תעשיית המשחקים הדיגיטליים היא ללא ספק אחת הענפים הרווחיים ביותר בעולם כיום, שמושך אליו חברות ענק וכמה מהשמות הכי חמים מעולם הספורט והבידור. כל מי שנכח השבוע בתערוכת Indie Playground ובכנס מפתחי המשחקים השני של תעשיית המשחקים הדיגיטליים בישראל, פרי יוזמת עמותת GameIS, הבין עד מהרה כי המוחות הישראליים לא מפגרים מאחור בתחום זה.



עם זאת, חשוב להדגיש כי ענף המשחקים הדיגיטליים בישראל עדיין לא קרוב להתחרות במדינות כמו ארה"ב ויפן, שם מושקעים כספי ענק בפיתוח. אבל למרות זאת, בעידן הטכנולוגי שבו אנחנו חיים, תעשיית האינדי בענף במשחקים הדיגיטליים (ללא תמיכה כספית של חברה גדולה) משגשגת באמצעות חזון ויצירתיות. ביטוי טוב לכך ניתן בתערוכה שנערכה בבית אריאלה בתל אביב ובכנס המפתחים בתיאטרון חולון.



עמותת GameIS (עמותת תעשיית פיתוח המשחקים הדיגיטליים בישראל) הציגה באירועים האלה את מיטב המפתחים העצמאיים בארץ והצליחה למשוך תשומת לב של חברות גדולות כמו גוגל, שהדגימה בכנס את משקפי ה־VR שלה, ומוסדות חינוך כמו שנקר, שנתן במה למשחקים שפיתחו סטודנטים בבית הספר.



"התחלנו כקהילה קטנה לפני 13 שנים", מספר מנכ"ל העמותה ניר מירצקי. "בזמנו אנשים רצו לפתח משחקים אבל עדיין עבדו במקביל בעבודות שונות. אחרי שנתיים הגיע עידן הפייסבוק והאפ־סטור (חנות האפליקציות של אפל - ל"נ) ופתאום זה העניק פלטפורמה להעלות את המשחקים".



הפלטפורמה הזו נתנה אפשרות למפתחים להגיע ללקוחות ללא צורך בחברת הפצה גדולה, והשוק נפתח לרווחה. "אנשים פיתחו משחקים בבית, קראנו להם 'חברות ממ"ד'. הם יכלו לייצר משחק בתקופה של בין שלושה לשישה חודשים, לא לקחו או שילמו משכורת, אכלו את השניצל של אמא, וגם אם זה לא הצליח עדיין הסיכון היה מינימלי", אומר מירצקי. "היו לנו כמה סיפורי הצלחה, ואז זה כמו כדור שלג שמתגלגל, ולאחר כמה שנים החלטנו לעשות את זה באופן רשמי ולאגד את הקהילה דרך העמותה".




מירצקי, גולדי, שגרירת צרפת בישראל ויו"ר העמותה גשיא בנדו, צילום: יח"צ
מירצקי, גולדי, שגרירת צרפת בישראל ויו"ר העמותה גשיא בנדו, צילום: יח"צ



היום יש בישראל כ־40 חברות מפתחי אינדי ואינספור צעירים וצעירות שעובדים מהחדר בבית ומנסים לייצר את הפורטנייט או הג'ייסון הבא. בתערוכת Indie Playground הציגו כמה מהחברות הללו דוגמאות לעד כמה אנחנו קרובים לייצר את הדבר החם הבא, עם דגש על תחום המציאות המדומה, שהולך וצובר תאוצה בעולם ומתפתח יפה בישראל.



התערוכה כללה שמונה משחקים ישראליים ושמונה של מפתחים צרפתיים במסגרת אירועי "העונה המשולבת ישראל־צרפת", יוזמה שבמסגרתה מתקיימים אירועים הקושרים בין שני העמים.



צרפת, כמו ישראל, מנסה לקדם את מעמדה בענף המאוד רווחי של המשחקים הדיגיטליים, וכראיה לכך שגרירת צרפת בישראל הלן לה־גא ונציגי המכון הצרפתי לקחו חלק משמעותי באירועים. "היה לנו חשוב שיהיה אירוע בתחום החדשנות ובצרפת תחום משחקי המחשב מאוד מתפתח", הסבירו לי נציגים מהמכון הצרפתי והדגישו את החשיבות בשיתוף הפעולה עם ישראל: "יש לכם תמיד רצון להתקדם ולעשות דברים חדשים".



גם מי שפספס את אירועי השבוע האחרון לא צריך למהר לעלות על טיסה לכנס בקליפורניה. העמותה עורכת כ־50 אירועים בשנה, בסדרי גודל שונים, ובעמותה מדגישים כי זו רק ההתחלה. "זו תעשייה מאוד מפרגנת", אומר מירצקי בחיוך, "אנחנו עובדים עם הקהילה, עם מוסדות אקדמיים, ומספקים פלטפורמה. יש לנו גם אירועים כמו 'גיים ג'אם', שזה האקתון למפתחי משחקים שנמשך שלושה ימים ובהשתתפות עשרות מדינות. יש לנו תעשייה מאוד טובה כי אין סיבה לחברות להתנגש אחת בשנייה, כולם רוצים להצליח ביחד מול העולם, כשהמטרה היא לשבת בשדרות ולמכור משחק לסין".