"אנחנו עונים על הצורך לתת מענה ראוי לחברות סטארט-אפ העוסקות בטכנולוגיה רפואית ולהקים עבורן סביבת עבודה טבעית ונכונה", מסביר ד"ר שי מלצר, מנכ"ל רשת "BIOHOUSE", שהקימה במרכז הרפואי הדסה עין כרם בירושלים מתחם מו"פ וחדשנות ראשון, המיועד לחברות בתחום הרפואה.


מתחם BIOHOUSE Hadassah, שהוקם על ידי קבוצת LR וזוכה לתמיכת הרשות לפיתוח ירושלים, נוסד ביוזמתם של רועי בן-ימי, יקי זינגר ועמי לוסטיג והוא הראשון ברשת מתחמים בינלאומית.


"הרעיון הוא לייצר קהילת יזמים ושותפים בתחום הביו רפואי בכל העולם", מדגיש מלצר, לשעבר מנהל BioJerusalem ברשות לפיתוח ירושלים, "הקשרים החזקים של קבוצת LR, שמפעילה פרויקטים בתחום הבריאות ברחבי העולם, עם מרכזים רפואיים מובילים כמו הדסה, רמב"ם, שיבא ואסותא, מאפשרים לנו להרים פלטפורמות חדשניות במודלים רעננים.


"בתי חולים בארץ ובעולם די שמרנים והרבה ממה שהן יכולים לעשות מוכתב על ידי מערכות חיצוניות כמו הרגולטור במדינה", מדגיש מלצר, "ללמד מערכות כאלה לעשות דברים בצורה חדשה זה לא טריוויאלי וכאשר יש קשר טוב עם ההנהלות, אפשר לעשות דברים יצירתיים".


במתחם, שמשתרע על גודל של 1,300 מ"ר הוקמו כ-200 עמדות עבודה והוא נועד להכיל עשרות חברות הזנק בתחומי הרפואה הדיגיטלית, מכשור רפואי וביו-טכנולוגיה. אחד המיזמים המרתקים במתחם הוא האקסלרטור שמפעיל המרכז הרפואי הדסה בשיתוף עם חברת IBM , מאיץ ייחודי לחברות צעירות שיוכלו לפתח פתרונות ושירותים טכנולוגיים מתקדמים בתחום הרפואה הדיגיטלית.


"אנחנו האכסניה לפרויקט הזה", מסביר מלצר שיזם את הקמת האקסלרטור, "עם הדסה כשותף רפואי ו- IBM כשותף טכנולוגי, שניהם חזקים ומנוסים בתחומם, היזם מקבל דחיפה שהיא לא רק טכנולוגית ועסקית אלא גם רפואית. תהליך ההאצה הטכנולוגיה מתבצע בסביבה הטבעית שלה הן מבחינת חומרה ותוכנה והן מבחינת היישום והמענה לצורך. כמעט לכל הרצאה מגיע ראש מכון מהדסה שנותן פידבק מעשי בזמן אמת, בצורה הזו אם צריך לתכנן משהו מחדש אתה עושה זאת מוקדם וחוסך כסף וזמן יקר.


"אנחנו עושים סינון איכותי ולא כמותי", מדגיש מלצר את העבודה מול חברות הסטארט-אפ המבקשות להקים בית במתחם, "אני לא בודק את גודל השוק של מיזם מסוים שייכנס אלי, אלא את ההשפעה שלו על העבודה במרכז הרפואי, הקשר עם המטופלים, הפרוצדורות הרפואיות וניהול הנתונים הרפואיים.


"אנחנו מספקים פלטפורמה מסודרת שמספקת שירותים ממוקדים לקהל מוגדר - יזמים ביו רפואיים – קהל שנהיה עשיר ומגוון עם הזמן", מוסיף מלצר, "הלקוחות שלנו מקבלים ערך מותאם לצרכים. יזם ביו-רפואי לא יכול להרשות לעצמו לבזבז משאבים יקרים, לא כסף ובעיקר לא זמן, הוא צריך יעילות".


הרעיון שעומד מאחורי הקמת "BIOHOUSE" הוא יצירת אקו-סיסטם בתחום הרפואה שיזרז פיתוח טכנולוגיות מתקדמות שיעזרו לייעל את הענף וכמובן להציל חיים. היזמים מתכננים הקמת מתחמים נוספים במרכזים רפואיים בישראל והם במו"מ מתקדם להקים מתחם ראשון בניו-יורק, שבארה"ב. בין המיזמים שבמתחם בהדסה ניתן למצוא פיתוח אולטרה סאונד שמאפשר אנליזה לנוזל שנמצא בתנועה כמו שתן או דם, אמצעי דיאגנוסטי לזיהומים בנרתיק, פיתוח מערכת מבוססת נתונים לניתוח כאב בהקשרים של ספורט ושיקום, פיתוח ערכה לזיהוי מוקדם של מקרים בהם שתל תוקף את המושתל (GVHD) ופיתוח בתחום הטיפול בסרטן- שימוש בווירוסים על מנת לחסל גידול בגוף המטופל. את כל אלו מלווה הצוות הרפואי שיודע לבחון את ההיתכנות של הפיתוחים בזמן אמת. "הם המשתמשים העיקריים של הטכנולוגיות החדשות והם גם מקור לרעיונות חדשים", מסביר מלצר, "אבל הרופאים עסוקים, הם מטפלים בחולים ומצילים חיים ולכן מי שצריך לפתח זה היזמים העסקיים. בשיטה שלנו המרכז הרפואי נמצא במרכז כל העשייה ומסביבו היזמים, המשקיעים, המומחים ולמעשה כל התעשייה".