תביעת דיבה ראשונה מסוגה הוגשה אתמול לבית משפט בעקבות מסכת התכתבויות מכפישה באפליקציית המסרים וואטסאפ. בשנים האחרונות כולנו עסוקים בהקלדה כמעט אובססיבית בטלפון הנייד, בקבלה ובשליחה של הודעות. אחת האפליקציות הנפוצות בעולם וגם בישראל היא וואטסאפ, שמונה יותר ממיליארד משתמשים ועשרות מיליארדי הודעות מדי יום לפי נתונים שמפרסמת החברה.



לצד יתרונותיה, לאפליקציה יש גם חסרונות רבים. בכתב תביעה שהוגש אתמול לבית משפט השלום בנצרת באמצעות עורך הדין נחום מרדכי ממשרד אור את מרדכי ושות׳, נטען כי דיאלוג במסגרת קבוצה שמונה מאות חברים בהם חברי כנסת, אישי ציבור, ראשי עיריות ומצביעי ומתפקידי הליכוד גרם להכפשת אדם שאינו חבר בקבוצה, בידי אחד מחבריה. ההשמצות הללו, טוען התובע, הן תחת הגדרת חוק לשון הרע.



מכתב התביעה עולה כי התובע והנתבע הם תושבי אחד המושבים בחבל התענך וחברי מרכז הליכוד. הראשון הוא חבר מפלגה זה 30 שנה, מעורב פוליטית ושימש שנים כחבר מליאת מועצה אזורית גלבוע ולכן נכח בישיבות של ועדות שונות של המועצה. הנתבע הוא פעיל פוליטי חדש יחסית ומנסה לאחרונה להשתלב בליכוד. אחיו הוא חבר מרכז המפלגה והוא זה שהקים את קבוצת הוואטסאפ המדוברת, שהיא בעלת תפוצה נרחבת ביישובי עמק יזרעאל.



ההתכתבות שהובילה לתביעה. צילום מסך



בתביעה נטען כי באחד מהדיאלוגים שנערכו בקבוצה נתפס הנתבע בשקר, כאשר טען כי בהיותו חבר מליאה התנגד להקמת מפעל שנחשב מזהם בשם פרוטרום, באזור התעשייה מבואות הגלבוע. “הנתבע באותה התקופה לא היה חבר מליאת המועצה”, ציין עורך הדין מרדכי. כאשר אחד החברים בקבוצה העמיד אותו על שקריו וטען כי התובע היה זה שהתנגד להקמת המפעל, כתב הנתבע בתגובה: “תשתדל בבקשה לא לכתוב שמות של אנשים שישבו בכלא על מעשים מגונים בקבוצה”.



הקביעה, לכאורה, הזו עוררה את זעמו של נשוא הדיון, שטען באמצעות עורך דינו כי "כל אדם רשאי להביע דעתו בחופשיות, אך פרסום שעלול לגרום השפלה לאדם או להפוך אותו למושא לשנאה על ידי אחרים, בין אם מדובר בפוסט, בתגובה בפייסבוק או בהודעה בוואטסאפ מסכן את המפרסם בתביעת לשון הרע".



המשך לעימות הווירטואלי הזה, מן הסתם, בוא יבוא.