האם סטודנט ישראלי עתיד להציל אלפי אזרחים במדינות העולם השלישי? לפני כשנה וחצי, בעת שהיה במהלך לימודי התואר השני במינהל עסקים ויזמות במכללה למינהל, הגה מקס סימנובסקי (32) מרחובות רעיון מהפכני: מכשיר המבוסס על יצירת מים מהאוויר על ידי מערכות אוטונומיות, שמאפשר שטיפת ידיים, במטרה לסייע במניעת הפצת מחלות במדינות מתפתחות. כל זאת על ידי אספקת גישה למים נקיים המיוצרים מהאוויר בעזרת אנרגיה ירוקה וסבון בפורמולציה מיוחדת.



הסטארט־אפ המהפכני זכה לאחרונה בתחרות iCreate 2018 הבינלאומית בתחום המים בהודו, והחברה שהקים סימנוביץ', Soapy, מפעילה בימים אלה את הפיילוט בתת־היבשת. במקביל, מקבלת החברה פניות מגורמים שונים ממדינות נוספות.



ההשראה המרכזית לפיתוח הגיעה מבנו בן השנתיים של סימנובסקי, כשיום אחד, בעת הפסקת מים בביתם, שב מגינת המשחקים וביקש לשטוף ידיים, אולם ויתר על כך כשהבין שאין לו אפשרות. סימנובסקי, לדבריו, הבין באותו רגע שבעיה זו היא נחלתם של מיליוני ילדים במדינות מתפתחות, שבהן אין גישה חופשית למים. במקביל, התוודע סימנובסקי לכך ששני הגורמים המרכזיים למותם של ילדים במדינות מתפתחות הם בעיות במערכת העיכול ובמערכות הנשימה, כאשר לפי ארגון הבריאות העולמי אפשר להפחית את התחלואה בכמחצית על ידי שטיפת ידיים בלבד.



מכאן הדרך הייתה סלולה: סימנובסקי חבר ל־NOVUS, מרכז היזמות של בית הספר למינהל עסקים במכללה למינהל, מה שלטענתו אִפשר לו לפתח את הרעיון במשך כשנה. במקביל, המיזם התקבל לאקסלרטור הנחשב של Pears Challenge מבית Pears Fundation וגם נתמך על ידי תוכנית המנטורינג של IDU (תוכנית המשך של NOVUS). היום המיזם הוא חלק מהאקסלרטור בתוכנית החברתית של עמותת 8200.



מאז, Soapy מפתחת ומקימה עמדות היגיינה אוטונומיות המספקות גישה למים נקיים שמיוצרים מהלחות שבאוויר, וסבון ייחודי שגם אותו פיתחו בחברה. "המטרה של המערכת היא להציל חיים", אומר סימנובסקי, היום מנכ"ל החברה Soapy. הוא מוסיף: "על ידי הורדת התחלואה ניתן גם להוריד את רמת הרעב, להעלות את רמת החינוך ולהחזיר אנשים לשוק העבודה".



המיזם גם יוצג בכנס השקעות אימפקט של המכללה למינהל, קרן דואליס וקרן אדמונד דה רוטשילד שיתקיים ביום חמישי הקרוב. "השקעות אימפקט הן המגמה הבולטת ביותר היום בשוק ההון העולמי, שמשקפת השקעות במיזמים, בקרנות ובארגונים במטרה להשיא תשואה חברתית או סביבתית מדידה, לצד תשואה כלכלית", אומרת גליה שוץ, מהמרכז האקדמי להשקעות חברתיות ועסקים חברתיים של המכללה למינהל. "מיזמים מעין אלה של מקס סימנובסקי מהווים דרך חדשה לבחינת השקעות, וקרנות מקומיות מובילות החלו להנחיל קו זה".