהפכה פופולרית מאוד בשנה האחרונה בקרב בני נוער בארצות הברית.



האפליקציה היא למעשה שירות שכולל הכל. בתוכה תמצאו דפדפן, מגוון אפליקציות פנימיות מובנות, צ'ט של משתתפים ועוד. למעשה האפליקציה היא שילוב של וואטסאפ, פייסבוק, חנות גוגל פליי וכרום, כך שלא צריך לצאת מהאפליקציה כמעט לשום דבר. אה, והיא אנונימית לגמרי. בניגוד לוואטסאפ, שפותחת משתמש לפי זיהוי של מספר טלפון, באפליקציה הזאת אפשר לפתוח שם משתמש בלי להזדהות כלל.



למה בני הנוער אוהבים את Kik? כי ההורים שלהם לא שם. כי היא מיידית. כי היא מאפשרת להכיר אנשים חדשים. וכי היא אנונימית. על פי החברה, 40% מבני הנוער האמריקאים משתמשים באפליקציה. בניגוד לחברות אחרות, שיתפה מפתחת קיק פעולה עם צוות חקירת הרצח, וחשפה את ההתקשרות בין הנערה לרוצחיה. "קיק משתפת פעולה עם גורמי אכיפת החוק לצורך מאבק בפדופילים בכל מקום בעולם, בין אם בעקבות צו בית משפט או מצבי חירום שבהם יש סכנה מיידית לחייו או לביטחונו של אדם", נמסר בתגובה רשמית של קיק.



לאחר הרצח, שמזעזע את ההורים האמריקאים, פרסמה החברה באתר שלה מדריך מיוחד עבור הורים. "אנו מנסים לחנך את כל המשתמשים שלנו, הורים ובני נוער", נאמר מטעם החברה. במדריך נכתב כי בני נוער בני 13 עד 18 צריכים את אישור הוריהם להשתמש בקיק. עם זאת, בפועל ילדים יכולים לזייף תאריך לידה. כמו כן, החברה מפעילה צוות מיוחד לשיתוף פעולה עם גורמי אכיפת החוק.



שתיים מהאפליקציות הפופולריות ביותר בקיק הן Flirt! שמאפשרת ליצור קשר עם אנשים שונים לפי גילים מסוימים, שם תמצאו מגוון גילים וגם תמונות חושפניות של נשים וגברים, שנגישות גם לילדים ובני נוער, והאחרת היא Match&Chat, אפליקציה שדומה מאוד לטינדר, שבה אפשר לדפדף בין תמונות, לבטל או לאשר ולפצוח בשיחה עם משתמשים.



במקרה שפורסם השבוע, נערה בת 15 מטנסי יצרה קשר עם בחור בן 29 באמצעות קיק. הבחור הגיעה לאסוף אותה מביתה, והשניים נסעו למלון, שם קיימו יחסי מין. ההורים חשדו שמשהו אינו כשורה כאשר בתם שבה הביתה בשש בבוקר. הם דיווחו על כך למשטרה. ואז התגלה הסיפור המלא והמזעזע. הגבר, טומי רוברטס, הואשם בארבעה סעיפים של אונס קטינה.



"המרכז לייצוג הילד מוטרד מאוד מהשימוש בקיק ואפליקציות אנונימיות נוספות, ופדופילים מוצאים ומתקשרים עם הילדים שלנו באמצעותם", אמרה שרון דה־בור, מנהלת המרכז לייצוג הילד בווירג'יניה.



אפליקציית קיק. צילום מסך


וואטסאפ החדשה

קיק היא חברה קנדית הממוקמת באונטריו, שפיתחה את האפליקציה כבר ב־2009. "אנו מעודדים הורים להסתכל בטלפון של הילד שלהם", נכתב באתר החברה בעקבות האירועים האחרונים. "אם אתם רואים את האפליקציה הזאת, שוחחו עם הילד שלכם על האנשים שאיתם הוא מתכתב באופן אנונימי והסבירו לו כי פדופילים משתמשים באפליקציה כדי לאתר קורבנות פוטנציאלים ועליהם להסיר את האפליקציה".



"בני נוער הם המיקוד שלנו", אמר המנכ"ל של החברה, טד לוינגסטון, לפני יותר משנה. שווי החברה מוערך ביותר ממיליארד דולר, ויש הטוענים כי זו וואטסאפ החדשה. "ילדים מתקשרים באמצעות הסמארטפון באופן בלעדי. קשה לשמור על המחשב במטבח, כמו שהיה פעם. הורים חושבים שהם יכולים להגיע ולבדוק לאחר מעשה מה נכתב ופורסם. זהו דבר קצת נאיבי", אמר אדם לי, חוקר ה־FBI הממונה על החקירה.



ג'ני רפסון, עורכת הבלוג ForEveryMom כתבה בעקבות הרצח בווירג'יניה: "זה יכול לקרות לילדים של כולנו. אז אני מתחננת בפניכם. תהיו ההורה שלא נותן לילד שלו סמארטפון. או הורה שעובר על הטלפון של הילד שלו ועל היסטוריית הגלישה בכל לילה. שימו פילטרים על האינטרנט שלו או אפליקציה שאוספת מידע על הגלישה. כך תהיו הורים של ילד שלא הופך קורבן".



"הניו יורק טיימס" פרסם השבוע רשימה של עשרה מקרים קשים שאירעו בשבועיים האחרונים באמצעות שימוש באפליקציה: גבר בסנט לואיס הואשם כי קיבל והעביר פורנוגרפיה של קטינים באמצעותה; תושב ניו יורק הואשם בקשר עם ילדה בת 14, שליחת הודעות מיניות וניסיון לפגוש אותה; גבר מאלבמה הואשם באונס קטינה ובניסיון לחטוף ילדה בת 14 שאיתה יצר קשר באמצעות קיק; גבר מקולורדו הואשם בתקיפה מינית של ילדה בת 13 שאותה הכיר באפליקציה.



ומה בישראל? האפליקציה עוד לא תפסה את בני הנוער הישראלים. אבל גם לוואטסאפ ולפייסבוק לקח זמן לעשות עלייה. הילדים שלנו נחשפים היום מהר מאוד לטרנדים בארצות הברית, והמחוקק נותר חסר אונים אל מול השינויים והטרנדים הטכנולוגיים. ומה עם ההורים? כדאי לשים לב במה הילדים שלהם משתמשים.