החשש כי ההסתמכות הגוברת שלנו על הטכנולוגיה פוגעת ביכולות הקוגניטיביות מקבל חיזוק מדעי בעקבות מחקר שמצא כי השימוש בנווטנים חוסם את פעילותו של האזור במוח העוזר לאדם להתמצא במרחב. החוקרים מהקולג' האוניברסיטאי בלונדון בחנו 24 מתנדבים בני 20 עד 35 שעברו סריקות מוח בעת שניווטו, לבקשת החוקרים, בתוך מדמה (סימולטור) וידיאו של רובע סוהו בלונדון.



במחצית הזמן הם נעזרו במפה והיו צריכים להגיב מהר בלחיצת כפתור על הפנייה הדרושה בכל צומת רחובות. בחלקו השני של הניסוי נאמר להם רק על איזה כפתור ללחוץ, וכך לדמות פעולה של מכשיר ניווט.




האזור שנפגע - האחראי על מחשבה יצירתית



הבדיקה העלתה כי כאשר הנחקרים התבקשו לנווט בעצמם באזורים חדשים להם, נרשמה פעילות חשמלית מואצת בהיפוקמפוס, אזור במוח שבו מאוחסנים זיכרונות ואשר מסייע בניווט, ובקליפת המוח הקדם־מצחית האחראית להחלטה ולמחשבה יצירתית. ואולם כאשר הם הסתייעו במכשיר ניווט, לא נרשמה כל פעילות חריגה באזורים הללו.



"חשוב להבין כיצד הסביבה משפיעה על המוח שלנו", אמר המחבר הראשי של המחקר, ד"ר אמיר־חומאיון ג'באדי מאוניברסיטת קנט. המאמר פורסם בכתב העת Nature Communications. "קבוצת המחקר שלי בוחנת כעת כיצד פעילות פיזית וקוגניטיבית (הכרנית) משפיעה על פעילות המוח באופן חיובי. למכשירי ניווט בהחלט יש השימושים שלהם, אבל גם המגבלות שלהם".