"אנחנו מדינה די פקוקה. ההבנה שצריכה לחלחל גם אצל מקבלי ההחלטות היא שהשקעה בפתרונות של ניידות חכמה יכולה לפתור את הצורך בהשקעה כבדה בתשתיות". כך מדגיש ליעד יצחק, סמנכ״ל וחבר הנהלת Here Technologies, מייסד ומנכ"ל חטיבת Here Mobility, שהשיקה לפני כמה חודשים את אפליקציית SoMo. כעת מבקשת החברה להביא לישראל את הפלטפורמה שתהפוך את שוק התחבורה לפתוח ויעיל יותר. 
 
יצחק מנהל מהמשרדים בישראל את החטיבה, השייכת לענקית המיפוי הגרמנית HERE, שמפעילה כאמור את אפליקציית SoMo. האפליקציה מאפשרת תכנון נסיעות משותפות על בסיס חברים ברשתות החברתיות ואירועים חברתיים. בנוסף, בחברה פיתחו גם את הפיצ'ר Marketplace, שמספק לצרכן גישה לשירותי תחבורה חכמים, הזמינים לכל דורש בכל רחבי העולם בזמן אמת. השירותים כוללים מוניות, השכרת רכב, תחבורה ציבורית, חברות תעופה, אופניים שיתופיים ועוד. "אנחנו מתרחבים מהר מאוד", מדגיש יצחק, "עם יותר מ־1.5 מיליון כלי רכב שהצטרפו אלינו בעשרות ערים מרכזיות בצפון ודרום אמריקה, אירופה והודו. אחת המשימות העיקריות שלנו היא לבנות עתיד טוב יותר ויעיל יותר עבור התחבורה בעולם. 
 
"מערך נותני השירות יכול לכלול תחנות מוניות, אופניים, סקוטרים וכדומה", מוסיף יצחק, "כל חברה שמספקת שירותי תחבורה יכולה להציע אותה לצרכן ללא התערבות שלנו במחירים".
 

יצחק מסביר כי השיתוף בין מתן האופציה לרכישת תחבורה מספקים שונים, לצד האפשרות לארגן נסיעות משותפות עם חברים ובעלי עניין משותף ברשתות, מהווה פתרון יעיל לכבישים הפקוקים. "הדרך שבה ניסה השוק עד כה להגדיל את התפיסה הממוצעת ברכב הייתה לא נכונה", הוא מסביר. "ניסו להפגיש בין זרים שנוסעים לאותו המקום באותו הזמן, וזה דורש שינוי התנהגותי, כי בעל רכב פרטי לרוב לא ירצה לאבד את הגמישות שלו בבחירת היעד והדרך או לאבד פרטיות. ב־SoMo אנו עושים פעולה הפוכה: במקום להפגיש זרים, אנו מוצאים את המקומות שבהם אנשים רוצים לשתף פעולה ולא מצליחים, אנחנו נכנסים לסייע".
 
חשוב לציין כי האפליקציה, שזמינה להורדה בחנויות האפליקציות לאנדרואיד ואייפון, מתפקדת גם כאפליקציית ניווט קלאסית, שמציעה הכוונה ועדכון מסלולים בהתאם לעומסים בזמן אמת. "אנחנו עובדים כעת עם חברת האם כדי לעדכן את המפות שיש בישראל, וזה יקרה בחודשים הקרובים", מדגיש יצחק, "המפות גם כוללות תנועה בזמן אמת ופריסה של התחבורה הציבורית שקיימת. אנחנו אומנם חלק מחברה גדולה יותר, אבל אנו גוף מאוד עצמאי וכל הפונקציות שלנו נמצאות כאן בארץ, ועוסקים גם בפרויקטים חברתיים כי חשוב לנו להיות חלק מאקו־סיסטם רחב ויש המון דרכים שבהן אנו יכולים לעזור למדינה".

לדבריו, "אנו חוסכים כרגע 3,000 ק"מ בנסיעות מיותרות, ועד סוף השנה נחסוך 100 אלף ק"מ. נאפשר זאת באמצעות הנסיעות המשותפות ועל ידי אספקת שירותי ניטור ואופטימיזציה לאמצעי התחבורה הקיימים. המטרה היא להעניק למקבלי ההחלטות בזמן אמת תמונת מצב איך אנשים זזים מקום למקום. באילו כלי תחבורה ושעות, כדי שיוכלו לאזן בצורה טובה יותר את התחבורה הציבורית. היכולת של ספקי השירות לייצר יעילות היום היא מאוד נמוכה", מסכם יצחק, "באמצעות אלגוריתמים חכמים שמנתחים את הפעילות שלהם, הלקוחות שלנו משקיעים 25% פחות בנהגים עבור אותן נסיעות שהוציאו בעבר".