יום אחד מפריד בינינו ובין רגע היסטורי ומרגש. ישראל הולכת לשגר אור ליום שישי (3:45 שעון ישראל) חללית ישראלית ראשונה לירח. כאשר תנחת על הירח נזכה להיות המדינה הרביעית בעולם, אחרי ארה"ב, רוסיה וסין, המנחיתה חללית על הירח. החללית, ששמה נבחר להיות "בראשית", היא פרי שיתוף פעולה של עמותת SpaceIL, והתעשייה האווירית, בסיוע סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה. מרבית המימון לעמותה גויס מאנשים פרטיים, ובראשם הפילנתרופ מוריס קאהן וקרן ד"ר מירי ושלדון אדלסון, לצד תורמים נוספים.
מסעה של "בראשית" יימשך כחודשיים עד למועד הנחיתה המתוכנן, ובכך היא תהפוך את ישראל לחלוצה בתעשייה העולמית המשגרת חללית במימון פרטי לירח. "בראשית" תהיה גם החללית הקטנה ביותר לנחות על הירח: גובהה כמטר וחצי בלבד, קוטרה כשני מטרים ומשקלה 600 ק"ג. החללית תשוגר על גבי משגר פלקון 9 של חברת SpaceX. אגב, אם תהיתם, משקלה של בראשית מורכב ברובו מדלק המיועד לאפשר לה לבצע את המקטע האחרון של מהלך הטיסה לירח. תקציב הפיתוח שלה קטן לאין שיעור מכל מיזם דומה שפותח בעבר. 
בעידן שבו המעצמות שוקלות את השבת המשימות המאוישות והרובוטיות בירח, בכפוף לשיתופי פעולה עם חברות מסחריות לשם קבלת שירותים בהגעה לירח, זהו ללא ספק הישג בעל ערך שעוד ישפיע על תעשיית החלל בעולם. החללית תערוך ניסוי מדעי בהובלת מדענים ממכון ויצמן למדע, ובמהלכו היא תמדוד את השדה המגנטי של הירח.

החללית מעוררת עניין בינלאומי רב. סוכנות החלל האמריקאית נאס"א חתמה הסכם עם סוכנות החלל הישראלית עבורSpaceIL, ובמסגרתו יותקן על החללית מכשיר מחזיר לייזר של נאס"א שנועד לסייע באיתור המיקום המדויק של החללית לאחר נחיתתה. נאס"א תאפשר ל־SpaceIL לקבל שירותי תקשורת עם החללית ואיכון לחלל העמוק באמצעות רשת אנטנות ענק של נאס"א, שירותים שיסייעו בהתקשרות עם כדור הארץ. הוסכם גם כי בנאס"א יקבלו את נתוני המדידה של השדה המגנטי של הירח.
תרומה נוספת וחשובה לא פחות של בראשית היא בהיותו חזון מעורר השראה לדורות הבאים ותמריץ לבחור במקצועות המדע, ההנדסה, הטכנולוגיה והמתמטיקה. מי יודע, אולי הם בעצמם יגיעו יום אחד לירח הנכסף. אנו מקווים כי אפקט בראשית בישראל יהיה דומה לזה שגרם אפקט אפולו בארה"ב.
הכותב הוא ראש סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה