"אנחנו אומרים למו"לים: 'אתם תתעסקו בתוכן ואנחנו ניתן לכם את הערך הכספי שלו'". כך מסביר מייסד ומנכ"ל "פאבפלאס" (PubPlus) גיל בר-טור ,שפתחה פלטפורמת אנליטיקס מצליחה לניהול רווחיות תוכן בזמן אמת עבור גופי תוכן.


אתרי תוכן (כמו בלוגרים או אתרי חדשות גדולים) מייצרים הכנסה באופן שונה לחלוטין מאשר אתרים מסחריים. במקום מצב שבו הלקוח קונה את המוצר, אתרי תוכן, ברוב המקרים, נשענים על מערכת מורכבת שכוללת בין היתר מודעות, שיתופי פעולה עם אתרים אחרים, מינויים וסרטונים המוטמעים באתר. בעבר, אתרי התוכן עבדו ישירות מול המפרסם, אך עם כניסת הרשתות החברתיות לחיינו והרצון של התאגידים להגיע למקסימום חשיפה ברשת, הדינמיקה השתנתה והאתרים נעזרים בחברות המתווכות בין המפרסמים למוציאים לאור.


"אתרי תוכן יכולים להרוויח מכתיבה על מוצר מסוים, שיכול לדוגמה להוביל לדף מכירה באמזון או לעבוד מול חברת תרופות שתפרסם בעמוד שבו מופיעה כתבה שסוקרת את מערכת הבריאות", מסביר בר-טור, "המטרה היא לנתב קהל קיים לתוכן שעליו הוא יעשה יותר כסף, כי זה מראה שהגולש מעוניין ומסוקרן יותר ממה שהוא קורא והמפרסם מקבל חשיפה חיובית. במשולש הזה כולם יוצאים מורווחים: אתר התוכן, הגולש והמפרסם".


עבור מטרה זו בדיוק קמה הפלטפורמה של פאבפלאס. מדובר בפלטפורמה שמנתחת בזמן אמת את הערך הכספי של כל גולש באתר וחוזה אילו תכנים או התאמות אחרות יניבו יותר רווחים. "אנחנו משייכים הכנסה בזמן אמת לכל אחד מהגולשים באתר, ובאמצעות המידע הזה מתאפשר לך להתאים תוכן לקהל או קהל לתוכן.


"לא כל משתמש מייצר הכנסה שווה לתוכן. אם תוכל לחזות את הערך הכספי של כל גולש, אפשר לעשות פרסונליזציה בעמוד שבו מופיעה הכתבה, בדף הבית של האתר או בדרך שבה אתה מפרסם ברשתות החברתיות, כדי שהקהל שמגיע אליך ייצר לך יותר הכנסה. המערכת שלנו יודעת לזהות את זה בזמן אמת.


"התפקיד שלך הוא להביא את קהל היעד, והתפקיד שלנו הוא לנטר ולשפר את התהליך. אנו יודעים גם לחזות כמה ישלמו לך בעתיד באמצעות איסוף מידע ממיליארדי גולשים ברשת". לדבריו של בר-טור, הפלטפורמה הזו יודעת גם לזהות הליכים ולייעץ. כך למשל, אם עלתה כתבה על טקס האוסקר והיא צופה הכנסה גבוהה מקהל מסוים, תקפוץ התראה.


בר-טור מדגיש כי הפלטפורמה החדשה נוצרה בעקבות צורך שזיהו הוא וחבריו כבר בתחילת דרכם כיצרני תוכן. "הקמנו אתר תוכן בידורי לקהל יעד אמריקאי", הוא מסביר, "התחלנו לפרסם בפייסבוק ועשינו בדיקה כמה השקענו בפרסום וכמה הרווחנו. אחרי שראינו שהפער בין ההוצאות להכנסות קטן, צללנו לטבלאות האקסל, גילינו שכתבה אחת מייצרת יותר הכנסה מכתבה אחרת ועשינו את ההתאמות הנדרשות. ככל שאתה גדל יותר, יש יותר ממדים לנתח. זו עבודה סיזיפית שבן אדם לא יכול לעשות. "כיום, המערכת שלנו מנתחת סדר גודל של 4.1 מיליארד משתמשים והיא הייתה כל כך טובה עבורנו, עד כדי כך שהגענו לסדר גודל של 60 מיליון קוראים בחודש לאתר. רצינו לראות אם הטכנולוגיה שפיתחנו תוכל לפתור למפרסמי תוכן אחרים את אותן הבעיות שאנחנו נתקלנו בהם".


פעולה נוספת שמערכת זו יכולה לעשות היא זיהוי איכות הגולשים – פרמטר חשוב מאוד בעידן הבוטים, שנקנים על ידי אתרי התוכן כדי לזייף את היקף הפעילות, או לחלופין מפרסמים חברות מתחרות שקונות בוטים ושולחים אותם לאתרים אחרים כדי שהם ייראו כאתרים זולים ולא איכותיים. "כספק תוכן, חשוב כל הזמן לעקוב ולדעת מה איכות התנועה שלך באתר. אם יש מקור בעייתי, תרצה לחסום אותו מיד", מסכם בר-טור.