מחקר חדש של סוכנות החלל האמריקאית נאס"א העלה כי הירח נמצא בתהליך התכווצות שגורם להיווצרות קמטים על פני הקרקע ולרעידות אדמה תכופות. 
המדענים אספו נתונים שהגיעו מהססמוגרפים שהציבו האסטרונאוטים שנחתו על הירח במשימות של אפולו 11, 12, 14, 15 ו־16 וניתחו אותם באמצעות אלגוריתם שנועד לאתר את המיקום המדויק של רעידות האדמה. לפי המאמר שפורסם בכתב העת "נייצ'ר גיאו־סיינס", הם הצליחו לתעד 28 רעידות ירח רדודות בעוצמות של 2 עד 5 בסולם ריכטר בין השנים 1969 ל־1977. 
 
הממצאים הראו כי שמונה מתוך הרעידות התרחשו במרחק של עד 30 ק"מ מקווי שבר שנראו בצילומים של פני הירח, וכי שש מתוך אותן רעידות התרחשו כאשר הירח היה קרוב לנקודה הרחוקה ביותר שלו מכדור הארץ. לפי המדענים, הרעידות נגרמו בשל קווי שבר שהחליקו כתוצאה מהלחץ שנגרם כאשר קרום הירח נדחס על ידי התכווצות עולמית וכוחות גאות.
 

כמו כן, המדענים בחנו צילומים מגשושית שמקיפה את הירח בעשר השנים האחרונות כדי לבחון את פני השטח, ובמיוחד את שברי הדחיקה, סדקים בקרום הירח שנגרמו בשל לחצים. אחד ההעתקים המפורסמים הוא צלקת לי לינקולן שמגיע לגובה של 80 מטר ונמשך לאורך קילומטרים ארוכים ואשר האסטרונאוטים של אפולו 17 תועדו כשהם נוסעים עליו במהלך המשימה בשנת 1972.
 
המסקנה של החוקרים הייתה שהירח נמצא בתהליך התכווצות בשל התקררות החלק הפנימי שלו וכי במשך מאות השנים האחרונות נרשמה התכווצות של כ־50 מטר אשר הביאה ליצירת הקמטים על פני השטח ולרעידות האדמה. "הניתוח שלנו מספק עדות ראשונה לכך שהשברים האלה עדיין פעילים וככל הנראה גם מייצרים רעידות ירח גם היום, בעת שהירח ממשיך להתקרר ולהתכווץ", אמר המחבר המוביל של המחקר, תומס ווטרס מהמרכז למחקרי כדור הארץ וכוכבי הלכת במוזיאון האוויר והחלל סמיתסוניאן בוושינגטון.