המרחב האינטרנטי הפך בשנים האחרונות לנחלת הכלל. ברחבי העולם קיימים מעל 1.24 מיליארד אתרי אינטרנט ולמעלה מ-4 מיליארד משתמשים. השימוש הגובר ברשת האינטרנט גרם לעסקים רבים להעתיק חלק נכבד מפעילותם למרחב זה. ישראל אינה שונה מיתר המדינות המפותחות מאז הפכה רשת האינטרנט לכלי משמעותי בכל הקשור לקידום עסקים.



השלב הראשון בהקמת אתר אינטרנט עבור העסק הוא רכישת דומיין. ההליך הינו טכני ופשוט. על רוכש הדומיין להיכנס לאתרים שמציעים שמות מתחם (דומיין) ולבחור כתובת לאתר האינטרנט אותו הוא רוצה לבנות. ככל ושם הדומיין אינו תפוס, ניתן לרכוש אותו. גם הסכום שיש לשלם עבור רישום כתובת הדומיין אינו מהווה מכשול והוא עומד על כ-15 יורו בשנה בלבד. לאחר שנרכש הדומיין צריך בעל האתר לחדש אותו בכל תקופת זמן, אחרת יחזור הדומיין למאגר הדומיינים הזמינים לכולם.



אך מה קורה כאשר בעל הדומיין שכח לחדש את הדומיין, הנושא את שמו המלא ובפרק הזמן נרכש הדומיין על ידי אדם אחר? בעבר איגוד האינטרנט הישראלי, המשמש כסמכות המשפטית לעניין זה, לא התערב במקרים מעין אלו, אלא אם כן מדובר היה בחברה גדולה או בדמויות מפורסמות. בפסיקה חריגה שהתקבלה בשבוע שעבר, פסק בורר איגוד האינטרנט הישראלי כי אדם ששכח לחדש את הדומיין של אתר בבעלותו, זכאי לקבלו בחזרה.



המקרה עוסק באדריכל שלא חידש את הדומיין לאתר האינטרנט שבבעלותו במועד. האדריכל גילה להפתעתו, כי אדם העוסק בתחום הג'יפים רכש את הדומיין בו הוא החזיק ומשתמש בו. האדריכל פנה לרוכש הדומיין וניסה להסביר לו כי מדובר בטעות אך הרוכש סירב להשיב לו את הדומיין בחזרה. האדריכל החליט שלא לוותר, פנה למשרד עורכי דין  והגיש באמצעותו בקשה לבורר מטעם איגוד האינטרנט הישראלי, במטרה לקבל החלטה המורה על השבת הדומיין לבעליו. הטיעון המרכזי בבקשה להשבת הדומיין היה כי הדומיין נושא את שמו המלא של רביד ואילו רוכש הדומיין כלל אינו קשור בדרך כלשהי לאדריכל או לשירותים המוצעים על ידו.



בשבוע שעבר לאחר הליך בוררות התקבלה הפסיקה באיגוד האינטרנט הישראלי ונקבע כי האדריכל יקבל בחזרה את הדומיין בו עשה שימוש בשנים האחרונות. המקור החוקי לבוררות באיגוד האינטרנט היא הסכמה חוזית של רוכשי דומיינים (שמות מתחם) להכפיף עצמם לבוררות חובה באיגוד האינטרנט הישראלי, במקרה של סכסוך בעלות ביחס לשם המתחם (דומיין). פסיקה מהפכנית זו מהווה בשורה גדולה לבעלי אתרים באשר הם ועשויה להשפיע על מקרים דומים בעתיד.



הכותב הינו בעלים של משרד עו"ד המתמחה בדיני קניין רוחני